„Boží Slovo, jež stvořilo svět a dává smysl dějinám i lidskému putování, se stalo tělem a přišlo přebývat mezi nás. Slovo se stalo tělem, aby s námi vedlo dialog. Bůh sám, Otec, Syn a Duch Svatý, je dialog, věčné a nekonečné společenství lásky a života,“ zahájil papež promluvu. Téma dialogu poté zasadil do kontextu pandemie. „Naše schopnost žít ve společenských vztazích je vystavena těžké zkoušce;
„Říká se, že doma není nikdo prorokem, proto jsem to nečekal. A férově přiznávám, že je to velký závazek, podílet se na uměleckém díle tak významné osobnosti, jakou byl Mendel,“ reagoval Jaromír Gargulák. Třiašedesátiletý umělec, který vystudoval slévárenskou technologii, se snažil co nejlépe proniknout do tajů Mendelem definovaných zákonů dědičnosti. Dokonce si kvůli tomu doma zasadil hrách, aby
„V očích Desmonda Tutua jsme viděli Ježíšovu lásku. V jeho hlase jsme slyšeli Ježíšův soucit. V jeho smíchu jsme slyšeli Ježíšovu radost. Bylo to krásné a odvážné. Jeho největší láska se nyní naplňuje, když se setkává se svým Pánem tváří v tvář,“ reagoval na jeho úmrtí nejvyšší představitel anglikánské církve, arcibiskup z Canterbury Justin Welby. Jihoafrický prezident Cyril Ramaphosa vyzdvihl zase
Co rodiny očekávají od církve? Ptejme se jich. Zřejmě bychom dostali množství nejrůznějších odpovědí. A pokud by nešlo o dotazy odborníkům na rodinnou problematiku, odpovídal by asi dotázaný sám za sebe, tedy za svou rodinu a její situaci. Zobecnění není jednoduché, případně autentická situace rodiny s jejími příznivými a nepříznivými prvky života by mohla být vydávaná za obecně platnou, což by
LIDI BEZ DOMOVA POHOSTILA KOMUNITA SANT’EGIDIO i letos o Vánocích. V Praze se kvůli pandemii nekonal oběd v Arcibiskupském paláci a semináři jako obvykle, ale 25. prosince v kostele Panny Marie Sněžné. Tam lidem v nouzi požehnal biskup Zdenek Wasserbauer, poté jim dobrovolníci rozdali dárky a jídlo (řízek s bramborovým salátem, vánoční cukroví a ovoce). Pokrmy a dárky (teplé oblečení, kosmetiku nebo termosky) si zhruba 200 pozvaných lidí odneslo s
Ve znění dokumentu, jenž byl vzápětí stažen k přepracování, kritikové včetně Vatikánu rozpoznali riziko vytěsnění křesťanství z veřejného života a vyzvali k návratu ke křesťanským kořenům Evropy a k víře otců zakladatelů Evropské unie (viz KT 50/2021). „Je to rozředěný sekularismus, destilovaná voda,“ řekl během letu z návštěvy Kypru a Řecka papež František a dodal: „Evropa musí být opatrná, aby neotevřela cestu ideologické kolonizaci.“ Von der
Prefekt vatikánské Kongregace pro bohoslužbu a svátosti Arthur Roche upřesnil, jak novou službu chápat: je pro muže i ženy, je trvalá a lze ji přijmout jen jednou. Katecheté se mají v místní církvi podílet na „hlásání a předávání víry pod vedením kněží a ve spolupráci s nimi“ – např. vedením společné modlitby (zejména nedělní liturgie v nepřítomnosti duchovního), službou nemocným, vedením pohřebních obřadů, formací dalších katechetů či koordinací
K tomu, aby Bůh přišel mezi nás, si vybral skromnou a prostou rodinu z Nazaretu. Zkusme chvíli rozjímat o kráse tohoto tajemství. Zaprvé, rodina je příběh, ze kterého pocházíme. Nikdo se nerodí zázračně, „z ničeho“. Evangelium nám připomíná, že také Ježíš je synem s rodinnou historií. Vidíme ho, jak cestuje s Marií a Josefem do Jeruzaléma na velikonoční svátky; pak jim dělá starosti, když ho nemohou najít. A když ho najdou, vrací se s nimi domů
Sinčchondži až dosud vystupovala skrytě. Při náboru členů její misionáři skrývali, koho reprezentují, a lákali na biblické kurzy bez uvedení konkrétní církve či společenství. Na ně zvou i nadále, jejich videa s výkladem různých částí Bible se ovšem postupně objevují i na novém webu – už pod hlavičkou zmíněné sekty. Videa jsou natočená v Jižní Koreji a opatřená českým dabingem. „Tato sekta je atraktivní pro lidi, kteří nejsou z nějakých vnitřních
Pavel a Hana Kalčíkovi, Třešť Očekává me především společenství kolem Ježíše. Společenství, které nás přijme takové, jací jsme, a pomůže nám jít za Bohem, pomůže nám žít s Ním a současně i najít naše obdarování a místo, kde můžeme být prospěšní pro druhé. Možná to zní trošku frázovitě, ale došli jsme k tomu následovně. Nejprve nás napadlo: od církve očekáváme asi hlavně svátosti – eucharistii, svátost smíření. Ale kdo je církev? To nejsou jen
„Opětuji Váš srdečný pozdrav. Chci Vám vyjádřit uznání za všechnu činnost, jíž se už tolik let s kompetentním a láskyplným nasazením věnujete při studiu témat a problémů v různých oblastech teologie,“ píše papež František v odpovědi děkanovi pražské Katolické teologické fakulty UK Vojtěchu Novotnému. Ten mu zaslal vzkaz prostřednictvím kardinála a velkého kancléře fakulty Dominika Duky u příležitosti nedávné návštěvy českých a moravských biskupů
„Myslím, že slovo naděje by mělo zaznít právě z Betléma, ze Svaté země,“ zdůraznil P. Patton v tradiční vánoční promluvě, kterou přednesl z podzemní Jeskyně Mléka Panny Marie nedaleko baziliky Narození. V této jeskyni podle tradice Maria kojila Ježíška na útěku před Herodovými vojáky. „V předvánočních dnech nám liturgie nabízí velmi staré a krásné antifony. 21. prosince, v nejkratší den v roce, antifona vítala narození Ježíše jako zrození slunce,
Svou knihu jsi věnoval čtyřem kněžským osobnostem – mimo Martina Vícha je to Karel Fořt, Václav Dvořák a Josef Xaver Kobza. Co je spojuje? Měl jsem příležitost tyto vzácné lidi poznat a setkávat se s nimi už od počátku 90. let jak při novinářské práci, tak v osobním životě. Zaujali mě, jak se prali s osudem a nesklonili se před nacistickou ani komunistickou diktaturou, i když jim hrozila smrt nebo mnohaletý kriminál. Všechny čekalo nasazení v
Zaměstnanci Charity i dobrovolníci se tak nyní věnují pečetění tříkrálových pokladniček a další přípravě na jednu z největších dobrovolnických akcí v České republice. Loni nebylo tradiční koledování možné, sbírka se konala prostřednictvím pokladniček na úřadech, v obchodech, kostelích a jiných místech. Tuto cestu hodlá Charita využít i letos. „Obracíme se na veřejnost a prosíme o možnost umístění kasiček na místech, jako jsou prodejny, firmy,
V sobotu 18. prosince zemřel P. Ludvík Armbruster SJ. Narodil se 16. května 1928 v Praze. Po maturitě vstoupil do řad Tovaryšstva Ježíšova, ale po únorovém převratu byl přinucen Československo opustit. Jako misionář se dostal až do Japonska, které se mu stalo novým domovem. Působil tam jako profesor filozofie, ředitel velké vědecké knihovny nebo rektor kněžského semináře. Po roce 1989 začal svou rodnou zemi navštěvovat a pomáhal s obnovou
Mince, či přesněji volba jedné její strany, která po dopadu zůstane nahoře, slouží někdy k výběru ze dvou možností. Panna, nebo orel? Rub, nebo líc? Která strana má připadnout církvi a která rodině? Při rozhodování jsem záměrně odhlédl od rčení „každá mince má dvě strany“ nebo „každá věc má svůj rub“, které implikují, že ke kladným vlastnostem jedné strany se obvykle druží již ne tak sympatické vlastnosti strany opačné. Mně se strany mince jevily
Napříč republikou se synodě věnují stovky skupinek věřících. V některých farnostech vymysleli kromě setkávání skupinek i další aktivity. Na cestu po rodinách tak například v kyjovské farnosti vyrazila v prosinci putovní kronika. Ti, kdo se jí ujmou, v ní mají představit sebe i své blízké a tak mimo jiné během synodálního procesu pomoci stmelit farnost. „Může to být pomůcka v chápání synodálního úsilí církve, jak k němu vybízí papež František:
O co šlo: třicetistránková příručka stanovila genderově neutrální formy oslovení a další fráze, které měly zajistit, aby se žádný Evropan necítil odstrčen způsobem komunikace ze strany evropských úředníků. Dokument například radí: „Vyhněte se předpokladu, že všichni jsou křesťané.“ Neříkejte, že „vánoční čas může být stresující“, raději nadhoďte, že „sváteční čas může být stresující“. Úředníkům bylo doporučeno, aby se místo na „křestní jméno“
Eliptické lešení s desítkou velkoformátových barokních pláten z Heinschovy ruky zabírá zhruba polovinu výstavního sálu (v popředí zůstává umístěna roudnická stálá expozice) a vytváří iluzi chrámové lodi podle vkusu 17. století. Jejímu čelu dominuje obraz sv. Františka Xaverského coby ochránce nakažených morem (jak aktuální!) z majetku farnosti v nedalekých Liběšicích. Od pomyslného vstupu na něj z portrétu hledí Václav Libštejnský z Kolovrat
Jaký je ten váš sen, kvůli němuž jste před šesti lety změnili jméno kapely Paprsky na Good Work? Snažíme se propojovat své životy s Bohem přes hudbu a naším snem je dostat křesťanskou muziku co nejvíc mezi lidi. Silně vnímáme, že je tu prázdné místo, a rádi bychom na velkých akcích a festivalech slyšeli i populární křesťanskou hudbu, která tam také patří. V zahraničí je naprosto přirozené, že se v rádiích a hudebních pořadech objevují křesťanské
„Pamatuji si na tu změnu, kdy se veselý pozdrav ‚ahoj mami‘ po příchodu ze školy proměnil jen v hlasité bouchnutí dveří, pohození tašky za dveře, zabručení a pak už jen dupání po chodech nahoru. Jako matka jsem z toho mívala pocit ublížení a nepochopení. Viděla jsem, že jako rodič dospívajících musím změnit svůj přístup, výchovný styl, způsob komunikace, nereagovat přehnaně, nejednat s nimi jako s malými dětmi, dát jim svobodu, aby si na věci
Můj kamarád, český sportovní novinář, mi z olympiády v Pekingu 2008 přivezl jako dárek tričko. Bylo z poctivé látky, sytě červené s výraznými kaligrafickými znaky. Moc se mi líbilo, ale neodvažoval jsem se vzít si ho na sebe. Co kdybych nevědomky propagoval nějaké Mao Ce-tungovy ideje? To už jsem chodil s diktafonem za Ludvíkem Armbrusterem, jezuitským knězem, který žil půl století v Japonsku. Třeba by věděl, koho se zeptat, jestli na tričku není
Všude samá krása a Samet blues (Kher, 2021) jsou dva zcela čerstvé povídkové soubory, ve kterých se čeští romští autoři ohlížejí za 20. stoletím. To bylo pro romskou komunitu na našem území zcela převratné: po vyvraždění většiny českých a moravských Romů v koncentračních táborech se v Čechách usadili Romové ze Slovenska, aby oživili tuzemský průmysl. S přesunem z venkova do měst ale nejednou ztratili své rodinné a také duchovní zázemí. Období
Svatojakubské farnosti se podařilo na obnovu kostela, který je označován jako gotická perla Brna a je národní kulturní památkou, získat dotaci z Integrovaného regionálního operačního programu ve výši bezmála 112 milionů korun. Opravy nakonec vyjdou kvůli rostoucím cenám na 131 milionů korun. Ukončení rekonstrukce a zprovoznění nové vyhlídky farnost předpokládá začátkem roku 2024. „Vedení města se dohodlo s farností, že přispěje deseti miliony
Kdy váš společný příběh začal? Před 45 lety. Aleš byl vedoucí scholy a já jsem v ní zpívala. Asi po třech a půl letech chození, když jsem dokončila vyšší odbornou ekonomickou školu, jsme se vzali. Ještě chvíli jsem pracovala a narodil se náš prvorozený syn Lukáš. Kdy jste se rozhodli, že se manžel bude věnovat službě trvalého jáhna? Už od mládí jsem viděla Alešovu dispozici k duchovnímu povolání. Uměl krásně mluvit o věcech víry, vyprávět příběhy,