„V těchto dnech námi otřásá něco tragického – válka. Znovu a znovu jsme se modlili, aby se to nestalo. A nepřestaneme se ozývat – naopak, prosíme Boha ještě intenzivněji.“ Těmito slovy se papež v neděli obrátil ke světu při polední modlitbě Anděl Páně. Ve čtvrtek 24. února vpadla ruská vojska bez vyhlášení války na Ukrajinu, ničí infrastrukturu a útočí na civilní obyvatele. Už téměř 400 tisíc lidí,
Se „srdcem zlomeným z toho, co se děje na Ukrajině“, vyzval papež po nedělní modlitbě Anděl Páně nezapomínat ani na války v jiných částech světa. Ukrajinského prezidenta i řeckokatolického arcibiskupa povzbudil po telefonu a za zemi zmítanou válkou se stále modlí. Po nedělní promluvě papež vybídl, aby byla zajištěna péče o válečné uprchlíky. A zdůraznil, aby se nezapomnělo na konflikty třeba v
Ruskou agresi odsoudili také protestanti a pravoslavní křesťané na Ukrajině, distancovali se od ní ruští katoličtí biskupové. Moskevský patriarchát je však na Putinově straně. Den před invazí podle agentury Kathpress prohlásil hlavní metropolita nezávislé Ukrajinské pravoslavné církve Epifanij, že odpovědí na agresi Kremlu může být jen „jednotný odpor“ a „ochrana vlasti, svobody a důstojnosti“.
Začíná období, které nás má připravit na slavení Velikonoc. „Postní doba je poutí obrácení, jejímž středem je srdce,“ řekl nedávno papež František a dodal, že proto „je třeba pečovat o své srdce, aby se nestalo náměstím, na němž může volně pobíhat kdekdo, ale kde zcela chybí Ježíš“. Při jiné příležitosti přirovnal papež lidské srdce k bitevnímu poli, na kterém soupeří Boží a světský duch. Jeden
Celá katolická církev v Česku se v neděli modlila za mír na Ukrajině. Při mších se četla tematická liturgická čtení a mešní formulář „V době války nebo rozvratu“. I přímluvy zněly především za Ukrajinu. Už v pátek se konala ve svatovítské katedrále v Praze mše svatá za mír, při které zaznělo první čtení v ukrajinštině (o bratrovraždě Kaina a Ábela), ve stejném jazyce byla i část
Jedním z ďábelských pokušení současné tragické situace je kolektivní vina. Udeřil mě do očí transparent na ekumenickém shromáždění za ukončení války „Za toto jsou odpovědní všichni Rusové“. Není tomu tak. I mnozí Rusové jsou nyní oběťmi či rukojmími své autokratické vlády. „Nás se nikdo neptal. Žádná debata se nevede,“ vyjádřilo v prohlášení „Hlavně ne válce“, šířeném přes
Farní fáze synodálního procesu oficiálně pomalu končí. Ve skutečnosti by se ale synodalita právě teď měla začít naplno rozvíjet v každodenním životě. V posledních přibližně dvaceti letech jsme si zvykli, že z našich obcí postupně mizí obchody, pošty, autobusoví a vlakoví dopravci. Jen katolická církev dál držela prapor pokud-možno-nedělních bohoslužeb. Bylo to považováno za
První biskupský pohřeb v ostravské katedrále provázela vděčnost za život biskupa Františka Václava Lobkowicze i výzva věnovat novou etapu diecéze evangelizaci. Ospalou dopolední Ostravou se v sobotu 26. února před jedenáctou rozezněly zvony. Nejdřív z katedrály, ale postupně se připojovaly i další kostelní věže města i celé diecéze. Zvony z bronzu i oceli, na Prajzké, Karvinsku
„Tenhle strašák se nevyhýbá ani lepším rodinám,“ říkával již zesnulý terapeut závislých Jan Jílek. Do redakce KT doputovalo následné svědectví, které stálo u zrodu této strany o závislostech na internetovém prostředí. Na počátku problémů s naším klukem byla šikana, na kterou jsme přišli příšerně pozdě. Jak už to tak bývá, skrýval to. Mysleli jsme si, že se mu občas nechce chodit
Ti z nás, kdo vyrůstali za komunistického režimu, si jistě vzpomenou, jak komunisté zdevalvovali a vyprázdnili slovo mír. Ošklíbali jsme se nad frází „Bojujeme za mír“, protože ve skutečnosti znamenala rozšiřování vlivu východního bloku. Měli jsme však obrovské štěstí, protože jsme, až na ty nejstarší ročníky, nikdy hrůzy války na našem území nezažili. Myslím, že většina z nás
Oproštěnost znamená také osvobodit se sám od sebe. Nemám se křečovitě držet ani sám sebe, nemám jen tupě kroužit kolem svých starostí, svých nízkostí, svých depresí. Mnozí se ke svým poraněním přisají, nedovedou se od nich oprostit. Užívají jich jako obžaloby proti těm, kteří je zranili, čímž se de facto stavějí proti životu. Máme se oprostit i od urážek a zranění, jež jsme
RUSHAN ABBASOVÁ patří mezi přední aktivisty bojující za práva ujgurské menšiny v Číně. Během své
Ruské jednotky postupují ukrajinským územím. Může se však Putinovi podařit podmanit tamní obyvatele a opakovat tak třeba scénář z roku 1968 v někdejším Československu? Válka, kterou vede Rusko proti Ukrajině, je samozřejmě tragická událost, jejíž důsledky lze těžko odhadnout, ale nepochybně budou nemalé. Rozkolísala – a ještě dál rozkolísá – bezpečnostní uspořádání, a těžko dnes
Zastavte válku, nastolte mír, chraňte životy – tak lze shrnout postoj, který vzápětí po ruské invazi na Ukrajinu daly hlasitě najevo tamní církve. Poselství biskupů, patriarchů, řeholních představených, ale i zástupců ukrajinských židů či muslimů k věřícím odsuzují ruskou agresi a povzbuzují Ukrajince k obraně země. „Buďme připraveni bránit naši vlast v souladu se svými
Češi spustili obrovskou vlnu pomoci Ukrajině. Poslali už stovky milionů korun, vypravují humanitární i obranné prostředky. Naplno se zapojila Charita, některá biskupství i farnosti. Charita ČR vyhlásila veřejnou sbírku a posílá do země pomoc, především skrze ukrajinskou Charitu, ale i další partnery. V zemi totiž působí dlouhodobě a jednotlivé české Charity tam mají řadu
Půst zná většina starověkých náboženství. Zřeknutí se pokrmu a nápojů je nejčastěji považováno za prostředek k úniku před mocí démonů, kteří vstupují do člověka skrze potravu, a také za přípravu na setkání s božstvem a přijetí jeho síly. V Bibli půst neznamená zřeknout se pouze některých potravin, ale veškerého jídla a nápojů (srov. Est 4,16). Na začátku postní doby, která je
Do 17. června mohou odeslat přihlášku mladí varhaníci do 32 let z celého světa s chutí soupeřit v interpretaci či improvizaci v Mezinárodní varhanní soutěži Petra Ebena. Její už 21. ročník vyhlásilo statutární město Opava ve spolupráci s tamní Církevní konzervatoří Německého řádu. Konat se bude ve dnech 24.–25. října 2022. Interpretační část je tříkolová a bude probíhat v
Ostravský kostel sv. Václava byl o víkendu svědkem historicky významných událostí. V pátek 25. února se do něj přišly rozloučit s prvním ostravskoopavským biskupem Františkem Václavem Lobkowiczem téměř dva tisíce lidí. V sobotu se pak stal místem posledního odpočinku prvního biskupa diecéze. V pátek od dvou hodin odpoledne měla široká veřejnost možnost dát biskupovi Františkovi osobní poslední sbohem. Ještě předtím se kostel doslova zaplnil jeho blízkými – pracovníky kurie. Mnozí z nich s biskupem Františkem prožili kus života. „Když lidé umírali doma, byl tam moment rozloučení v domě,“ zmínil na úvod rozloučení apoštolský administrátor Martin
Závislých dětí a mladých lidí na informačních technologiích přibývá i se slábnoucí pandemií, potvrzují odborníci na závislosti. O problému, jenž se bolestně dotýká všech rodin bez rozdílu společenského postavení, jsme hovořili s adiktologem TOMÁŠEM JANDÁČEM, který se věnuje právě dětem. Jak změnila situaci distanční výuka? Jednoznačně narůstá počet pacientů s hráčskou poruchou
K modlitbě za mír a smíření se v neděli přidali také lidé v katedrále sv. Václava při mši svaté, kterou celebroval arcibiskup Jan Graubner. Během bohoslužby, kterou doprovázela mimo jiné zhudebněná slova sv. Františka „Učiň mě, Pane, nástrojem, ať zářím tvým pokojem,“ mohli lidé přispět do sbírky na pomoc válkou sužovanému ukrajinskému lidu a v přímluvách pak prosit za mír pro
Církevní instituce v litoměřické diecézi nabízejí pomoc válkou ohroženým Ukrajincům. V neděli 27. ledna napsal k situaci věřícím list litoměřický biskup Jan Baxant. „Při cestě z Ostravy z pohřbu pana biskupa Františka Václava Lobkowicze jsme na dálnici nemohli přehlédnout automobily s ukrajinskou značkou, přivážející postižené Ukrajince tamní nešťastnou válkou. Tito uprchlíci,