28. 6. 2021
|Snad nejznámější dílo Jano Köhlera zvláště teď v létě obdivují na Svatém Hostýně denně stovky lidí. Malíř, od jehož úmrtí letos v lednu uplynulo 80 let, je podepsán ale také pod řadou dalších pamětihodných uměleckých děl.
Kdybychom chtěli vměstnat do jedné mapy všechna místa, kde na jeho tvorbu můžeme narazit, tato novinová strana by na to nejspíš nestačila: odhad počtu jeho artefaktů se pohybuje kolem číslovky 2 500. Jeho obrazy, fresky a sgrafita zdobí desítky kostelů i mnoho dalších veřejných budov po celé Moravě, ale také v Čechách. Nacházíme je v Praze na hotelu Paříž, na škole v Karlíně či v kapli v Invalidovně, dále v Lounech v kostele sv. Mikuláše, v Pardubicích na fasádě radnice nebo v Žatci na Občanské záložně.
Jako nejvýraznější bod by však z pomyslné mapy jeho stop měl vyčnívat (snad poněkud překvapivě) Prostějov. „Jano Köhler zde měl takřka druhý domov, našel tu celoživotní přátele a vracel se sem celý život – od první zakázky až po poslední dílo před smrtí,“ shrnuje městská kronikářka Hana Bartková. Umělce, který se narodil v Brně a od dětství až po závěr života měl domov na Kyjovsku, v Nenkovicích a později Strážovicích, přivedlo do Prostějova doporučení jeho profesorů z pražské akademie. „Šlo o výzdobu fasády pernštejnského zámku freskami a sgrafity, Köhler zde pracoval v letech 1900 a 1901. Návrhy vycházely z hanáckých a národních tradic: najdeme tu ozdobné motivy s rostlinnými náměty, psaníčková sgrafita, ale například i Hanačku s přeslicí, dvoje sluneční hodiny nebo obraz Honění krále Ječmínka,“ říká Bartková a dodává, že do posledně jmenovaného výjevu vložil Köhler také svůj autoportrét, když se zachytil jako mušketýr s vysokým kloboukem.
A do práce prý vkládal i momentální nálady. „V podobě sluníčka zobrazil radního záložny a pekaře Sluku, který měl dohlížet na Köhlerovo pracovní nasazení. Malíř měl totiž pocit, že jej radní považují spíš za zedníka než za umělce,“ říká kronikářka a dodává: „Zakázkou na výzdobu zámku si Jano Köhler získal uznání u veřejnosti i u odborníků.“
Další objednávky přímo ve městě proto rychle následovaly, často šlo o výzdobu měšťanských domů. Jeden z nich přitom v Köhlerově životě sehrál zásadní úlohu hned dvakrát: při práci na výzdobě domu stavitele Součka se seznámil s Rozálií Uhlířovou z nedalekých Mořic a zanedlouho se s ní oženil, a fresku na Součkově domě také o dalších téměř čtyřicet let později a už vážně nemocný opravoval jako své poslední dílo.
Kromě práce ho na střední Moravu přiváděly osobní vazby a přátelské vztahy, z nichž jeden předznamenal i Köhlerovo pozdější působení. „Jedním z jeho prostějovských přátel a mecenášů byl farář, básník a člen Katolické moderny P. Karel Dostál-Lutinov. Zadával mu zakázky na ilustrace časopisů a knih a později Köhlera oslovil i se žádostí vyzdobit freskami nově opravený kostel Povýšení sv. Kříže. Na přání P. Dostála-Lutinova vytvořil Köhler v roce 1912 také barevnou litografii sv. Cyrila a Metoděje, která byla v roce 1933 vydána na známkách Československé pošty,“ odkazuje Bartková k jednomu z nejznámějších zobrazení věrozvěstů, zdobenému nápisem „Tito jsou otcové naši“.
Také díky zmíněným kontaktům posléze Köhler pokračoval v práci na dalších církevních zakázkách. Mapa Köhlerových stop se pak zaplňuje mnoha body třeba v Olomouci, kde vyzdobil arcibiskupskou rezidenci, kapli Arcibiskupského kněžského semináře, kapli sv. Jana Sarkandra nebo kostel sv. Cyrila a Metoděje v místní části Hejčín. Své největší dílo pak vytvořil na Svatém Hostýně, kde v letech 1912 až 1933 vyzdobil jednotlivá zastavení Jurkovičovy křížové cesty výjevy zhotovenými technikou řezané keramické mozaiky. O jejím nyní už přes deset let probíhajícím restaurování vypráví také film, který Köhlerovi před třemi lety věnovala společnost Cine4net. „Jano Köhler zemřel 20. ledna 1941, ve svých téměř osmašedesáti letech, v brněnské nemocnici u sv. Anny na rakovinu žaludku. O čtyři dny později se s ním ve Strážovicích za smutného zimního dne loučily stovky lidí z blízka i daleka,“ dodává prostějovská kronikářka Hana Bartková a uzavírá své vyprávění slovy, která Köhlerova rodina uvedla na smutečním oznámení: „Byl mužem dobrého srdce, ušlechtilých uměleckých snah a vzácného charakteru, pro kteréž vlastnosti mu náleží trvalá a vděčná paměť.“