Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Listopad 2024
Říjen 2024
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference

Obsah:

Přílohy|Léto s KT|Cyrilometodějský malíř Jano Köhler

Cyrilometodějský malíř Jano Köhler

28. 6. 2021

Tisk

Snad nejznámější dílo Jano Köhlera zvláště teď v létě obdivují na Svatém Hostýně denně stovky lidí. Malíř, od jehož úmrtí letos v lednu uplynulo 80 let, je podepsán ale také pod řadou dalších pamětihodných uměleckých děl.

image:Image Cyrilometodějský malíř Jano Köhler
Madona s Dítětem v kapli Arcibiskupského paláce. Snímky Pavel Langer / Člověk a Víra

Kdybychom chtěli vměstnat do jedné mapy všechna místa, kde na jeho tvorbu můžeme narazit, tato novinová strana by na to nejspíš nestačila: odhad počtu jeho artefaktů se pohybuje kolem číslovky 2 500. Jeho obrazy, fresky a sgrafita zdobí desítky kostelů i mnoho dalších veřejných budov po celé Moravě, ale také v Čechách. Nacházíme je v Praze na hotelu Paříž, na škole v Karlíně či v kapli v Invalidovně, dále v Lounech v kostele sv. Mikuláše, v Pardubicích na fasádě radnice nebo v Žatci na Občanské záložně.

Jako nejvýraznější bod by však z pomyslné mapy jeho stop měl vyčnívat (snad poněkud překvapivě) Prostějov. „Jano Köhler zde měl takřka druhý domov, našel tu celoživotní přátele a vracel se sem celý život – od první zakázky až po poslední dílo před smrtí,“ shrnuje městská kronikářka Hana Bartková. Umělce, který se narodil v Brně a od dětství až po závěr života měl domov na Kyjovsku, v Nenkovicích a později Strážovicích, přivedlo do Prostějova doporučení jeho profesorů z pražské akademie. „Šlo o výzdobu fasády pernštejnského zámku freskami a sgrafity, Köhler zde pracoval v letech 1900 a 1901. Návrhy vycházely z hanáckých a národních tradic: najdeme tu ozdobné motivy s rostlinnými náměty, psaníčková sgrafita, ale například i Hanačku s přeslicí, dvoje sluneční hodiny nebo obraz Honění krále Ječmínka,“ říká Bartková a dodává, že do posledně jmenovaného výjevu vložil Köhler také svůj autoportrét, když se zachytil jako mušketýr s vysokým kloboukem.

A do práce prý vkládal i momentální nálady. „V podobě sluníčka zobrazil radního záložny a pekaře Sluku, který měl dohlížet na Köhlerovo pracovní nasazení. Malíř měl totiž pocit, že jej radní považují spíš za zedníka než za umělce,“ říká kronikářka a dodává: „Zakázkou na výzdobu zámku si Jano Köhler získal uznání u veřejnosti i u odborníků.“

V Prostějově našel přátele i ženu

Další objednávky přímo ve městě proto rychle následovaly, často šlo o výzdobu měšťanských domů. Jeden z nich přitom v Köhlerově životě sehrál zásadní úlohu hned dvakrát: při práci na výzdobě domu stavitele Součka se seznámil s Rozálií Uhlířovou z nedalekých Mořic a zanedlouho se s ní oženil, a fresku na Součkově domě také o dalších téměř čtyřicet let později a už vážně nemocný opravoval jako své poslední dílo.

Kromě práce ho na střední Moravu přiváděly osobní vazby a přátelské vztahy, z nichž jeden předznamenal i Köhlerovo pozdější působení. „Jedním z jeho prostějovských přátel a mecenášů byl farář, básník a člen Katolické moderny P. Karel Dostál-Lutinov. Zadával mu zakázky na ilustrace časopisů a knih a později Köhlera oslovil i se žádostí vyzdobit freskami nově opravený kostel Povýšení sv. Kříže. Na přání P. Dostála-Lutinova vytvořil Köhler v roce 1912 také barevnou litografii sv. Cyrila a Metoděje, která byla v roce 1933 vydána na známkách Československé pošty,“ odkazuje Bartková k jednomu z nejznámějších zobrazení věrozvěstů, zdobenému nápisem „Tito jsou otcové naši“.

Také díky zmíněným kontaktům posléze Köhler pokračoval v práci na dalších církevních zakázkách. Mapa Köhlerových stop se pak zaplňuje mnoha body třeba v Olomouci, kde vyzdobil arcibiskupskou rezidenci, kapli Arcibiskupského kněžského semináře, kapli sv. Jana Sarkandra nebo kostel sv. Cyrila a Metoděje v místní části Hejčín. Své největší dílo pak vytvořil na Svatém Hostýně, kde v letech 1912 až 1933 vyzdobil jednotlivá zastavení Jurkovičovy křížové cesty výjevy zhotovenými technikou řezané keramické mozaiky. O jejím nyní už přes deset let probíhajícím restaurování vypráví také film, který Köhlerovi před třemi lety věnovala společnost Cine4net. „Jano Köhler zemřel 20. ledna 1941, ve svých téměř osmašedesáti letech, v brněnské nemocnici u sv. Anny na rakovinu žaludku. O čtyři dny později se s ním ve Strážovicích za smutného zimního dne loučily stovky lidí z blízka i daleka,“ dodává prostějovská kronikářka Hana Bartková a uzavírá své vyprávění slovy, která Köhlerova rodina uvedla na smutečním oznámení: „Byl mužem dobrého srdce, ušlechtilých uměleckých snah a vzácného charakteru, pro kteréž vlastnosti mu náleží trvalá a vděčná paměť.“

Předchozí článek Následující článek
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou