26. října–1. listopadu 2021
Aktuální
vydání
17
Předchozí vydání
Hledat

Obsah

Architekt baroka, který využíval tvary gotiky

Jan Blažej SantiniAichel (1677–1723) je považován za jednoho z nejvýznamnějších architektů, činných v minulosti na českém území.

image:Image Vrchol Santiniho tvorby – kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené Hoře.
Vrchol Santiniho tvorby – kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené Hoře. Snímek kr-vysocina.cz

Pocházel z pražské kamenické rodiny; fyzické postižení mu bránilo, aby se věnoval řemeslu svého otce a bratra. Vyučil se malířem a celý svůj nedlouhý život se věnoval projektování sakrálních i světských staveb. V mládí jej pravděpodobně ovlivnil v Praze usedlý burgundský architekt Jean– Baptiste Mathey. Snad na jeho popud procestoval Santini Itálii, kam se zřejmě ještě jednou vrátil kolem roku 1712. Výrazně na něj působili zejména Borromini a Guarini, jejichž podněty Santini propojil s impulzy domácího gotického stavitelství. Zrodila se tak stylová poloha známá jako gotizující baroko. Santiniho stavby vynikají originalitou řešení a expresivním účinkem postaveným na kontrastech jednotlivých článků i hmotových celků budov. Důležitou roli zde hraje symbolika. Poprvé využil Santini gotických elementů ke konstrukci chrámové architektury při rekonstrukci opatské baziliky v Sedleci. Pro cisterciáky pracoval ve Žďáru nad Sázavou a v Plasech. Jeho dílo se vyznačuje komplexností: vedle klášterních chrámů a konventů Santini navrhoval také účelové stavby (grangie, hostince, hřbitov) a vesnické kostely či kaple (Mladotice), rezidence a poutní svatyně (Mariánská Týnice, Křtiny).

Po roce 1712 vznikly zámecký kostel v Rychnově nad Kněžnou s dynamicky zvlněným průčelím, a především velkolepá bazilika v benediktinském klášteře v Kladrubech, suverénně přizpůsobující gotické tvarosloví potřebám barokně konstruovaného prostoru. Vrchol Santiniho tvorby představuje kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené Hoře (1719/22), u něhož se složitý symbolický obsah snoubí s dokonalostí formy. Vynalézavostí vynikají i Santiniho projekty pražských paláců Morzinského a Kolowratského, a především dispoziční řešení zámku Karlova Koruna u Chlumce nad Cidlinou.

VÍT VLNAS, historik umění

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou