Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál

Obsah:

Přílohy|Kniha pod stromeček|Nedokončená katedrála národa

Nedokončená katedrála národa

16. 11. 2021

Tisk

Na první pohled napsal publikaci o T. G. Masarykovi, katolické inteligenci a duchovních proudech jeho doby Hrad a katedrála v moderní Praze – Touha po posvátném ve věku skepse zahraniční bohemista.

Jenže Bruce R. Berglund „zahraničním bohemistou“ není. Je to americký historik, který se zabývá náboženstvím a střední Evropou. Masaryk i češství jsou mu tedy nikoli tématem samým o sobě, ale „jen“ pozoruhodným příkladem, na kterém zkoumá obecnější téma, a sice vztah mezi náboženstvím a moderní společností. Berglund je profesorem historie na univerzitě Calvin College v Michiganu, která se hlásí k tradici reformace a pěstuje kromě civilních oborů i studium dějin reformace a studium kazatelství. Ve městě je též muzeum někdejšího prezidenta USA Geralda Forda.

Jak to souvisí s knihou o Masarykovi a jeho okruhu? Jistě nijak fatálně, lze to však chápat jako volný kontext zkoumání Masarykova Československa a československého pokusu o skloubení společenské modernity a demokracie s náboženskostí podobnou, jako je náboženskost dnešní Calvin College: moderní, urbánní a otevřenou. Zkoumání pokusu, který byl vlastně velmi „americký“ ve smyslu náboženském i ve smyslu ovlivnění TGM jeho americkým pobytem (a americkou manželkou, vyznáním unitářkou). Zkoumání Masarykova „amerického snu“, který ovšem musel pracovat s československou náboženskou a církevní realitou, s formální příslušností většiny obyvatel k římskokatolické církvi, s národně reformační rétorikou liberálů i s odhodlanými menšinami „opravdových“ katolíků i protestantů.

Kde leží etické jádro

Berglund zkoumá tento „sen“ a československou realitu skrze příběhy konkrétních osobností. V centru stojí trojúhelník TGM – Alice Masaryková – Jože Plečnik, v „podhradí“ pak autor rýsuje trojúhelník druhý: J. L. Hromádka – Jaroslav Durych – Ferdinand Peroutka. A letmo naznačí i trojúhelník třetí: Jakub Deml – Emanuel Rádl – Karel Čapek.

V nich se formulují, zrcadlí a vracejí vize, čím by Československo mělo v duchovním smyslu být.

A čím pak skutečně bylo?

Berglund nedává odpovědi úplně prosté, ale jakési ústřední poselství z jeho textu přece vyplývá: že totiž Masaryk se svým okolím hovořil o všenárodní platnosti vznešených duchovních ideálů zbožnosti civilní i etické – ale fakticky je toto okolí vnímalo tak, jako by samo bylo jádrem „lepšího“ duchovního národa.

Pokud tedy dnes, sto a pár let po začátku Masarykovy republiky, česká společnost řeší ono fatální rozdvojení na „zápaďany“ a „výchoďany“, „Evropany“ a „národovce“ – a pokud se přitom obě strany ústy hlásí k Masarykovi, Berglundova kniha ukazuje na kořeny tohoto problému: na velkolepý projekt duchovní stavby první republiky – a na její faktické nedobudování.

Bruce R. Berglund: Hrad a katedrála v moderní Praze (Academia 2021)

MARTIN C. PUTNA, autor doslovu

Předchozí článek Následující článek
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou