16. 11. 2021
|Na pultech je nová kniha anglického dirigenta Johna Eliota Gardinera (*1943) Hudba na nebeském hradě: portrét Johanna Sebastiana Bacha.
Je pokusem postihnout tajemství Bachova života a díla z pohledu vzdělaného interpreta, kterého celoživotně fascinuje paradox neproniknutelné geniality skladatelova díla a podivuhodně prozaických, až banálních okolností jeho života.
Na základě pečlivého studia pramenů, ale i několika dosud nezpracovaných či teprve nedávno objevených dokumentů ukazuje Bacha nikoli jako nedotknutelnou modlu hudebních dějin, ale jako svéhlavého, prchlivého a zemitého člověka, jehož velikost nespočívá v mravní či intelektuální mimořádnosti, ale ve zcela unikátní schopnosti vyslovit nejrozmanitější odstíny lidské zkušenosti.
Klíčem k této analýze jsou Gardinerovi Bachova vokálně instrumentální díla, tj. pašije, mše, ale především jeho četné kantáty, které představují onen pravidelný, liturgický rytmus zpřítomňování Božího slova v životě (nejen) zbožného luterána jeho doby. Autor k nim přistupuje jako zaujatý hudebník, kterého nese velkolepost Bachova spirituálního postoje, tj. spojení pravidelného rytmu meditace nad klíčovými otázkami lidského života v liturgii církve a proměňující odevzdanosti důvěryplného postoje víry: „Vše, co se mi děje, se děje s Bohem.“ Takový postoj činí každý okamžik pozváním k naději.
Gardiner klade do překvapivých souvislostí radostné, šťastné, ale i tragické momenty skladatelova života: je přesvědčen, že v této perspektivě budeme moci zaslechnout Bachovu hudbu jako stále svěží komentář k našemu vlastnímu životu. Interpretace i poslech jeho děl neznamená jen dotýkat se nedostižné mety hudební dokonalosti, ale stává se pro nás zdrojem hluboké útěchy. Či – jak autor na několika místech opatrně naznačuje – modlitbou.
Překlad knihy byl pro mě mimořádně náročný kvůli tomu, že kombinuje výjimečně bohatý, idiomatický jazyk a rozmanité muzikologické kontexty. Přesto věřím, že osloví jak vzdělaného odborníka, tak i zaujatého běžného posluchače. Nakonec (nejen) autorovým přesvědčením je, že Bacha si nemůže nikdo přivlastnit. Jeho génius patří všem.
J. E. Gardiner: Hudba na nebeském hradě (Dauphin 2021)
TOMÁŠ JAJTNER, autor překladu