9. 11. 2021
|Čím a jak si u nás získává kredit charitní dílo? Ptali jsme se ředitele Charity Česká republika LUKÁŠE CURYLA.
Tvoří ji téměř tři sta farních, oblastních či městských Charit, včetně středisek České katolické charity a Řeckokatolické charity. Celkem má více než osm tisíc zaměstnanců. Protože je naším zřizovatelem katolická církev, kopírujeme její organizační schéma – kromě pražské centrály se Charita člení do osmi arci/ diecézních Charit a ty potom zastřešují činnost jednotlivých místních Charit.
Jen pro představu, loni dosáhla Charita obratu téměř 5,5 miliardy korun. Zjednodušeně lze říci, že třetina příjmu je tvořena z tržeb od zdravotních pojišťoven za naše výkony a služby, další třetinu tvoří dotace Ministerstva práce a sociálních věcí na sociální služby, ať už přímé, či od krajů. Téměř půl miliardy jsou dotace z EU a zbytek příjmů tvoří dotace měst a obcí a dary. Dalším příjmem jsou pak sbírky.
Ano, vždy se snažíme, aby využití peněz bylo co nejefektivnější, ale důležité je hlavně budování důvěry na základě dlouhodobých a dobrých zkušeností s naší službou. Důvěryhodnost je ten nejvzácnější klenot každé neziskové organizace.
Pomoc doma i v zahraničí mají často jedno společné – nezisková organizace vykonává některé činnosti na základě poptávky státu. U zahraniční pomoci stát vytyčí své priority, určí, v jakých oblastech chce pomáhat, vyčlení prostředky a zveřejní výzvu. Na tu reagujeme nabídkou a musíme hodnověrně doložit, že se tohoto úkolu dokážeme zhostit a že ho zvládneme. Ona „dobrá pověst“ a předchozí zkušenosti z našich jiných zahraničních misí hrají důležitou roli při rozhodování, zda nám stát tento úkol svěří.