Indonésie je zemí jednoty v mnohosti, což František mnohokrát vyzdvihl a ocenil. První, komu se papež po svém příletu do hlavního města muslimské Indonésie Jakarty věnoval, byla čtyřicetičlenná skupina chudých, uprchlíků, sirotků a starých lidí. Jasně tak upřednostnil ty, jimž chybí v „kultuře odpisu“, kterou tak často kritizuje, místo a přijetí. Mottem Františkovy návštěvy v Indonésii je: Víra,
Známky intenzivnějšího života jsou patrné právě kolem míst, kde žijí a působí řeholní nebo jiná společenství věřících. Komunitní svědectví má v křesťanství svou sílu, protože křestní povolání je vždy povoláním k životu ve vztazích a ze vztahů. A snad právě proto má moc přitahovat ještě i dnes a oslovovat také lidi, kteří se za věřící nepovažují. Odpověď na potřeby lidí Nově vzniklá Pastorační
„Bratrstvím k uzdravení světa“ – je motto, které pro týdenní setkání od 8. do 15. září zvolili pořadatelé. Ve videoposelství, které František poutníkům zaslal ve španělštině, zdůraznil, že mezi eucharistií a lidským bratrstvím je velmi úzký vztah, který „je podmínkou pro spravedlivější a lidštější svět“. Na kongresu Svatého otce zastupuje kardinál Kevin Farrel. Informace a přímé přenosy
„Rodiny se v září opět dostávají do kolečka zátěžových situací, které často vyžadují nový pohled a nové řešení. V září také bývá na Lince pro ženy a dívky o polovinu větší počet hovorů než v letních měsících,“ konstatuje Iveta Wollerová, vedoucí krizové linky Poradna pro ženy . Mnoho lidí, kteří si nevědí se svou situací rady, ani nenapadne, že mohou získat pomoc, vyslechnutí či nadhled takto jen
Celý letošní rok si naše františkánská rodina připomíná výročí stigmatizace sv. Františka. Jde o součást širšího tzv. Františkánského výročí, kdy si společně aktualizujeme události ze života tohoto světce (loni 800 let od schválení Potvrzené řehole a sestavení prvních jesliček v Grecciu, letos výročí přijetí Kristových ran-stigmat, příští rok to bude složení Chvalozpěvu stvoření a v roce 2026 Františkův přechod do nebe). 17. září uplyne přesně
Součástí programu byla i debata dominikánské revue Salve s historikem a knězem Tomášem Petráčkem, architektem Norbertem Schmidtem a slovenským publicistou Michalem Oláhem na téma Církve a kulturní války na Slovensku a v Česku. Terezu Horváthovou z táborského nakladatelství Baobab, organizátorku festivalu (jehož tématem letos byli Hrdinové a kde byl věnován prostor slovenské kultuře), totiž na jaře zaujalo vydání Salve o Slovensku. Zejména šlo o
Způsoby a možnosti, jak tyto dary Božího milosrdenství získat, jsou k dispozici na webu www.cirkev.cz, kde je i plné znění listu biskupů. Jednotlivé diecéze tam také zveřejňují nabídky zájezdů na Národní pouť. Jsou různě dlouhé, což ovlivňuje i jejich cenu. Nejlevnější vyjdou na zhruba deset tisíc, nejdražší asi na dvakrát tolik. „Boží milosrdenství, z něhož chce církev v průběhu Svatého roku čerpat a upozorňovat na ně věřící i svět, není pro
Anton Bruckner (4. září 1824 – 11. října 1896), rodák z Ansfeldenu u Lince, byl autorem monumentální symfonické a duchovní hudby a také vynikajícím varhaníkem a varhanním improvizátorem (v letech 1855–1868 byl v Linci katedrálním varhaníkem a v roce 1884 mj. kolaudoval nové varhany v pražském Rudolfinu). Pod svými oblíbenými chrámovými varhanami v kryptě augustiniánského kláštera v Sankt Florianu u Lince (kde působil jako učitel a varhaník ve
Osvědčená editorská trojice Jan Paulas, Renáta Holčáková a Josef Pala připravila tři sta stran čtení na každý měsíc v roce a připojila liturgický kalendář i přehledy katolických biskupství, médií a iniciativ v celé republice. O půvabný obrazový doprovod – sérii barevných krajin v běhu ročních období – se postarala karlovarská výtvarnice Varvara Divišová (*1954), která se představuje v úvodním rozhovoru. Cyklus fotografií působivých míst s
Jezuité opustí na podzim příštího roku Svatý Hostýn, jehož duchovní správu dlouhé roky zajišťovali. „K přehodnocení nás povzbudil generální představený P. Arturo Sosa loni na podzim: vyzval nás, abychom se odhodlali opustit jedno ze dvou poutních míst – Svatý Hostýn, nebo Velehrad,“ popisuje provinciál P. Petr Přádka. Na základě rozlišování v provincii jezuité nakonec opustí Svatý Hostýn, aby se mohli více zaměřit na své poslání zejména mezi
K důrazným krokům se uchyluje francouzská Nadace abbé Pierra poté, co obdržela nová důvěryhodná svědectví obětí svého zakladatele. Abbé Pierre (1912–2007), průkopník Hnutí Emauzy pro pomoc nejchudším lidem na okraji, se podle těchto svědectví dopustil v letech 1950 až 2000 sexuálního nátlaku a násilí na nejméně 17 dospělých, ale i nezletilých ženách. Výpovědi zveřejnila organizace Egaé pro pomoc obětem zneužití. Celkově už proti abbé Pierrovi
Pro probíhající diecézní synodu v Plzni je výše zmíněné jednou ze základních otázek. Řešením by mohly být větší pastorační oblasti, kdy více kněží společně spravuje rozsáhlejší území – jako třeba nově vzniklá Pastorační oblast Severní Plzeňsko. Její fungování přibližuje na protější straně oblát P. Vlastimil Kadlec. Právě kněží z této misionářské komunity dostali tuto oblast na starost. V moravských diecézích jsou počty duchovních oproti třeba
Dvořákův rodný dům – bývalý hostinec a s ním sousedící řeznictví, kde pozdější světoznámý skladatel prožil prvních dvanáct let života – byl spolu se zámkem a dalšími objekty v 90. letech navrácen rodu Lobkowiczů. Tedy rodu, který měl vždy velmi kladný vztah k hudbě (mj. finančně podporoval i Ludwiga van Beethovena). Do roku 2019 byl dům ve správě Národního muzea, nyní jej spravuje nezisková organizace Lobkowicz Collections. V posledních pěti
Preferujete oddělenou správu jednotlivých farností, anebo větší celky? Je to složitá otázka, protože se u ní dostáváme k tomu, jaká je dnes identita diecézního kněze. A to je něco, co hledáme. Dříve bylo běžné, že kněží žili v komunitě kaplanů, s hospodyní a lidmi, kteří pracovali na farních pozemcích. To už dnes není, kněz je často pak sám jako voják v poli. Z tohoto pohledu je určitě lepší komunitní správa. Pak se ale pomalu začne stírat rozdíl
Je tomu už skoro čtvrt století, kdy se český volič začal účastnit krajských voleb. Každé čtyři roky rozhodujeme, kdo ve třinácti krajských zastupitelstvech obsadí 675 křesel. V prvních letech své existence kraje naplňovaly svou působnost v oblasti dopravy, středního školství, zdravotnictví a dotační podpory různého druhu. Vznikly integrované dopravní systémy, které dobře fungují především kolem velkých měst, ale dál už je situace odlišná. Střední
Po celé letní prázdniny jsme o nedělích četli a přemýšleli o šesté, eucharistické kapitole čtvrtého evangelia, která dělí Janův příběh na dvě části. Kostky jsou vrženy, Ježíš přestane mluvit v hádankách a prozradí učedníkům mnohem víc než dřív. Má to dopad: všichni ostatní kromě Dvanácti od něj odejdou, protože nesnesou jeho „tvrdou řeč“. V osmé kapitole evangelia svatého Marka tak trochu navazujeme na janovské rozpravy s učedníky o Ježíšově
Nad přehlídkou, která se koná od 17. září do 19. října, převzal záštitu i olomoucký arcibiskup Josef Nuzík, kterému je jeden z osmi večerů festivalu vzhledem k jeho letošní inauguraci věnován. Hudba šesti staletí bude znít mj. v dómu sv. Václava, bazilice na Svatém Kopečku, v Arcibiskupském paláci nebo také u Sv. Mořice v Kroměříži. Zahajovací koncert 17. září bude hostit ve svém sídle v Redutě Moravská filharmonie Olomouc. Pod taktovkou Tomáše
Petr patřil k mým nejbližším přátelům. Byl o pár let starší a dovolím si ho označit za svého mentora. I naše rodiny se přátelily – byli jsme na společné dovolené a chodili jsme na spoustu výletů. Petr vždycky všude obnovoval nebo nově zavěšoval svaté obrázky, aby krajinu posvěcoval. Narodil se v Brně, tam také vystudoval psychiatrii. Byl upřímný katolík – vyznavač. Na Moravě si také našel nevěstu Evu z Koryčan. Já se cítil rovněž Moravanem, ač
Pocházíte z Oravy, která je jednou z nejreligióznějších částí Slovenska. Čím je to dané? Jedním z důvodů je sepětí lidí s přírodou. Příroda člověka formuje, činí ho vnímavým k tomu, co ho přesahuje. V minulosti patřila Orava k chudším regionům. Lidé se živili chovem ovcí, dobytka a zemědělstvím. Hospodář si uvědomuje, že výsledek jeho námahy nezávisí jen na něm. Počasí ovlivnit nemůže. Právě kombinace chudoby a obživy byla tím úspěšným
„Za bezmála dvacet let, co pracuji v časopise IN!, jsem viděla bezpočet různých stylů, které si mladí oblíbili. U každé generace, vlastně každých asi pět šest let, vidíme změnu. Jednou jsou to rozevláté šaty a velké květiny ve vlasech, pak minisukně a kraťásky, upnuté legíny s tričkem, pak zase široké kalhoty a mikiny. Střídají se na jedné straně ‚drsné‘ prvky, jako je kůže a černá barva, a na druhé straně oblečení s jemnými barvami a přírodními
P. Stanislav Kotlář je farářem a děkanem v Jeseníku a spolu s kaplanem P. Petrem Fialou se starají o šest farností a další filiální kostely. „Snažíme se mít nedělní bohoslužbu ve farních kostelech, další společenství a aktivity ale směřujeme do Jeseníku,“ vysvětluje P. Kotlář. Věřící v přilehlých obcích se sami pouštějí třeba do Noci kostelů nebo občasných setkání u kávy. Na večery chval, adorace nebo setkání nad Písmem musí dojet do Jeseníku.
V Česku se slaví od roku 2000 a i letos při této příležitosti prožijí žáci i učitelé několik bohoslužeb. Například v pražské svatovítské katedrále bude pro církevní školy celebrovat mši svatou v 10.00 arcibiskup Jan Graubner. O den později 17. září od 19.00 pro studenty to bude zase biskup Martin David v kostele sv. Cyrila a Metoděje v Ostravě. Kromě škol ožila v novém školním roce i křesťanská zařízení, která se dětem věnují po vyučování. Mezi
„Při příležitosti výročí farnosti a Roku české hudby se italská hudební tělesa společně s českými studenty hudby zapojí do oslav,“ potvrzuje Milena Macková, producentka Dnů přátelství Itálie – České republiky. Tyto výměnné koncerty se poprvé konaly loni a zapojily se do nich i základní umělecké školy na Praze 2. Některé koncerty se konaly v Itálii, jiné právě na Praze 2. Farnost u Sv. Ludmily loni italským studentům poskytla ubytování na faře,