Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference

Obsah:

Doma|Děti potřebují dárky dostávat, ale i dávat

Obsah:

Úvod Doma

Děti potřebují dárky dostávat, ale i dávat

14. 12. 2021

Tisk

Teoložka Noemi Bravená se zabývá dětskou teologií – mj. tím, jak Boha děti přijímají, jak mu rozumějí. Ptali jsme se jí i na tradici vánočních dárků.

Spousta rodičů řeší rozpor: nebude dítě popletené, když mu vykládáme, že překvapení pod stromeček chystá Ježíšek-dárkonoš? A přitom mu zároveň vysvětlujeme, že to malé dítě v jesličkách je Spasitel?

Předškolákovi obě tyto postavy splývají. Občas se mu do toho v jeho fantazii připlete i červené oblečení a bílý plnovous. Ale nejdůležitější jsou přece svátky, na které se těší. Po večerní modlitbě, v níž se společně obracíme ke Kristu, tudíž nemá vůbec žádný problém napsat dopis Ježíškovi nebo vyjmenovat mu svá přání pod stromeček. Lidové a náboženské prvky v hlavě dítěte přirozeně koexistují a jediný, kdo se tím občas trápí, jsou právě rodiče.

A jak to mají ti starší?

Mladší školák časem přijde na to, že dárky mu dávají pod stromeček rodiče a každoročně pozorně sleduje skříně, monitoruje nákupy a hledá další důkazy, protože v tom cítí jakési zadostiučinění, potvrzení své vlastní velikosti a rozumnosti. Nicméně pořád drží tradici, že na Ježíška-dárkonoše „věříme“, protože to patří k duchu českých Vánoc. Také už ale dobře ví, že o Vánocích si připomínáme Ježíška, o kterém hovoříme jako o malém dítěti, jež se narodilo v Betlémě a spí v jesličkách. Děti z věřících rodin dokážou nejpozději tak ve třetí třídě rozlišit, že Ježíšek, co nosí dárky, je fantazijní postava a malý Ježíš je – řečeno jejich slovy – „ten opravdický“. Rodiče proto nemusí mít strach ze záměny obou postav ani z duchovního scestí svého potomka. Dítě se v závislosti na zrání a rozvoji svého myšlení učí s nástupem do školy rozlišovat mezi lidovou a křesťanskou tradicí. Puberťák a adolescent pak vnímají malého Ježíše jako součást vánočního příběhu, který je takovou idylkou s miminkem. Vědí, že to hlavní z jeho příběhu přijde až o Velikonocích. Vánoce jsou proto pro ně rodinným svátkem a jejich duchovní rozměr berou jako bonus, který k tomu tak nějak patří.

Už docela malé děti mívají potřebu dát také něco Ježíškovi. Tedy tomu malému dítěti v jesličkách.

V koledě „Jak si krásné neviňátko“ dostává malý Ježíš oblečení (dvě kůže), jídlo (mléko) a hračku (beránka). Když moje děti poprvé připravovaly dárek pro Ježíška, vložily do krabičky od čaje jednu kostku lega (hračka), jeden burák (aby neměl hlad) a malý obrázek (aby měl radost a necítil se sám). Pravda, je to trošku něco jiného než zlato, kadidlo a myrha od tří králů, ale ukazují tím svůj vztah a porozumění situaci malého dítěte v jesličkách. Touha obdarovat malého Ježíše něčím praktickým napadá dítě jako první – dát něco, co by si samo přálo nebo co potřebuje.

Jak děti můžeme v obdarovávání Ježíška doprovázet?

Můžeme jim vysvětlit, že Ježíši máme dávat praktické věci, tedy naše skutky. Konat dobro ve prospěch bližních – například o Vánocích je obdarovávat tím, co potřebují, co sami chtějí, po čem touží a co by jim udělalo radost. Ale také, že máme přinášet Ježíši drahé a cenné dary: náš život, důvěru, odevzdanost, připravenost ke službě. Na jednoduchou rodičovskou otázku, co připravíme tyto Vánoce dítěti v jeslích, nemá následovat domácí kázání, ale prostor pro ztišení a tvořivost. Děti totiž potřebují dárky nejen dostávat, ale i dávat, ať už se jedná o dar k jesličkám pro malého Ježíše, nebo pod stromeček pro dědu s babičkou, pro rodiče, pro spolužáka, pro potřebné – ať už jsou to chudé děti, děti v nemocnicích, či děti migrantů. Vede je to k prožitku radosti a poznávají v tom hloubku obdarovávání.

Jak to udělat prakticky?

Dárek pro Ježíška – tedy ta krabička od čaje, o které jsem hovořila – může obsahovat nejen autentické dětské dárky, ale i psané lístečky s tím, co dáme nebo chceme dát dítěti v jeslích. Například co pro něj chceme udělat ve vztahu k druhým lidem. Dárky pro malého Ježíše pak můžeme spolu s dětmi otevřít, lístečky přečíst, a pak s nimi velmi přirozeně hovořit o hlubším významu obdarovávání i o našem vztahu k Ježíši Kristu. Ale dobře si předtím rozmysleme, jak to s obdarováváním máme my sami. Jsme například štědří k potřebným lidem jen proto, že to k Vánocům tak nějak patří? A opravdu víme, že taková štědrost nemá svůj původ jen v jakémsi altruismu nebo v tom, co někteří naši politici nazývají „křesťanské hodnoty“? Víme, že v každém našem obdarovávání se jako křesťané stáváme součástí Božího plánu a vlastně měníme dějiny? Tak snad alespoň jednou v roce.

Předchozí článek Následující článek
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou