Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Listopad 2024
Říjen 2024
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference

Obsah:

Doma|Učení začíná až v září

Obsah:

Úvod Doma

Učení začíná až v září

24. 8. 2021

Tisk

Dva roky prázdnin a teď zpátky do školy? Nikoliv, shodují se pedagogové. Distanční výuka a pár týdnů přítomnosti ve škole rozhodně nebyly prázdniny. Úplně jednoduchý nejspíš nebude ani návrat do lavic.

image:Image Učení začíná až v září
Na rozdíl od učitelů, děti do školy v srpnu ještě nejdou. Snímek Petr Šamša / Člověk a Víra

„Nekažme si konec prázdnin učením-mučením a doučováním. Náročnější start musí zvládnout nejen děti, ale i my učitelé. Teď je spíš potřeba, aby byli rodiče k dětem pozorní a v případě obav je uklidnili, že to bude v pohodě. Hlavně žádný strach. Pokud je vaše dítě úzkostnější, mluvte s ním, upokojte ho, že všechno, co jej čeká, se dá zvládnout, vyřešit a není to konec světa. My učitelé tam kvůli tomu jsme,“ zdůrazňuje speciální pedagožka Kateřina Buncík. Jí a jejím kolegyním a kolegům v učitelském povolání už přípravy a chození do školy v tomto týdnu začaly.

Jak na tom jsou?

Na rozdíl od učitelů děti do školy ještě nejdou. S koncem prázdnin by tedy v rodinách neměl odstartovat dril, kdy rodič řekne: A teď se budeš denně připravovat do školy! Doučování, podporu a pomoc ve zvládání látky budou potřebovat až v následujících týdnech. „Pedagogové totiž budou muset nejprve zjistit, co děti skutečně umí a neumí. Musíme najít jakýsi průměr třídy, pomoci těm slabším, abychom vůbec mohli dál učit,“ vysvětluje učitelka a sdílí obavu, že některé děti budou zkraje školního roku ve stresu z toho, že se bude zjišťovat úroveň žákovských znalostí.

A v takové situaci by měli být máma s tátou spíše šiřiteli pokoje. „Teprve po konzultacích s učitelem, pokud zjistí nedostatky ve vědomostech, bude dobré dítě podpořit v doučování. Buď jej nabídne přímo škola, nebo doporučuji někoho sehnat, aby rodičům pomohl,“ vysvětluje Kateřina Buncík. Podle její zkušenosti není dobrý nápad pustit se do doučování vlastního dítěte sám: „Milující rodič nemá vůči dítěti odstup a zároveň ani dítě nemá odstup k rodiči. Táta s mámou jsou prostě někdo jiný než učitel. Zažívám to sama, když jako učitelka ,učím‘ své dítě,“ dodává s úsměvem a pro případné doučování radí sehnat někoho na míru dítěti. Někomu bude vyhovovat, když to bude starší zkušený člověk, jinému jen o pár let starší student, který zrovna začal chodit na střední školu, dalšímu pak třeba kroužek v salesiánském středisku.

Podle zkušeností učitelů z několika týdnů výuky na konci uplynulého školního roku se děti poměrně rychle adaptují. Ověřili si, že nejslabší jsou děti, u kterých by očekávali problémy, i kdyby chodily do školy. „Ty budou určitě potřebovat pomoc. Zatím se nám ale nestalo, že by se průměrné děti výrazně zhoršily. Pokud byly jejich výsledky slabší v průběhu distanční výuky, ve škole zase velmi rychle najely na svůj standard, protože měly podporu učitele a soustavnou práci. Žádný premiant nešel dolů vědomostně, spíše psychicky, ale na to stačilo všem čtrnáct dní ve škole a zase se srovnali,“ popisuje Kateřina Buncík.

Děti jsou prý jako houba: školu a vědomosti začnou nasávat. „A i kdyby se jim nechtělo nebo se sebevíc bránily, tak jim v hlavě stejně něco zůstane. Když se totiž něco dělá pravidelně, soustavně a společně s ostatními, je to ten správný klíč k úspěchu. To domácí výuka nenahradí,“ konstatuje pedagožka. Dítě je podle ní při prezenční výuce vnímavější vůči toku informací a vědomostí, zpracovává je a zasazuje lépe do kontextu. „Dobrý učitel, když zjistí, jak na tom děti jsou, využije sílu kolektivu a namíchá ve třídě skupinky. A ti co umí, mohou pomáhat těm slabším,“ těší se na školní práci učitelka.

Předchozí článek Následující článek
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou