Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Listopad 2024
Říjen 2024
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference

Obsah:

Téma|Učíme se na něm o dějinných mýtech

Obsah:

Úvod Téma

Učíme se na něm o dějinných mýtech

17. 8. 2021

Tisk

Učitelů češtiny a dějepisu jsme se zeptali: Učíte o Aloisi Jiráskovi a jeho díle? Co může dnešním studentům dát?

JUDA KALETA,učitel českého jazyka a dějepisu na církevní škole Brána v Nové Pace 

V hodinách literatury neučím „o něčem“. Takže ani o Jiráskovi ne. Jiráska, stejně jako ostatní spisovatele, si totiž můžu vzít do třídy a učit „s nimi“. Bez toho, aniž by se žáci sami prokousali textem, se jinak sklouzne k fraškovitému pojetí a z Jiráska se tak stane karikatura, i když třeba jiná, než jakou byl za komunismu. Z Jiráska si s sebou nosím Staré pověsti české, protože pak můžeme přemýšlet nad tím, co jsou a proč vznikaly pověsti, co vlastně je důležité pro národní identitu a proč Češi bojovali o Rukopisné podvrhy. Čteme společně úryvky z Temna, abychom porovnávali recepci pobělohorského období v různých časech a zároveň zkoumali možnosti historického románu. Na Psohlavcích zkoumáme, jak a proč se vytváří národní hrdina. A v neposlední řadě je ohromně zajímavé s žáky objevovat, jak se vnímání Jiráska proměňovalo a proměňuje, co z něho se staví do popředí a co se raději vynechává.

JOSEF VALENTA, učitel českého jazyka a literatury na Biskupském gymnáziu Brno 

Jirásek se učí, ale nečte. Studenti se zájmem o četbu historického románu si nacházejí autory jiné, stylem i pojetím sobě bližší. Výjimky ale existují — občas se mezi nimi najde někdo, kdo si některé z jeho děl zvolí za téma referátu, jsou to ale díla „lehčí“, jakými jsou Staré pověsti české, Filosofská historie nebo Lucerna.

Jirásek je ale v dnešní škole „užitečný“ jinak: je na něm možné studentům ukázat druhý život jeho díla v období komunismu, tendenčnost stylu psaní, která se ale snaží vzbudit zdání objektivity, mytizaci našich národních dějin nebo roli literatury ve společnosti obecně. Srovnání Jiráskových textů s dílem jeho současníka Zikmunda Wintera nebo otázka, proč se Jiráskovo dílo hodilo komunistům, tak studentům umožňuje rozvíjet jejich myšlení a kriticky analyzovat jakýkoli jiný text.

ONDŘEJ BALÍK, učitel dějepisu na Tyršově ZŠ v Praze 

Žáci obvykle znají Jiráska díky Starým pověstem českým – jeho tvorba nás často inspiruje k diskusím na téma mytologie vs. historie. Jinak jde spíš o to vrátit tohoto autora z jeho pozice „učitele českých dějin“, jak je často starší generací vnímán, tam, kam patří, tedy do beletristické literatury. Jirásek nás zajímá jako jeden ze spisovatelů své doby, dobře dokresluje období českého romantismu se všemi jeho krásami i chybami. A to je zhruba všechno – vyvracet Jiráskovy historické mýty nemá smysl, generace dnešních žáků je naštěstí moc nezná, a tedy nesdílí. Je lépe ukazovat dětem cestu k jejich vlastnímu pochopení dějin, než se zabývat bouráním dávno neplatných mýtů typu „Temno“.

Pokud vím, dnešní děti Jiráska moc nečtou, což je možná škoda, protože byl nepochybným mistrem zápletky a gradace děje. Jeho jazyk je však příliš komplikovaný, jeho postavy málo věrohodné a upřímně řečeno – i já v oblasti historické beletrie sáhnu raději po něčem kvalitnějším.

LUKÁŠ KOPECKÝ, učitel dějepisu na Masarykově ZŠ v Klatovech 

Jako učitel dějepisu na druhém stupni se Jiráskem pravda příliš nezabývám. Zmiňuji ho pouze jako autora Starých pověstí českých, když se v šesté třídě bavíme o tom, jak získávat informace o historii vlastního státu, posléze pak v sedmé třídě u počátku českých dějin.

Že by došlo ve vyučování na Temno či cokoli dalšího z jeho provenience, to vůbec. Učím v Klatovech, ve městě s velkou dominikánsko-husitsko-jezuitskou historií, a v posledních 15 letech se tu odehrálo tolik odborných konferencí a sympozií, že Jiráska nějak výrazně ke vzdělávání mladé generace nepotřebujeme.

Předchozí článek Následující článek
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou