17. 8. 2021
|Svátek sv. Bartoloměje (24. srpna)
Dominantou Plzně je bezesporu její katedrála. Věřím, že jsou na ni místní hrdí. Nicméně, ono dnes obdivované umístění uprostřed náměstí bylo ve středověku spíše pro ostudu. Postavit kostel uprostřed tržiště, tedy hlučného místa, kde se krom poctivého obchodu a společenského života děje i mnoho nekalého?
Můžeme na tuto situaci nahlédnout i z jiné strany. Představme si Krista uprostřed hříšníků, zvoucí uprostřed hluku světa k zastavení, k modlitbě a pokání. A aby na to zvaní nebyl sám, povolal si – a stále povolává – z těch hříšníků apoštoly. Jedním z prvních byl i patron plzeňské katedrály, Natanael, syn Tolmajův, nám spíše známý jako svatý Bartoloměj. Z vícera starokřesťanských zdrojů víme, že to byl vskutku zdatný hlasatel Kristovy zvěsti. Jeho „specialitou“ byla území na kraji, nebo dokonce mimo Římskou říši – Etiopie, Arábie, snad i Indie. Nakonec podstoupil strašlivou smrt stažením z kůže a ukřižováním v Arménském království. Jak to bývá, „krev mučedníků je semenem nových křesťanů“, a tak se křesťanství v Arménii nejen uchytilo, ale dokonce se už v roce 301 stalo státním náboženstvím.
O Bartolomějovi ale víme i z Písma, nejvíce ze začátku Janova evangelia. Vzpomeňme na chvíli, kdy si Pán Ježíš povolává své učedníky, přivádí nadšený Filip svého přítele Natanaela. Ten neskrývá své pochybnosti, copak „může něco dobrého vzejít z Nazareta“? Přitom sám pochází jen z několik kilometrů vzdálené Káni Galilejské. Naopak Pán Ježíš pochybnosti nemá, Natanael je podle něj „pravý Izraelita, v kterém není lsti“. Stačí pak Ježíšova odpověď na jedinou otázku a Natanael zvolá: „Mistře, ty jsi Boží syn, ty jsi král Izraele!“ Překotnému vyznání, které připomíná apoštola Tomáše a dává tušit svatou horlivost, se záhy dostává nečekaného potvrzení – najdeme ho v Janově evangeliu (Jan 1).
Po zprávě o povolá ní Natanaela totiž hned následuje popis svatby, kde Pán proměňuje vodu ve víno. Dnes najdeme v Káně Galilejské doslova pár kroků od sebe dva katolické kostely. Jeden připomíná zmíněnou svatbu a zázrak, druhý je na místě údajného Bartolomějova domu. Jak symbolické, přijetí Kristova pozvání k následování a jeho nepochopitelná moc a láska jsou tak blízko sebe!
Apoštol sv. Bartoloměj (Natanael) byl zabit patrně na území dnešní Arménie. Kvůli způsobu umučení bývá v yobrazován s nožem a kůží.
O autorovi| P. JIŘÍ KORDA, duchovní správce v Praze-Lhotce