Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Prosinec 2024
Listopad 2024
Říjen 2024
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference

Obsah:

Zpravodajství|Z domova|Jak obstály školy v pandemii?

Jak obstály školy v pandemii?

7. 6. 2021

Tisk

Jak se církevní školy vypořádaly s distanční výukou způsobenou pandemií? To zjišťovali sociologové z České biskupské konference v rozsáhlém výzkumu a jeho výsledky zveřejnili v pondělí 7. června.

Podle odhadu České školní inspekce se během pandemie „ztratilo“ asi deset tisíc žáků základních a středních škol – neúčastnili se distanční výuky ani s nimi nebyly školy nijak v kontaktu. Z průzkumu ČBK vyplynulo, že církevní školy se snažily něčemu takovému zabránit. A podařilo se. Na celém území ČR evidují dětí, které vypadly z výuky, pouze 31, což je desetkrát méně než celorepublikový průměr (jde o 0,18 %, zatímco celorepublikově je to 1,13 %).

Řada dětí na církevních školách je přitom z vícečetných rodin, pro které bylo zajištění podmínek domácí výuky často na hranici sil. Podle biskupa Tomáše Holuba, který má v rámci ČBK na starosti církevní školství, pomohla podpora dalších lidí: „Církevní školy totiž fungují nejen jako poskytovatel státem povinných služeb, ale aktivně vytváří komunitu občansky aktivních lidí, kteří se vzájemně podporují a kterým není lhostejné, co se kolem nich děje.“

Nenahraditelné vztahy

Z dotazníku, který vyplnily všechny katolické i většina nekatolických církevních škol, dále vyplynulo, že online výuka ukázala odolnost a kreativitu učitelů, schopnost občanské společnosti podpořit vzdělávací sektor a nasazení rodičů doma. Postupně byl ve všech školách zaznamenán zvýšený zájem o jinak spíš okrajově využívané služby konzultací školních psychologů apod. V církevních školách, kde je většinou školní poradce, kaplan nebo psycholog standardní součástí učitelského sboru a s dětmi se zná, se právě tyto vztahy ukázaly jako nenahraditelná pomoc.

„Chtěl bych poděkovat všem ředitelům církevních škol za maximální snahu udržet nejen vysokou kvalitu výuky, ale právě i za jejich kreativitu, a rodinám za ochotu spolupracovat, i když ne všem vždy všechno vyhovovalo a musely dlouhodobě fungovat v podmínkách, které si někteří představitelé této země možná ani nedokážou představit,“ vzkazuje Jiří Vojáček, ředitel biskupského gymnázia v Hradci Králové. Spolu s ostatními řediteli a učiteli se ale shoduje v tom, že znovu by už distanční výuku zažít nechtěl. „Pedagogové si stěžovali hlavně na nejasnou budoucnost, přesycenost online aktivitami, vyčerpání a demotivaci žáků,“ potvrdila autorka průzkumu Kateřina Pulkrábková z odboru církevních dat ČBK.

Pomohli zřizovatelé

Nejen církevní školy se musely na distanční výuku náležitě připravit. „Vycházíme z toho technicky posíleni. Bohužel za to nemůžeme jako nesoukromé školy děkovat státu, ale zřizovatelům,“ upozornil biskup Holub na to, že školy musely vynaložit vlastní prostředky.

Některých církevních škol se týkala během pandemie i pracovní povinnost, šlo především o zdravotnické a sociální školy. Až 94 % studentů z těchto škol se zapojilo do pomoci ještě dříve, než jim pracovní povinnost byla nařízena. V sociálních zařízeních se z těchto škol zapojilo 82 % studentů, v nemocnicích 56 %.

Sociologové sbírali také informace o každoročně přijímaných uchazečích. Data ukazují, že zájem o církevní školy je v ČR násobně vyšší než reálný počet míst na školách. Na základní a mateřské školy se dostanou zhruba dvě třetiny uchazečů, na gymnázia dokonce jen třetina. „Církevní školy nabízejí kvalitu v kombinaci s lidským přístupem a jasnými pravidly, což je kombinace, která není pro jiné školy typická,“ říká k tomu Martin Čech, vedoucí sekce pro školy ČBK.

V ČR je celkem 5 654 základních, středních a vyšších odborných škol. Církevních je sto a tvoří tak 1,77 % ze všech škol. Mateřských škol je v ČR 5 304, církevních je 49 a tvoří zhruba jedno procento ze všech.

Předchozí článek Následující článek
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou