„Události posledních dnů v Turecku a Libanonu nás učí, že pokoj je možný a že křesťané v dialogu s muži a ženami jiných vyznání a kultur mohou přispět k jeho vytváření,“ připomněl Lev XIV. v neděli po modlitbě Anděl Páně svou nedávnou cestu do těchto zemí. „Děkujme Bohu a obnovme své odhodlání na cestě k plné viditelné jednotě všech křesťanů,“ řekl s odkazem na setkání s patriarchou Bartolomějem v
Jak vás napadlo vyrazit do Kanady? Začalo to ještě za biskupa Vojtěcha Cikrleho. Na Zelený čtvrtek jsme my kněží dostali knížku Proměna farnosti od Jamese Mallona. Přečetl jsem ji jedním dechem během velikonočního tridua. Velmi mě zasáhla pravdivostí pastorační zkušenosti. Později jsem zjistil, že James Mallon nabízí i online semináře. S několika kněžími jsme ho absolvovali a napadlo nás, že
Jaké to ale je pro ty, kdo si péči o druhé zvolili jako své povolání? A proč o nich psát právě před Vánoci? Betlémský příběh připomíná Marii, která pečuje o novorozené dítě, Josefa chránícího rodinu, ale i pastýře, kteří poskytnou Svaté rodině nuzné útočiště. A právě péče o nejpotřebnější se propojuje s posláním charitních sester, které „v tichu“ pracují i o svátcích. V této době jsou lidé zvlášť
Již tradičně se v repertoáru Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK objevuje scénicky zpracované provedení Rybovy České mše vánoční Matěje Formana -Kouzelná Rybovka. Velkolepé představení s pestrobarevnými kulisami, dřevěnými loutkami, kostýmovanými pěvci a zářící hvězdnou oblohou se letos chystá ve Smetanově síni Obecního domu i v kostele sv. Šimona a Judy. „Naše pojetí na počátku nesla touha
Poprvé totiž zavítala do města i do litoměřické diecéze slovenská evangelizační skupina Godzone. Předchozí noc stavěli dobrovolníci a profesionálové pódium, ozvučení i světla, a sportovní halu tak proměnili v koncertní sál, místo modlitby, svědectví a evangelizace. Mluvené slovo střídaly chytlavá hudba, chvály, hra barevných světel, tanec i pantomima. Začalo to telefonátem Nápaditý program nazvaný Enter the Godzone s podtitulem „Vítej ve svobodě“
To, že byla roku 1965 na Druhém vatikánském koncilu vyhlášena přelomová deklarace Nostra aetate („V naší době“) o vztahu církve k nekřesťanským náboženstvím, si koncem listopadu připomněli zástupci biskupských konferencí, teologové a další odborníci na summitu Sekce pro mezináboženský dialog Komise pro evangelizaci a kulturu při CCEE (Radě evropských biskupských konferencí). Augsburský biskup Bertram Meier jim na uvítanou připomněl pátý bod této
Pracovníci rádia v čele s jeho zakladatelem P. Martinem Holíkem přitom minulý týden zažívali horké chvilky, aby stěhování z Olomoucké ulice stihli do výročního dne mariánského svátku, kdy se poprvé éterem rozezvučelo první křesťanské rádio v naší zemi. „Byly to tehdy krásné chvíle, kdy jsme mohli uskutečnit v čase svobody to, co stovky našich předchůdců po celém světě, a mít rozhlasové médium v rukou křesťanů,“ vzpomíná P. Holík. Redakce tehdy
Jan Křtitel se z vězení dotazuje Ježíše: „Jsi ten, který má přijít, nebo máme čekat jiného?“ Smysl této otázky vysvětlují vykladači obvykle dvojím způsobem. Jan je zatčen za kritiku neuspořádaných osobních poměrů krále Heroda a my víme, že ve vězení čeká na svou popravu. A tak se můžeme domnívat, že prožívá určitou krizi víry v Boha, který zbožným „s pomocí prodlévá“. To je ale příliš psychologizující výklad, který neodpovídá biblické zkušenosti,
Při pohledu na výsledky nejrůznějších sčítání a statistik to vypadá jednoduše: mladí z církve odcházejí. V kostelích jich ubývá, náboženská identita se oslabuje, účast na bohoslužbách řídne. Často se z toho vyvozuje závěr, že mladí víru ztratili nebo pro ně nikdy nebyla skutečně důležitá. Výzkumy, které v uplynulých třech letech proběhly mezi studenty církevních středních škol, však ukazují něco jiného. Mladí věří, jen jinak. Ne vždy v našich
Francouzští lepenovci se opírají o Johanku z Arku, Donald Trump vydává své bible a nově britští rasisté pod vedením násilníka a podvodníka Tommyho Robinsona v kampani „Vraťme Vánocům Krista“ se ozbrojují kříži, lezou s nimi po sochách a dělají psí kusy. Nejen populisté, ale už i krajní pravice „nalezla“ Krista. Bohužel to ale neznamená, že by se extremisté obrátili, spíše přišli na způsob, jak své nesnášenlivé poselství „povýšit“ o křesťanský
Už desítky let žijete ve své rodné Olomouci a váš život je spojen s teologickou fakultou Univerzity Palackého. Jak se to přihodilo? Po ruské okupaci v roce 1968 byl v provincii jednomyslný konsenzus, abychom bratřím salesiánům, kteří směřují ke kněžství, vlastními silami poskytli teologickou formaci. To ovšem předpokládalo nejprve připravit kádr vyučujících. Obrátili jsme se na spolubratry v Krakově. Dostal jsem kontakt na profesora liturgiky na
Naší první reakcí bývá snaha něco udělat - říct pár povzbudivých slov, poradit, nabídnout řešení. Jenže právě to může někdy bolet nejvíc. Skutečná první pomoc začíná nasloucháním, mlčením, přítomností. Tím, že druhému dáme najevo: „Jsem tu. I když nevím, co říct.“ Někdy je ticho největším projevem lásky. Duchovní první pomoc není o slovech, ale o blízkosti, která nese. O odvaze zůstat s člověkem v bolesti, aniž bychom ji chtěli rychle utišit. O
Jak předejít v náročné práci vyhoření? A jak skloubit práci v kanceláři a v terénu? Charita ČR jí letos udělila cenu Charitní sestra roku 2025 za mimořádný osobní přínos pro zdravotní službu. Původně začínala jako sestra na interně, pak se věnovala svým dětem a po mateřské si rozšířila kvalifikaci o paliativní péči v léčebně dlouhodobě nemocných. Vyzkoušela si, jestli je „nemocniční umírání“ tím, čemu by se chtěla profesně věnovat. Zjistila, že
Američtí republikáni byli po mnoho let spojováni s několika prioritami. V oblasti společenských hodnot se jednalo o jasné konzervativní postoje v podobě odporu k legalizaci potratů, nesouhlasu s omezováním přístupu k legálnímu držení zbraní či důrazu na tradiční rodinné hodnoty. V oblasti ekonomiky a zahraniční politiky to pak byla podpora nízkých daní, vstřícný postoj vůči podnikatelům a firmám, odpor k příliš silné federální vládě - s jednou
„KRISTUS BYL VE VÁNOCÍCH VŽDYCKY“ a „Cizinci vítáni“ - to jsou hesla plakátové proti-kampaně anglikánské, baptistické, metodistické a sjednocené reformované církve v Anglii (sdružených v ekumenickém spolku Churches Together -Církve společně). Reagují na to, jak si tamní krajní pravice přivlastňuje křesťanské symboly. Příznivci protiislámského aktivisty (a kriminálníka) Tommyho Robinsona při londýnské akci „Vraťme Vánocům Krista “pod zástěrkou
Liturgicky i teologicky je to celkem jasné: Vánoce začínají v předvečer slavnosti Narození Páně, tedy 24. prosince navečer. Do té chvíle - od první neděle adventní - bychom měli prožívat dobu duchovní přípravy na oslavu příchodu Páně do našeho světa. Tomu odpovídá adventní bohoslužba se svými texty, zpěvy, jakož i podmanivou symbolikou. Adventu by měl aspoň trochu odpovídat i styl našeho života, ideálně ve smyslu ztišení, soustředění, modlitby a
Jak neztratit naději, když zjistím, že jsem já nebo můj blízký nevyléčitelně nemocný? Když těžce onemocníme nebo se na obzoru ukáže naše konečnost, většinou nás to mocně zasáhne. Najednou si zblízka sáhneme na to, o čem sice víme (jsme konečné bytosti a nemáme slíbeno žít do sta let), ale co si často do pokoje, k srdci či na mysl nepouštíme. A teď je to tu. Procházíme si smutkem, vztekem nebo ublížeností, možná jsme bez naděje. Někdy ale tiše
Podobně jako papež František začal Lev XIV. využívat lety při zahraničních cestách k tiskovým konferencím. Do Turecka a Libanonu ho doprovázelo 81 novinářů. Protože to byla jedna z prvních příležitostí, kdy s ním mluvit, zajímalo je mezi jiným, co prožíval při papežské volbě. „Vzdal jsem se realitě, když jsem viděl, jak se věci vyvíjejí, a přiznal jsem si, že by se to mohlo stát skutečností,“ popsal své pocity papež, od jehož zvolení právě
Vážení a milí v KT, velké poděkování! Nečekala bych, že se stanu vaší pravidelnou čtenářkou, ale odvádíte skvělou práci! Nezávidím vám referování o pražské teologické fakultě. Tu by mohli přejmenovat na fakultu církevních intrik. A navíc jsem si uvědomila, že jsem nikdy neposlala dotaz do Odpovědny. Činím tak teď: Kdo může vést bohoslužbu slova a kdy vznikla? Přeji vám dobré nápady a radost i z maličkostí.HANA BLAŽKOVÁ, Vsetín-RokytniceDěkuji za
Text slavné Cohenovy písně „Hallelujah“, (tedy „Chvalte Hospodina!“) je postaven na dvou biblických příbězích, na vyprávění o králi Davidovi a Uriášově ženě Bat-šebě a na o Samsonovi a proradnéDalile.Zřejmě právě král David v poslední sloce zpívá: „Dělal jsem, co jsem mohl, nebylo to moc / (...) / a byť by to vše dopadlo špatně / nakonec budu stát před Pánem Písní / a na jazyku jen Aleluja.“ Ano, za všech okolností bude chválit Pána. Na Jaboku se
Soužití lidí různých náboženství a bratrství, které překračuje etnické hranice i ideologické rozdělení - to je vzkaz, který zkoušený Libanon, „země, jež je poselstvím“, nabízí světu jako konkrétní cestu k míru. Právě na tento Libanon a jeho naději, kterou dosvědčují mladí lidé, kteří se odmítají poddat válce a nenávisti, ukázal papež Lev XIV. jako na směr, jímž se máme vydat stavět budoucnost. Když po náročném dni plném setkání promluvil k












