Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Březen 2025
Únor 2025
Leden 2025
Prosinec 2024
Listopad 2024
Říjen 2024
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference

Obsah:

Téma|Porovnávejme vždy s našimi hodnotami

Obsah:

Úvod Téma

Porovnávejme vždy s našimi hodnotami

4. 3. 2025

Tisk

„Stále reflektovat, co sytí naše nitro. A umět včas přestat,“ doporučuje ve světě neomezené mediální krajiny P. PAVEL MORAVEC, farář v Ostravě-Plesné a psycholog.

image:Image Porovnávejme vždy s našimi hodnotami
Pokud stále musíme něco sledovat, utíkáme od svého skutečného života. A to se vždy vymstí. Snímek Pexels

Člověk je dnes vystaven velké mediální nabídce – oproti dřívějšku má těžší rozhodování, čemu dát přednost. Svou roli při výběru hraje únava z práce nebo také jen naše pohodlnost, touha bavit se. Jak se ale „neubavit k smrti“?

Trefně říkáte, že jsme dnes vystaveni enormní mediální nabídce. Je jasné, že pro složité problémy neexistuje snadné řešení. Jednou z cest může být návrat k přírodě – jen tak se jít občas projít, vnímat krásu Božího stvoření a skrze ni i řád, který jí Stvořitel dal.

Mohou být média – zvláště ta vizuální – sama o sobě „zlá“?

Máloco na světě může být samo o sobě zlé. Rozměr dobrý – zlý dostává věc nebo člověk až tím, jak se projevuje. Média mohou být užitečná – třeba tím, že nám přinášejí cenné informace o povodních, ale zároveň mohou být zlá, když se nás vědomě snaží manipulovat.

Podle jakých kritérií si v médiích vybírat ty správné obsahy? Podle čeho to spolehlivě poznáme?

Spolehlivě to asi nepoznáme nikdy. Je to neustálý proces, kdy porovnáváme to, co sledujeme (nebo posloucháme), s našimi hodnotami. Důležitým vodítkem budou i autority – pokud někoho vnímáme jako moudrého, dáme na jeho doporučení. Důležité ale je nepřestat reflektovat, co sytí naše nitro. A umět včas přestat.

Je jistě chvályhodné vybírat to, co nás posouvá dál – kvalitní kulturu. Ale jak si z toho neudělat modlu?

Tady by mohlo pomoci rozčlenění. Každý máme více oblastí, které nás zajímají. Někdo má rád třeba historii, politiku a vlaky. Pokud bude sledovat nebo poslouchat mediální obsahy z těchto tří témat, nebude mu hrozit, že by do jednoho přehnaně zabředl a lidově řečeno „mu z toho začalo hrabat“.

Jak spolu souvisí duševní a duchovní? A jak se učit toužit po hlubších duchovních zážitcích?

Moje osobní i terapeutická zkušenost říká, že ta souvislost je silná. Představuji si, že to funguje jako spirála. Když se budu snažit modlit a rozvíjet vlastní duchovní život, budu po duchovních zážitcích více toužit. Pokud na svůj duchovní život budu kašlat a spokojím se s nedělní návštěvou kostela a zpovědí na první pátek v měsíci, pak můj duchovní život pomalu půjde k šípku. Podobné je to s duševním životem. Pokud o sebe budu pečovat a mít se zdravě rád, pak dokážu zvládat i různé životní zátěže. V opačném případě – pokud se budu stále za něčím hnát, jsem na ideální cestě k psychosomatickému kolapsu.

Věnujete se výzkumu souvislostí mezi spiritualitou a psychopatologií. Setkáváte se u klientů i s chorobnou závislostí na médiích?

Někdy se může jednat o způsob, jak uniknout od reality – pustíme si něco zábavného, co odvede naši pozornost od našich skutečných problémů. Pokud to děláme občas, je to v pořádku. Život je těžký a někdy je zdravé si od svých potíží učinit odstup. Pokud to však člověk dělá příliš často – tedy stále musí něco sledovat – utíká od svého skutečného života. A to se vždy vymstí. Dalším důvodem nadměrného sledování médií může být i potřeba neustálého vzrušení. Média pořád přinášejí něco nového. Jenže reálný život je někdy obyčejný. Tady bych se vrátil na začátek našeho rozhovoru – k radě být více v přírodě. Tam se učíme, že někdy se věci vyvíjejí rychle (např. během jara), ale někdy je třeba naopak umět čekat – jako v pomalu končící zimě.

Zaměřujete se na úzkostné stavy, pocity vyčerpání, problémy se sebehodnocením. Souvisí to nějak s nadměrným sledováním médií?

Jedná se například o lidi vyčerpané službou ve farnosti nebo dobrovolnickou činností. Nedávají prostor sami sobě a nenaslouchají signálům svého těla, že už má dost a potřebuje vydechnout. Paradoxně se tito lidé pravidelně přistihují, že večer dokážou klidně dvě hodiny prosurfovat na internetu. Jejich tělo si zoufale říká o odpočinek, ale oni mu jej nedopřejí. A pak si „jen prolétnou, co je nového na Facebooku“. A najednou je půlnoc a oni zjišťují, že dvě hodiny jen bloumali, a hrozně si to pak vyčítají. Kdyby si místo toho vychutnali půl hodiny se šálkem dobrého čaje a přečetli si hodnotnou knížku nebo si poslechli kvalitní podcast, udělali by lépe, protože by si vydechli a „dobili baterky“. Jenže oni „nemají čas“. Tělo si tedy odpočinek vydobude nenápadně bezduchým surfováním, ale není to příliš efektivní. Každý odpočinek, který si neužijeme a později si ho vyčítáme, jako by odpočinkem vůbec nebyl.

Jste také psychologem v poradně pro vztahy a rodinu. Jak média podle vaší zkušenosti ovlivňují rodinný život?

Jsme stále více uzavření. Místo toho, abychom byli spolu a sdíleli se, sedíme se svými mobily. Vracím se k vaší otázce, zda jsou média špatná. Myslím, že může být přínosné sednout si a společně sledovat nějaký film, smát se u něj nebo si i poplakat. Ale prožívat to společně. Média jsou jako oheň – dobrý sluha, ale zlý pán. Snažme se, aby nám pomáhala k našemu osobnímu i sociálnímu rozvoji. Potenciál k tomu mají – je na nás, jestli jej využijeme.

Předchozí článek Následující článek
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou