24. 9. 2024
|Předčítání Božího slova liturgickému shromáždění vyžaduje důkladnou přípravu: je třeba nejen znát text a jeho úskalí, ale také si osvojit výslovnost nebo práci s vlastním tělem. Zde je pár bodů, nad kterými stojí za to se zamyslet.
Proč čteme?
– Ujasněme si, proč přicházíme slavit mši svatou a jaká je při ní naše úloha. Koho při lektorské službě stavím do středu: sebe, nebo Boha? Anebo naopak svým laxním přístupem nedávám do služby vše, co je třeba?
– Toužím po tom, aby se mě Boží slovo dotýkalo, aby do mě pronikalo, aby mě vedlo a vyučovalo?
– Přizvěme k četbě Ducha Svatého a prosme, ať nám otevře uši a mysl a pomáhá zdokonalovat naše dovednosti, aby stály ve službě Božímu slovu.
– Hlas a artikulace je záležitostí celého těla, nejen mluvidel. Lidské tělo tu funguje jako hudební nástroj. – Základem je vědomá práce s dechem: aktivní výdech, který umožňuje přirozený nádech bez křeče, a vzpřímený postoj těla.
– Vědomý výdech za pomoci břišních svalů napomáhá zbavit se křeče, obnovuje funkci svalů, otevírá prostor myšlení. Aktivuje správné svalové napětí potřebné ke vzpřímenému postoji, pevnému a pružnému, a napomáhá otevřené mysli.
– Aktivní výdech a nádech můžeme objevovat a aktivovat kdekoli v průběhu dne. Stejně tak vzpřímený postoj (vzpřímenou páteř lze zkoumat i vsedě). – Za pomoci mluvidel (čelist, jazyk a rty) pak dáváme přesnou podobu významu každého slova – dbáme na artikulaci a správnou výslovnost.
– Základem je poznat správnou výslovnost českého jazyka (viz např. sekce „Materiály ke stažení“ na webu www.kulturaslova.cz).
– Svou vnímavost pro kulturu řeči můžeme zvyšovat třeba poslechem vhodných rozhlasových pořadů nebo audioknih.
– Je třeba každému slovu dát potřebný prostor, ne každé slovo je ale stejně důležité.
– Vnímejme pevnost a pružnost souhlásek, kvalitu a délku samohlásek.
– Zachování přízvuku na první slabice, vyslovení celého slova a jeho dotažení, pozornost vůči ohraničení slov a slovních spojení – to vše dává mluvenému slovu srozumitelnost, pružnost a lehkost.
– Nejprve se vnitřně zastavím, zpomalím a zklidním svůj dech a poprosím Ducha Svatého, aby mě vedl. – Potom se zaměřím na daný text. Kdo má potřebu si ho celý proběhnout očima a v duchu, ať tak učiní. – To nejdůležitější je procházet text slovo za slovem, myšlenku po myšlence, hledat logické významové celky, učit se vhodným, přiměřeným pauzám – to vše nejlépe při čtení nahlas.
– Je potřeba předčítat v takovém tempu, aby všichni mohli naslouchat a rozumět. Musíme počítat se všemi věkovými kategoriemi posluchačů.
– Mám k dispozici mikrofon, nebo musím prostor obsáhnout jen svým hlasem?
– Lektor by měl být už od začátku bohoslužby přítomen vpředu a na té straně kostela, kde je ambon, příliš dlouhé přecházení může rušit.
– Při čtení udržujme komunikaci s posluchači občasným zvednutím zraku.
– Dbejme i na vkusné oblečení.