Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Listopad 2024
Říjen 2024
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference

Obsah:

Téma|Znamení života a Božího požehnání

Obsah:

Úvod Téma

Znamení života a Božího požehnání

13. 8. 2024

Tisk

Snad máloco je nám dnes tak obyčejné a samozřejmé jako voda. Stačí otočit kohoutkem a je tady. Osvěživě studená, křišťálově čistá a pitná. Vícekrát jsem se ale už dostal do míst, kde o ni byla nouze.

image:Image Znamení života a Božího požehnání
Celý křesťanský život spočívá v rozvíjení křtu. Připomíná ho třeba přežehnání vodou z kropenky. Snímek Lucie Horníková / Člověk a Víra

Na mnoha místech naší planety je voda vzácností. Od kamarádů z Jižní Ameriky vím, že někde je pitná voda dokonce draží než nafta nebo benzín. V těchto krajích lze o vodě mluvit bez nadsázky jako o tekutém zlatu.

Čas letních prázdnin mnohým z nás nabízí rozmanité příležitosti „zažít“ vodu jinak. Například, když zmokneme až na kost, když je třeba přebrodit rozvodněný potok, který strhl lávku, nebo když narazíme na studánku s obrázkem Panny Marie či dorazíme na poutní místo, kde zázračně vytryskl pramen. Voda je pro nás lidi stejně potřebná jako fascinující. Není divu, že v ní starověcí filozofové viděli jeden ze čtyř základních elementů spolu s ohněm, vzduchem a zemí. A také, že právě ona získala důležitý význam v Písmu svatém, v životě církve i lidové zbožnosti.

Přináší život i smrt

V Bibli je voda znamením života a požehnání. Na počátku Starého zákona čteme, že se Boží duch vznášel „nad vodami“ (Gn 1,2) a život je zde poprvé zmíněn právě v souvislosti s vodou (srov. Gn 1,20). Podle starobylé představy, která byla vlastní také biblickým autorům, je celý svět zespoda i svrchu obklopen vodou. Vody jsou nad nebesy, a proto z nich padá rosa a déšť, stejně jako i pod zemí, a proto z ní vyvěrají prameny zavlažující „tvář země“ (Am 5,8). Starý zákon tak představuje Hospodina jako Boha Stvořitele a Dárce života. Bůh na poušti dává spatřit studnu Abrahamově zemdlené otrokyni Hagar, Izraeli na poušti nechává vytrysknout vodu ze skály, proroku Eliášovi připravuje útočiště u vod potoka Kerítu… Voda ovšem nepřináší jen život, ale také smrt. Genesis vypráví, jak vody potopy zaplavily zemi a zachránilo se jen osm lidí, kteří nalezli útočiště v Arše spravedlivého Noema. Voda se rovněž stala pastí pro faraónovo vojsko, když Izrael přecházel Rudým mořem. Voda zemi očišťuje od zla a hříchu.

Z Nového zákona stojí za zmínku především Janovo evangelium, kde se voda stává znamením Ducha Svatého. Krev vytrysklá z Ježíšova boku je znamením Ježíšovy smrti – v perspektivě čtvrtého evangelia symbolem Kristova vítězství a oslavení – a z téhož boku proudící voda zase toho, že světu byl darován Duch Svatý: „Kdo žízní, ať přijde ke mně a pije“ (J 7,37). Evangelista vysvětluje, že Ježíš toto „řekl o Duchu, jehož měli dostat ti, kdo uvěřili“ (J 7, 39).

Kropenka jako připomínka křtu

Rovněž v životě církve má voda nezastupitelné místo, neboť bez vody není možné křtít. V Didaché, starém dokumentu ze 2. století, nacházíme tyto pokyny pro udílení křtu: „Nemáš-li tekoucí vodu, pokřti v jiné, nemůžeš-li ve studené, pokřti v teplé. Nemáš-li ani jednu, vylij na hlavu třikrát vodu ve jménu Otce a Syna a svatého Ducha.“ Svatý Ambrož později ve 4. století napíše v jednom ze svých dopisů, že v církvi je „voda a slzy – voda křtu a slzy pokání“. Ve křtu je voda tím, co přináší život i smrt. Životem je nové zrození „z vody a z Ducha“ (J 3,5) a smrtí je účast na Kristově smrti (Řím 6,3-5) a zároveň zkáza hříchů, které jsou vodou křtu „odplaveny“ a zničeny.

Celý křesťanský život spočívá v rozvíjení křtu, nejdůležitějšího okamžiku lidského života. A protože křest není možné opakovat, obnovujeme jej a připomínáme si obmytí křestní vodou zejména tehdy, když se dotýkáme svěcené vody v kropence a žehnáme se znamením kříže. Jednou jsem byl svědkem toho, jak kdosi, zpit pod obraz Boží, vstoupil vrávoravým krokem do kostela, upřeně se zahleděl do kropenky a ošplouchl si v ní obličej. Jenže, jak čteme v prvním listu apoštola Petra, křest (a ani voda v kropence) „nesmývá špínu z těla, ale vyprošuje nám u Boha, aby bylo čisté naše svědomí“ (1P 3,21). Kropení svěcenou vodu proto vyjadřuje naši touhu po odpuštění hříchů a přátelství s Bohem. Předměty požehnané modlitbou církve a pokropené svěcenou vodou nám mají připomínat Boží blízkost a pomoc.

Voda jako pozvání k modlitbě

Ano, voda pro nás může být něčím naprosto bezcenným, obyčejným a samozřejmým, ale také se pro nás tatáž voda může stát znamením Boží péče, dobroty a lásky. Až vložíme ruku do kropenky, až bude pršet jako z konve, až se budeme dívat, jak Slunce zapadá do mořských vln, nebo navštívíme zázračný pramen na poutním místě, můžeme si vzpomenout na Boha Stvořitele, Dárce života, Dárce vody a požehnání a každá taková chvíle – i ta nejobyčejnější – může být naplněná jeho přítomností a pro nás se může stát jedinečným pozváním k modlitbě.

Předchozí článek Následující článek
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou