Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Listopad 2024
Říjen 2024
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference

Obsah:

Perspektivy|Spiritualita|Pokrm pro všechny hladové dnešní doby

Pokrm pro všechny hladové dnešní doby

6. 8. 2024

Tisk

Už třetí neděli pokračujeme v četbě šesté kapitoly Janova evangelia (Jan 6,41-51) – eucharistické řeči. Jen několik chlebů a malých ryb stačilo k nasycení velkého zástupu. Ježíš pak vyvolává mezi svými posluchači skandál, když o sobě prohlašuje, že je „živý chléb, který sestoupil z nebe“.

image:Image Pokrm pro všechny hladové dnešní doby
Allesandro Allori (1535–1607): Poslední večeře, detail z nástěnné malby, bazilika Panny Marie Karmelské, Florencie, Itálie. Snímek Wikimedia Commons

Lidé plní nadšení se vydávají za Ježíšem, ovšem ne proto, aby přijali jeho radostnou zvěst. Spíše by se dalo říci, že se tím, jak naplnil jejich žaludky, pro ně kvalifikoval jako skvělý kandidát na krále. Možná se nám zdá takové jednání úsměvné, povrchní a pošetilé. Ale copak si i dnes někteří lidé ve volbách nevybírají své zástupce a představitele z podobných pohnutek? Političtí marketéři to dobře vědí a používají stále stejné triky: Místo reálných plánů, jak učinit svět lepším místem pro život, nás uplácí lacinými sliby.

Na co si ten člověk hraje?

Ježíš však těm, kdo v něho věří, chce nabídnout víc než jen větší „kus žvance“ za málo peněz. Možná i proto se setkává s nepochopením. Zástup je pobouřen Ježíšovými slovy, pokládá za pohoršlivé, že se představuje jako nebeský pokrm, chléb, který nezažene jen momentální hlad, ale nasytí člověka trvale – naplní jeho nejhlubší touhu po smyslu existence. „Na co si ten člověk hraje?“ říkají si lidé mezi sebou. „Vždyť přece dobře víme, že je to tesařův syn, navíc z nějakého zapadákova v Galileji. Jak může mít takovou drzost a tvrdit, že sestoupil z nebes?“ Lidé zatím neznají plnou Ježíšovu identitu a evangelista Jan je s neskrytou ironií nechává tápat a pronášet věty, jejichž plný význam nechápou.

Ostatně, jak sám Ježíš dodává, nikdo k němu nemůže přijít, není-li přitažen Otcem: on vždy koná první krok, vybírá si nás a povolává k dobrodružství lásky. Na nás je, abychom toto pozvání přijali, řekli „ano“ tomu, kdo už dávno vyslovil své přitakání vůči nám. Tím, že přijímáme toto pozvání štědrého Otce, se otevíráme vůči daru eucharistie – pokrmu pro duši.

Příliš tvrdá řeč mnohé Ježíšovy učedníky odradila, takže mu přestali důvěřovat a opustili ho. I my se můžeme minout s Pánem, když mu budeme svými falešnými představami diktovat, jak se má projevit v našem životě. Lehko pak přehlédneme, že k nám každý den přichází – v různých podobách, prostřednictvím nejrůznějších situací, skrze opuštěné, chudé a zraněné dnešní doby, a stále nás zve, abychom ho v nich rozpoznali a milovali.

Mana jako předobraz životodárného chleba

Ježíš chápe rozmnožení chlebů k nasycení velkého zástupu jako znamení, které má připravit scénu pro drama jeho totálního sebedarování. To on je pokrmem pro druhé, a když tento pokrm jíme, sami se stáváme chlebem – pro všechny hladové dnešní doby. Když slyšíme spojení „chléb života“, vytane nám obvykle na mysli eucharistie v užším slova smyslu, jako oslava večeře Páně nebo prostě jen přijímání proměněného chleba a vína. Ježíš ale spíše říká, že celý jeho způsob života, jeho radostná zvěst, jeho postoje a vztahy, to vše se nám dává a je nám stravou pro každodenní život. Odmítnutím se pak ti, kteří „s ním už nechodí“, sami odsuzují k hladovění, protože ztrácejí přístup ke skutečnému pokrmu a skutečnému nápoji – ke zdroji života a prameni věčné spásy.

Izraelité jedli na poušti manu, připomíná pak Ježíš svým posluchačům, byla to však jen hmotná potrava – a nakonec zemřeli. Mana je předobrazem životodárného chleba, léku nesmrtelnosti, který nabízí Ježíš. Jíst tento chléb znamená být sjednocen s Bohem a nechat celý život prostoupit Ježíšovým duchem. Kristovo tělo, které z lásky samo sebe zmařilo na kříži, je tím pravým klíčem k životu. Jíst tento pokrm ovšem také znamená osvojit si Ježíšova ducha lásky, štědrosti a velkorysosti – ochotu k vydanosti.

Pozvání k prostřenému stolu můžeme lehko přeslechnout, nebo i odmítnout, když jsme příliš zaměstnáni jinými malichernými věcmi (srov. Lk 14,15-24). Eucharistická hostina není setkáním několika vyvolených, svatých a bezúhonných, ale spíše pohoštěním pro všechny klopýtající. Jak nás opakovaně upozorňuje papež František, v přijetí kousku chleba a doušku vína při eucharistické oslavě je možné rozpoznat podivuhodnou sílu křehkosti: Pán se vydává do rukou nám, slabým a hříšným lidem, posiluje nás v naší slabosti, občerstvuje nás na naší životní pouti, je lékem pro naše nemoci a ukazuje tak nezlomnou sílu lásky pro chybující a nedokonalé.

Předchozí článek Následující článek
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou