Katedrálu i náměstí před ní zaplnily ráno tisíce lidí – věřící z olomoucké arcidiecéze i dalších částí republiky, zástupci vlády, parlamentu i místních samospráv, církevních škol a Charit, řeholníci a řeholnice. Počet účastníků se podle pořadatelů blížil třem a půl tisícům. „Nemohla jsem si to nechat ujít,“ řekla KT Ludmila Kubíčková z Ostravy a dodala: „Je to veliká událost pro celou Moravu.
Maria Teresa Cifaldi vystudovala pedagogiku, sociální vědy a jazyky. Ve svých 24 letech vstoupila do Hnutí fokoláre jako žena zasvěceného života. Později žila v Lucembursku a v Bruselu, ale v letech 1969–2011 byla zodpovědná za Hnutí fokoláre v Československu a po pádu režimu v České republice. Nyní žije v italském Trentu (Tridentu). „Teresu Cifaldi jsem poznala v roce 1969, kdy sem přijela, aby
Církev se staví proti praxi náhradního mateřství, jejímž prostřednictvím se dítě „stává pouhým předmětem“. Jeho „nesmírná důstojnost“ je zde porušena, neboť člověk má „právo na plně lidský, a ne uměle vyvolaný původ“. Dokument podotýká, že „legitimní touha mít dítě nemůže být přeměněna na ‚právo na dítě‘, které nerespektuje důstojnost samotného dítěte jako příjemce bezplatného daru života“.
Na jaře roku 1968 vznikl v malém domku vedle dřevěného kostelíka sv. Františka z Assisi v Praze–Krči na Habrovce jeden z oddílů skautského (tehdy katolického) střediska Maják. I když do roka v důsledku okupace Československa vojsky pěti států Varšavské smlouvy museli skauti farní prostředí opustit, byla tím založena spolupráce, jejíž výsledky jsou po šestapadesáti letech pozoruhodné. Československá
Česko získalo vstupem do EU přístup k evropským fondům, které slouží k solidárnímu dorovnávání životní úrovně a díky nimž je obnoveno mnoho míst, zejména církevních památek. „Na evropské fondy lze nahlížet z různých úhlů. Jsem však přesvědčený, že klady převažují. Stovky projektů opravy památek by se jinak vůbec nepodařilo realizovat,“ hodnotí Aleš Kozák, ředitel Institutu pro památky a kulturu, který vydává časopis Propamátky a organizuje soutěž
Ostrý nesouhlas vyslovila Komise biskupských konferencí EU (COMECE). Už před hlasováním biskupové v prohlášení zdůraznili, že Listina „nemůže obsahovat práva, která nejsou uznávána všemi a rozdělují“, a že umělý potrat je „závažnou a zavrženíhodnou praxí“ porušující lidskou důstojnost, jak čerstvě potvrdila deklarace vatikánského Dikasteria pro nauku víry Dignitas infinita. Nyní generální sekretář COMECE P. Manuel Barrios Prieto kritiku potvrdil:
Od pátku 19. dubna až do neděle 21. dubna se v Praze koná setkání Taizé mladých lidí z Česka, Slovenska i dalších zemí s názvem „Ty znáš můj neklid“. Přijede jich několik set. K některým bodům programu se lze přidat i bez předchozího přihlášení, zváni jsou všichni. Je možné přijít na večerní modlitby v pátek i v sobotu od 19.30 do evangelického kostela U Salvátora (Salvátorská 1045). V sobotu jsou od tří hodin odpoledne otevřené také některé
Můžete vysvětlit, k čemu vaše COMECE slouží? V evropských institucích se tvoří nová pravidla, která se týkají běžného života všech lidí v EU a stále častěji nahrazují zákony jednotlivých zemí. Je tedy důležité, aby byl při jejich tvorbě slyšet právě také hlas věřících. Komise proto s těmito institucemi diskutuje, přispívá do debat v různých oblastech evropské politiky, přichází s návrhy apod. Sekretariát sídlí přímo v Bruselu, denně tam sleduje
Historie Vyšehradu je nejen přehlídkou stěžejních titulů od Schulzova románu Kámen a bolest, Greenova Jádra věci, Augustinovy Boží obce nebo Milneova Medvídka Pú, ale také dějinami umlčování a šikany i velké osobní odvahy a profesionality osobností jako Bedřich Fučík či Jaroslav Vrbenský. Jaká je ale vaše současnost a jak se proměnily tlaky, kterým nakladatelství čelí? Mnoho věcí je dnes úplně obráceně. V 70. a 80. letech, jak mi kolegové
„Aby všem zářilo světlo Vzkříšeného a aby zůstala pevná víra, která dává jistotu, že naši drazí zesnulí nás předcházejí do nebeské vlasti,“ vzkázal pozůstalým na východní Slovensko dokonce papež František. Jeho slova přednesl při pohřebních obřadech za maturantky Církevního gymnázia ve Staré Ľubovni Lucii, Sofii a Katarínu místní římskokatolický biskup František Trstenský. Děvčata po příjezdu na diecézní setkání srazil na parkovišti nezabrzděný
Stejně jako před čtyřmi lety zákon tentokrát v Senátu předkládají zástupci ANO a Pirátů. Návrh svým názvem spojuje paliativní péči, rozhodování na konci života a eutanazii. Předkladatelé vycházejí z lucemburského vzoru, který umožňuje usmrtit pacienta, pokud o to sám svobodně požádá, je v době žádosti svéprávný, nevyléčitelně nemocný a od jeho žádosti uplynulo dostatek času i konzultací s lékařem a žádost byla případně projednána příslušnými
Když ke mně těmito slovy promluvila známá psycholožka, musela jsem zpytovat svědomí: Jsou pro naše kluky domácí povinnosti přirozenou součástí jejich života? Budou schopni se včas a spravedlivě se svými partnerkami domluvit na péči o domácnost stejně jako na péči o děti? Zapochybovala jsem. Ne snad o jejich schopnostech, ale kvůli tomu, že v životě naší rodiny se i po dvaceti letech místo spravedlivého a pohodového rozdělení domácích povinností
Podívejme se na našich dvacet let v Unii skrze křesťanské hodnoty, jako je např. mír, usmíření, úcta k jednotlivci, přikázání „nezabiješ“ a solidarita. Stále aktuální jsou totiž slova „otce Evropy“ a kandidáta na blahořečení Roberta Schumana: „Evropa bude buď křesťanská, anebo žádná.“ Mír Dvě dekády jsme v mírovém klubu, kde se mezi sebou neválčí, ačkoliv dříve v Evropě „období míru byla jen oázami na poušti věčné války“ (R. CoudenhoveKalergi). To
Proč jste rodinám nejdřív nabídla startovací dotazník? Inspirovala jsem se podobnými projekty v zahraničí. Odborníci, kteří se dělbou rolí v domácnosti zabývají, doporučují, aby si na začátku páry sepsaly, co všechno doma dělají. Díky seznamu se z neviditelné práce stane něco hmatatelného, konkrétního, o čem je možné se konstruktivně bavit. Lze zjednodušeně určit nějaké typy činností při péči o domácnost? Všechny práce se dají rozdělit na
Byl Tomáš Akvinský ve své době radikálním myslitelem? Ano. „Radikální“ pochází z latinského radix, což znamená „kořen“. Chtěl proniknout ke kořenům věcí a posunout otázky tak daleko, jak jen to bylo možné. Jeden starší kolega poznamenal, že „Akvinský byl vždy radikální ve své metodě, ne-li vždy ve svých závěrech“. Některé jeho závěry však lidi znepokojovaly, protože zejména jeho využívání aristotelské filozofie vedlo k novým způsobům předkládání
První český prezident sám požádal režiséra a zkušeného dokumentaristu Petra Jančárka, aby zachytil poslední roky jeho života. Strávili pak spolu se zapnutou kamerou spoustu času. Když Jančárek hodinu a půl dlouhý dokument skládal dohromady, vybíral z neuvěřitelných 250 natočených hodin, které prokládal ve filmu dalšími archivními záběry. Než se dostal k té finální podobě, vytvořil 68 verzí. Výsledkem mnohaleté mravenčí práce je intimní pohled na
Vždycky se mi to přirovnání zdálo výstižné. Nejspíš i proto, že jsem kdysi jako hrdý neznaboh slyšel v rádiu kázání o ztracené ovci. A bylo mi to celé nějak zvláštně povědomé. To vyprávění o zvířátku, které zabloudilo. Lidská láska je podmíněná A pak přišla ta slova o pastýři, který zaběhlou ovečku usilovně hledá: „Když ji nalezne, vezme si ji s radostí na ramena, a když přijde domů, svolá své přátele a sousedy a řekne jim: ‚Radujte se se mnou,
Lidé tak byli ještě štědřejší než před rokem, kdy v jarním kole darovali 394 tun potravin a 44 tun drogerie a hygienických potřeb. Loňské podzimní kolo bylo pak zatím nejštědřejší v jedenáctileté historii sbírky: vybralo se 646 tun potravin a 72 tun drogerie. „Díky této sbírce se nám daří doplňovat zásoby trvanlivých potravin a drogerie. Ročně pomáháme na 400 tisícům lidí v nouzi. V poslední době evidujeme zvýšený zájem o potravinovou pomoc pro
Potravinová a materiální pomoc byla na Jesenicku polem působnosti především jiných sociálních služeb. Charita Jeseník se do ní pustila vedle své další činnosti až poté, co začala pomáhat ukrajinským uprchlíkům. Později vzniklo i Centrum pomoci sv. Martina. „Podařilo se zapojit i samot né uprchlíky, což pomáhá s jejich začleněním do společnosti. Postupný nárůst pracovních míst nám dal impuls k založení Centra pomoci sv. Martina. Pracovníci tak mají
Pod záštitou projektu Zvony míru a pokoje pro Evropu se v sobotu uskutečnila děkovná mše svatá vedená biskupem Martinem Davidem a pomocným biskupem rottenbursko-stuttgartské diecéze Gerhardem Schneiderem. Po požehnání zvony spolu s pamětními deskami symbolicky předali zástupci německých farností svým českým protějškům. Navrácení za války zrekvírovaných zvonů je z německé strany gestem usmíření, přátelství a míru. Sobotní bohoslužbu tak provázela
Zástupci Papežských misijních děl dětí (PMDD) přijeli k bosým karmelitánům do Ciofliceni na okraji Bukurešti z dvacítky zemí včetně České republiky. Setkání ve dnech 7. až 11. dubna spolupořádala CEME (Conférence d’Enfance Missionnaire de l’Europe), která od roku 1973 koordinuje evropské pobočky PMDD a které aktuálně předsedá Malťanka Nancy Camilleriová, a Papežská misijní díla v Rumunsku. V této zemi se přitom Díla rozvíjejí teprve od roku 2019.