Lupa
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference

Svatovavřinecká pouť v Domažlicích

image:Image Svatovavřinecká pouť v Domažlicích

Pouť na „Vavřinečku“ v Domažlicích oslavil minulou neděli společně s lidmi z města i okolních chodských vsí a s hosty z obou stran státní hranice P. Radek Tichý, nový rektor pražského arcibiskupského semináře (na snímku). První den slavnosti, v sobotu, celebroval mši svatou plzeňský biskup Tomáš Holub, který při ní požehnal zrestaurovanou sochu sv. Vavřince a kopie dvou oltářních obrazů, které

TV Noe: Přenos z Portugalska nám dal zabrat

image:Image TV Noe: Přenos z Portugalska nám dal zabrat

„Chtěli jsme kráčet s českými poutníky, snažili jsme se s nimi být s kamerou všude – i třeba v sektorech při společném programu. A také setkání zprostředkovat co nejlépe lidem, kteří na něm být nemohli,“ shrnuje pro KT ředitel TV Noe P. Leoš Ryška. Do Lisabonu se TV Noe vydala ve dvanácti lidech ve dvou autech, v tom větším vezla i spoustu techniky. „Všichni jsme unavení, ale šťastní. Jeli jsme

Nanebevzetí Panny Marie v Kyjově

image:Image Nanebevzetí Panny Marie v Kyjově

Slavnost Nanebevzetí Panny Marie v Kyjově. V tradičních průvodech se jí zúčastnili také krojovaní poutníci ze Sobůlek, Bukovan, Nětčic a Boršova. Přede mší svatou je přivítal a společně s nimi vstoupil do kostela P. Ladislav Švirák, probošt Metropolitní kapituly u sv. Václava v Olomouci. Pouť tentokrát probíhala ve městě zároveň s nejstarším národopisným festivalem u nás Slováckým rokem – ten má v

Letní škola bratrství

Esej
image:Image Letní škola bratrství

Vlajek byl v ulicích Lisabonu podobný počet jako na olympiádě. Mladí lidé se s nimi fotili, podepisovali si je, občas se do vlajky někdo zabalil, když ve večerním chladu potřeboval vrstvu navíc. To vše by se asi na globální sportovní akci mohlo stát. Světové dny mládeže se ale v něčem liší – pro účastníky nebyl žádný problém si vlajku vyměnit s někým jiným z druhého konce planety. Právě tento

Nenechte si také ujít

Na vídeňskou kávu, oběd nebo swing

Téma
Zámek
image:Image Na vídeňskou kávu, oběd nebo swing

Ačkoliv jsou budovy vysokých škol ve Vídni roztroušené po různých částech města, nejvíc studentů se pohybuje ve čtvrti poblíž Skotské brány (Schottentor). Mezi hlavní budovou Vídeňské univerzity, starým kampusem v někdejším josefínském nemocničním areálu a studentským kostelem Votivkirche funguje v Grillparzerově ulici křesťanská kavárna a jídelna Café Caspar. Café Caspar provozuje malé vydavatelství YOU!, které stojí mimo jiné za stejnojmenným

Nový dům Komunity Blahoslavenství

Zámek

„Ve Střelicích žily převážně naše sestry seniorky a s péčí o ně nám pomáhala Charita. Sester pomalu ubývalo, náklady na běžný provoz domu se zvyšovaly a to nemluvíme ani o opravách, které si nemovitost vyžaduje,“ popisují dominikánky důvody, proč se rozhodly objekt prodat a sestry přestěhovat do brněnského sídla kongregace. O areál ve Střelicích zahrnující nemovitost o ploše 2 500 m2 a pozemek zhruba 2,4 hektaru se ucházelo několik zájemců, sestry

Z Vatikánu na Slovensko

Ze světa
Zámek

Na pozvání slovenských biskupů přijede kardinál Pietro Parolin ve dnech 14. až 16. září, takřka přesně dva roky poté, co Slovensko hostilo papeže Františka. A stejně jako František zavítá vatikánský diplomat do Bratislavy a Šaštína poblíž českých hranic i do Košic na opačném, východním konci republiky. Zastaví se tam také v Klokočově u Michalovců, na jednom z nejvýznamnějších slovenských poutních míst řeckokatolických věřících. Ve zdejším chrámu

Dědictví normalizace v nás

image:Image Dědictví normalizace v nás

Poslední měsíce přinesly hned z několika důvodů zostřený pohled na období tzv. normalizace. Ať již to byl seriál Volha s hlavním antihrdinou řidičem Pekárkem nebo poměrně aktuální nominace soudce Roberta Fremra na Ústavní soud. Jako by se nám vracelo období mezi léty řekněme 1969 až 1985 stále častěji. Možná je to dáno časovým odstupem, kombinací nostalgie a paměti, stejně jako novou generací badatelů tázajících se po podstatě těchto několika let

Tábor pro ukrajinské děti

image:Image Tábor pro ukrajinské děti

„Byli jsme už na zámku, v zahradě a taky na věži, kde jsme se dívali do okolí. Dnes jsme byli na bazéně. A včera jsme jeli na Hostýn a šli do Loukova – potkali jsme tam lidi, které už známe,“ popisuje dobrou češtinou Svjatoslav Kucevalov, co už stihl se svými kamarády zažít během prvních dnů u nás. Chlapci z dětského domova Živá perla přicestovali do ČR na třítýdenní pobyt, který zařídila Arcidiecézní charita Olomouc (ACHO) spolu s europoslankyní

Hospodařit ve službě evangeliu

Papež František
Zámek

S tímto shrnutím zveřejnila ve čtvrtek Správa majetku Apoštolského stolce (APSA) svou bilanci za rok 2022. Na pokrytí potřeb římské kurie za toto období vydala přes 32 milionu eur (v přepočtu 780 milionů korun) a zaplatila zhruba devět milionů eur (219 milionů korun) na daních. Zároveň jí ale meziročně stouply příjmy ze správy nemovitostí, které se APSA snaží rekonstruovat (což se vydařilo už u 79 a dalších 61 je v pořadí) a dále pronajímat. Jak

Reklama

Velké nic je poklona všemu, co žije

Kultura
Zámek
image:Image Velké nic je poklona všemu, co žije

Jméno dokumentaristy Víta Klusáka takřka automaticky znamená jemnou provokaci a zvednutí tématu, o kterém se nám nechce příliš mluvit. To autor prokázal asi nejnázorněji svým hitem V síti (2020, společně s Barborou Chalupovou), kterým obnažil pohromu zneužívání a vydírání dětí na internetu a několik pachatelů pomohl dostat i před soud. Aktuální počin nikoho pranýřovat nechce a není vlastně úplně patrné, co přesně bylo tvůrčím záměrem této

Ve Vsetíně začíná křesťanský festival United

Kultura
Zámek

Návštěvníci festivalu se mohou těšit na kapely z Česka, ale i ze zahraničí včetně Británie, Švédska nebo amerického Mississippi. Organizátoři připravili také více než tři desítky seminářů a workshopů. Program spojuje heslo „tady a teď“. „Teď ne, až jednou – tak by se dal shrnout přístup, který často definuje náš životní styl. Jak žít tady a teď? Jak se proměňuje víra, když jí uniká přítomná chvíle? A co znamená myslet na přítomnost pro člověka v

Fejeton P. Ladislava Heryána

Zámek

Otče, jdete jako na zavolanou,“ vítá mne pečovatelka paní Samková, „zdá se, že pan Kössler umírá.“ Pan Kössler je posledním žijícím nevyhnaným Němcem v sudetském Dětřichově. Nečekal jsem to.„Jenže já nemám s sebou olej ani knihu pro pomazání nemocných.“ Paní Samková volá panu faráři do nedalekých Svitav, bere mne do auta a hned jedeme. Několik hodin poté, co jsem ho zaopatřil, pan Kössler v kruhu svých nejbližších umírá. „Vidíš, to zemřel

Poutní místa mají velký potenciál

Rozhovor
Zámek
image:Image Poutní místa mají velký potenciál

Poutě jsou dnes jiné než před sto, dvěma sty lety, přesto se zdá, že obliba putování dnes vzrůstá. Určitě ano, jen bych rád připomněl, že část lidí poutní místa navštěvuje i jako historické památky. Jsou kvalitní alternativou k jiným vyhledávaným stavbám, jako například k hradům či zámkům. Návštěvníci zde uvidí špičkovou architekturu a prvotřídní práci umělců své doby. Už tím poutní místa zaujmou a přitahují. I klasické poutnictví s duchovním

Koukol a pšenice

Zámek

Ježíšova podobenství mohou mít více významů. Zřejmě podobná otázka trápila i apoštoly, a proto jim Ježíš své podobenství vykládá. Verš 13,38 nám ukazuje zvláštní obrat – Ježíš nemluví o dobrých a zlých lidech, ale o „synech Světla“ a „synech Zlého“. Tyto pojmy sice můžeme personifikovat, ale nemusíme. Z kontextu víme, že všichni lidé, samozřejmě hříšníci, jsou synové a dcery Boží – všichni jsou stvořeni k Božímu obrazu. Pojďme tedy Ježíšova slova

Andělé mezi námi

Zámek

Vracel jsem se z daleké pracovní cesty domů. Plný radosti, hrdý, že jsem vše stihl. S věrnou Škodou Felicií jsem projížděl zrovna kolem Lužce nad Vltavou, když jsem uslyšel zvláštní zvuk. Přerušil jsem modlitbu růžence a doufal, že nejde o poruchu. Ale šlo. Zadní kolo auta bylo prázdné. Nejen to, rezerva také prázdná, kompresor nefunkční. K tomu se mi nepovedlo ani dát auto na hever, klíč byl opotřebovaný. I přesto, že byla sobota odpoledne,

Dovolená s vděčností

Zámek

Na pláže ke Středozemnímu moři míří statisíce lidí. Většina z nich si tam jede odpočinout, ne ale všichni. Mnozí doufají, že na druhém břehu najdou alespoň trochu lepší budoucnost a obživu. Často to však končí tragicky. Například minulý týden po potopení migrantské „lodi“ přežili z padesátky lidí na „palubě“ jen tři. Jen pár kilometrů od míst, kde se opalujeme, se šnorchlem pozorujeme ryby a děti staví hrady z písku, se rozprostírá obrovský masový

Reklama

Od redakčního kávovaru

Zámek

Léto má v KT dvojí tvář. Ta první je náročnější, kdy každou chvíli zaskakujeme za kolegy, kteří jsou právě na dovolené, a máme tak na týden či dva dvojnásobek práce. Vzápětí se nám však dostane také odměny, a to v podobě lokálních dobrůtek, které se v redakci stalo zvykem přivážet z dovolených ostatním na ochutnání. Letos už jsme tak kromě dánských nebo bulharských pokroutek měli třeba i oplatky z hostiárny Unita, svatohostýnské trojhránky anebo

Co si přivážíme z Lisabonu

image:Image Co si přivážíme z Lisabonu

Terezie Fornadlová, Ostrava Do Lisabonu jsem se přihlásila na poslední chvíli a jako náhradník. Na setkání jsem odjížděla narychlo, bez plánů a domluvené party přátel. Měla jsem trochu obavy, ale v hlavě mi zněla slova: „Neboj se! Nikdy nejsi sama, já jsem s tebou!“ A bylo to tak. Už na letišti jsem potkala známé a během celého setkání jsem vždy mohla být s nějakou skupinkou, která mě vřele přijala, i když mě většina členů neznala. Až

Prožívat s hosty radosti i smutky

Téma

Františkánce, sestře Vojtěše, stačilo jediné slovo při odpovědi na otázku, co její kongregaci přináší provozování kavárny ÖDE v centru Olomouce. „Radost,“ odvětila řeholnice odpovědná za útulný prostor v uličce za Arcibiskupským kněžským seminářem. Za dvanáct let provozu se sestry zapsaly do olomoucké kavárenské mapy. „Potěší nás, když nás na úplně jiném místě zdraví kolemjdoucí jako staré dobré známé. Posledně na pouti v Hájku u Prahy nás mladý

Čtení na pokračování: Půda je cennější než zlato (7)

Publicistika
Zámek

Proč se počet lidí začal tak rapidně zvyšovat? Příčin je mnoho. Za základní považujeme zlepšení hygieny, pokrok v medicíně, antibiotika, zlepšení výživy. Určitě má zásadní vliv osvojení a využití fosilních paliv, uhlí a ropy, což umožnilo raketový nárůst průmyslu, dopravy a obchodu a s tím spojený rozvoj městských aglomerací. Potraviny a nejrůznější výrobky se začaly bez zábran a velmi rychle převážet do všech koutů světa, a to umožnilo další

Tištěné předplatné Chcete dostávat Katolický týdeník i v tištěné podobě každý týden do své schránky? Pořiďte si předplatné
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou