Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Listopad 2024
Říjen 2024
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference

Obsah:

Perspektivy|Spiritualita|Dívat se a jít dopředu

Dívat se a jít dopředu

30. 11. 2021

Tisk

V listu křesťanům do Filip, z něhož uslyšíme úryvek o druhé neděli adventní, používá apoštol Pavel poměrně drsnou rétoriku, když své kritiky nazývá „psy“ a „špatnými dělníky“ (Flp 3,2). To by si dnes žádný kazatel nemohl dovolit. Musel k tomu mít velmi vážný důvod. Jinak by totiž jeho slova byla velmi kontroverzní.

image:Image Dívat se a jít dopředu
Rembrandt van Rijn (1606–1669): Apoštol Pavel ve vězení, olej na plátně, 1627, Státní galerie ve Stuttgartu. Jak známo, apoštola Pavla namaloval Rembrandt během svého života několikrát. Snímek archiv KT

Pavel píše své oblíbené obci z vězení, kde připomíná, že jsou i takoví z hlasatelů evangelia, kteří jeho uvěznění víceméně vítají. to jeho kritici a konkurenti, o jejichž totožnosti víme jen to, co můžeme vyčíst z Pavlovy ostré reakce, chtěli víru ve spásu skrze Ježíše Krista vázat na příslušnost k Izraeli jakožto vyvolenému národu. Tím Pavlovu misii, hlásání evangelia nezávislého na kultických předpisech Zákona, do určité míry diskreditovali.

Stačí „pouhá“ víra

Pavel byl v tomto ohledu zcela nekompromisní, protože podle něj uvedený postoj ohrožoval samu podstatu evangelia, totiž že spása není vázána na nic jiného než na Ježíšovu smrt a zmrtvýchvstání. Nešlo mu primárně o tradiční dodržování či nedodržování předpisů daných Zákonem, nýbrž o podstatu spásy, trvalého společenství s Bohem: Žid i pohan musejí přijmout Boží nabídku spásy skrze víru v Ježíše Krista jako mesiáše, skrze jeho smrt a vzkříšení. Konvertité z pohanství tak nemusejí pro platnost spásy respektovat židovské kultické předpisy (symbolizované obřízkou), nýbrž stačí „pouhá“ víra stvrzená křtem. Pavel vehementně hájí identitu křesťanů pocházejících z pohanství. A ta je vázána výlučně na Ježíše Krista.

Pavel však v situaci jisté kontroverze vybízí zcela překvapivě k radosti, a to k radosti z víry v Pána – Ježíše Krista. Odpovědí na snahy jistých kazatelů doplňovat křest obřízkou nemá být polemika, dohadování se, nenávist či jiné podobné reakce, které člověk uplatňuje vůči svým názorovým odpůrcům a které přinášejí jen zmatek a nejistotu, nýbrž radost plynoucí ze zakotvenosti. Ve světě plném zmatků, nejistoty, protikladných postojů a „pravd“ je třeba se radovat z toho, co člověku umožňuje být zakotven, mít jistotu.

Nestaví-li dům Hospodin

Aby Pavel svým adresátům vyložil, jak se věci mají, uvádí jako příklad sám sebe. Spoléháním na sebe sama má na mysli hledání jistot v čistě lidských věcech, jako je například původ, vzdělání, příslušnost k určité skupině nebo život podle daných pravidel. To všechno Pavel podle kritérií svých odpůrců splňoval – patřil k vyvolenému národu, ba dokonce do rodiny, která byla úzce spjata s Jeruzalémem, i když žila v diaspoře.

Studoval a respektoval Zákon jako nejvyšší autoritu, angažoval se v jeho interpretaci jak odborně, tak v praxi, když se snažil napravovat ty, kdo podle jeho mínění sešli z cesty jeho zachovávání. Z hlediska dobového ideálu oddaného židovského učitele či učence nebylo nic, co by se mu dalo vyčítat. A přesto toto všechno, co mu mohlo zajišťovat uznání a postavení, odsunul stranou, aby svůj život mohl zakotvit zcela nově (srov. Flp 3,7-9). Pavel je příkladem člověka, který si uvědomil, že „nestavíli dům Hospodin, nadarmo se namáhají stavitelé“ (Žl 127).

Pro dosažení plného společenství s Bohem proto není rozhodující, odkud člověk přichází, ale kam směřuje. Původ, společenský status, bohatství, dosavadní zakotvení v nějaké náboženské nebo nenáboženské duchovní tradici, stejně jako všechno, co utváří život konkrétního člověka, ztrácí svou důležitost v okamžiku, kdy člověk uvěří v Boží lásku v osobě Ježíše Krista. Pavel sám pak říká, že to všechno, nač může být oprávněně pyšný, je ve srovnání s tím, co nabízí víra v Krista, vlastně nicotné. Nemíní to však jako znevážení toho, co dosud utvářelo jeho život, nýbrž jako vyzdvižení toho, čeho se mu dostalo. Tak vyjadřuje svou vděčnost za velikost daru víry v Ježíše Krista, za velikost naděje na přebývání v lásce bez omezení.

Vděčnost za víru

Pavlův postoj pro nás může být ohromnou inspirací nejen v rozhodujících etapách života, ale i v běžném, každodenním životě: nedívat se zpět, směřovat kupředu, a především žít z vděčnosti za víru (nikoliv jako konvenci, nýbrž motor, který nás pohání), za zakotvenost, která nám dopřává stabilitu v poryvech dění a nálad, a za lásku, jež nám umožňuje radostné spolubytí s ostatními.

Autorka přednáší biblistiku na KTF UK v Praze.


Předchozí článek Následující článek
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou