30. 11. 2021
|Dorazilo ke mně nové dezinformační video, které někdo pilně otitulkoval do češtiny. Tentokrát nestrašilo migranty, ale nadnárodními korporacemi a vakcínami.
Myslím, že jsme vstoupili do úplně nové doby dezinformačních kampaní. Zatímco do roku 2018 jsme ještě stále mohli mluvit o dezinformacích jako takových, tj. matení lidí nepravdami a umně zabalenými manipulacemi s pravdivým jádrem, dnes je překročen jiný Rubikon: masové využívání znalostí nutných při vytváření kultu. Pokud si právě mnete oči, jestli se Alexandra Alvarová už definitivně nezbláznila, poprosím o trpělivost.
Potýkáme se s projevy kontinuální, dlouhodobé informační války, zaměřené na rozbití našich kognitivních (poznávacích) modelů a na rozdělení populace na navzájem nespolupracující agresivní buňky, neschopné se spolu domluvit na čemkoli, co by směřovalo ke společné interpretaci reality, obrany, ale i víry. Cílem je vyvolat chaos, ve kterém zadavatelé těchto operací profi tují, získávají nové výhody, nová teritoria, vládní zakázky, subvence, nebo dokonce geopolitické výhody.
Hlavním dezinformačním narativem (příběhem) poslední pětiletky, který cílil na běžné věřící a konzervativní populaci, bylo šíření strachu ze zániku bílé populace, křesťanství, manželství a běžného uspořádání světa z 20. století. Kdo neviděl alespoň jedno video s „hordami znásilňujících muslimských uprchlíků“, jako kdyby nebyl. Obrovský informační výtlak těchto videí, článků a fotek nás všechny udržoval pod hladinou bez kyslíku pravdy hodně dlouho. Poté, co uměle rozběsněný strach ze (skutečné!) migrační krize začal spontánně opadat, protože nikde v Evropě nedošlo k občanské válce ani zavedení práva šaría, objevila se komplexní strategie radikalizace.
Co je to radikalizace? To je ta situace, kdy přestanete mluvit s vlastní maminkou nebo s bratrem, protože z konzumovaných informací získáte pocit, že váš milovaný bližní šíří zlo a zlé myšlenky a měl by být přiveden na stranu vaší pravdy, nebo navždy umlčen. Sousedi proti sousedům, synové proti otcům, ženy proti mužům, všichni proti „Pražákům“. To je radikalizace.
Každý má dnes v rodině někoho, s kým se utrhla kra reality a kdo odplouvá oceánem informací neznámo kam. Jak je tohle jenom možné – říkáte si? Dovolte mi to vysvětlit na příkladu onoho v úvodu zmíněného videa.
Jde o jedno z tisíců videí, která dnes krouží informačním prostorem a jejichž cílem je vyvolat v lidech pocit, že současná tragédie pandemie je jednoduše vysvětlitelná a že každý, kdo správně pochopí předkládané „poselství“, se ocitne mezi zasvěcenými. To je stará dynamika všech kultů, která nabízí okamžitý pocit výjimečnosti, nadřazenosti a oprávnění porušovat zákony či přikázání ve jménu „vyššího cíle“. Ostatně není asi úplně náhoda, že čistým koncentrátem těchto pocitů byl evropský fašismus.
Kulty tu s námi jsou a budou, protože se vždycky najde dost lidí, kteří prahnou po instantním duchovnu v prášku a po psychické úlevě z tíživé situace spojené se zodpovědností. Volání po mesiáši zesiluje právě v těžkých dobách. Nové je to, že kulty nyní můžete vytvářet na zakázku a získávat s nimi moc.
Každá dobrá propaganda nese uvnitř zrnko pravdy. Vytváření kultů funguje jinak. Nejdůležitější je vytvoření vzájemného souznění nad výkladem světa. Tato „důvěrná“ fáze je dlouhá a ve videu tvoří víc než polovinu stopáže. Vcelku pravdivě rozebírá fakt, že jedno procento lidí na celé planetě vlastní veškeré bohatství, které lidé mají. Poukazuje na neuvěřitelnou koncentraci majetků a moci skrze několik investičních společností, jež jsou významnými vlastníky akcií takřka všeho důležitého na světě. Video nás vybízí, abychom si udělali „sami svůj průzkum“, a to tak, že vepíšeme do vyhledavače Google a do Wikipedie hesla, která nám příjemný hlas poradí. Ve výsledcích pak vidíme to, co nám ukazuje i video. Je to jako echo – my nalezneme totéž, co nalezne hlas ve videu, a tím jsme na jedné lodi. Vzniká tak pocit jakési zázračné synchronicity a vy se stáváte spolutvůrcem informace obsaženéve videu. Už nejste jen divák, už jste ve hře. Zapojili jste se.
Po této dlouhé, leč nutné fázi bombardování šokujícími, ale pravdivými informacemi nastává proces uvolnění a důvěry. Vaše souznění s obsahem vypne normální kritickou bariéru, kterou v sobě každý nosíme. V tu chvíli se objeví poprvé na obrazovce krásný guru. Může to být prakticky kdokoli. Populární miliardář, popová hvězda nebo někdo s příjemným hlasem a několika „moudry“ v kapse. Mně video nabízelo guru-avatara. Protože doba technologicky pokročila, už to není herec, ale obličej a hlas vytvořený umělou inteligencí. Protože je video adresováno levicově liberální anebo extrémně levicové části populace, guru má hnědou pleť a černé oči – což je skupina, která reprezentuje finančně slabší populaci na Západě a v USA. V Česku by to byl asi blondýn s chlapeckým úsměvem a modrýma očima? Velmi příjemným hlasem se ptá, jak je možné, že nám tohle mainstreamová média dosud tajila. Přesně ve stejnou chvíli to proběhne hlavou i vám: No ano, jak to, že se o tomhle nikde nepíše?!
Guru na vás upře své pronikavé černé oči a laskavým hlasem vysvětlí, že je to tím, že všechna světová komerční média vlastní jen několik rodin a stejné investiční fondy, o kterých už byla řeč. Pak ještě dodá, že tyto rodiny jsou už desítky let stále tytéž. Jak dojde na jména, propadnete se o sto let zpět v čase do všech starších konspiračních teorií: Rotschildové, Rockefellerové… Ale nyní pozor – guru vám prozradí i nová jména: Gatesové, Clintonové, Bushové a samozřejmě Soros. U všech těchto jmen máte intenzivní pocit, že jste je v nějaké negativní souvislosti už potkali a váš nepříjemný pocit z nich se tím jenom potvrdí. A protože máte už minimálně deset minut vypnutou kritickou ochrannou vrstvu (souznění, vzpomínáte?), ti důvěřivější z vás už hltají každé slovo. Pokud patříte k té části populace, které nelze kritickou bariéru vypnout tak lehce, říkáte si minimálně: To je zajímavé, že mě to nenapadlo nikdy dřív? NĚCO by na tom mohlo být.
V momentě, kdy má krásný guru zaručenu pozornost, přijde rychle klíčový toxický příběh: Světové spiknutí jménem „build back better“ není ničím jiným než dlouho připravovaným plánem těchto elit, jak nás zdanit a zbavit práva odporovat. Děje se tak prostřednictvím „fake“ pandemie, kde jsme nuceni nosit potupně roušky a píchat si do těla vše, co vláda nařídí. Chtějí nás donutit, abychom se vzdali svých osobních svobod. Při vyslovení slova svoboda pak rychle proběhne krátký záběr nasazování roušky jako náhubku a vpichování injekce. Na závěr vám guru promítne bez vysvětlení záběry vraždy Johna F. Kennedyho a Johna Lennona, čímž vyvolá z paměti traumatické momenty vašeho mládí (ano, video je cíleno na skupinu 50 plus). Chtě nechtě se vám vrátí pocit smutku a nejistoty, tedy toho stavu, kdy potřebujete oporu, nejlépe nějakou autoritu nebo rodiče. Ty ovšem už vedle sebe nemáte, takže jen sledujete záběry, kde neviditelná ruka pomáhá člověku vstát. Guru k tomu rodičovským tónem říká, že přijdou lepší časy, že je to na nás, že musíme vše pochopit a vzájemně si pomáhat. Že máme bojovat za své děti (ano, to jsme slyšeli i na Zlatém slavíku od Karla Janečka). Že jsme výjimeční – a takoví lidé nejsou elitami vítáni a mají to proto těžké (proběhne kratičký záběr na Trumpa a Orbána, úplně se leknete, kde se tam vzali).
Hlas už reaguje na vaše pocity výjimečnosti a osamocení: Nejste sami. Teď už víte, co víme my. Vítejte mezi nás. Použije přitom stejný slovník, stejné metafory, jako užili řečníci na antirouškařském shromáždění letos 17. listopadu na Staroměstském náměstí. Ta úleva, že nám někdo rozumí a někdo nás vede! A pozve vás ke sledování dalšího videa, které se teprve připravuje. V něm vám vysvětlí, co máte dělat. Nemůžete se dočkat, až se ten neznámý hlas, co vám pomohl vše pochopit a na který se můžete spolehnout, znovu ozve. Především se můžete spolehnout na to, že v pátém nebo šestém videu vám sdělí, kam poslat peníze, koho volit nebo kam jít demonstrovat a za co. Třeba za zničení amerického dolaru nebo zavedení povinného sklízení nezralých zelených rajčat. To je totiž úplně jedno. Jde o to, že jste se právě odevzdali někomu, kdo rozhodne za vás. Je to tak bezpečnější. Nebudete se tolik bát, že uděláte chybu a budete s ní muset žít. Jde o kontrolu vašich svobodných rozhodnutí, přesně jak říká ve videu sám guru.
Něco podobného použil americký digitální kult QAnon, který donutil statisíce Američanů věřit, že svět je řízen spiknutím satanistických pedofilů a že jejich výjimečným posláním je následovat Donalda Trumpa, který je podoben Kristu a který jejich děti zachrání. Velká část lidí, kteří dorazili před americký Kapitol letos 6. ledna bránit „volební vítězství“ Donalda Trumpa, držela vlajky se symbolem QAnon.
Hlavním příběhem nového informačního útoku je zbytečnost vědeckého poznání, magický způsob myšlení, pohanské kulty, alternativní léčitelství a potřeba duchovna. Tento útok je cílen na jiný typ populace, ale stejně jako ten předchozí má společné znaky. Staví na nejistotě, strachu, ztrátách životních a sociálních jistot, potřebě nalézt a pojmenovat viníky, zhmotnit nepřítele. Tyto techniky vytváření digitálních kultů cílí na naše psychologické slabiny a vycházejí z vojenského know-how. Říká se jim psychologické operace, zkráceně Psy-Ops.
Alexandra Alvarová je autorka knih o informační válce (Průmysl lži, Krmit démony), spolu s expertem na umělou inteligenci Josefem Holým vytváří podcast o algoritmické propagandě nazvaný Kanárci v síti. Žije a publikuje v Kanadě.