Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Listopad 2024
Říjen 2024
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference

Obsah:

Perspektivy|Kultura|Za krásou barevného skla

Za krásou barevného skla

16. 11. 2021

Tisk

Via lucis – „cesta světla“ je název dlouhodobé výstavy v Uměleckoprůmyslovém museu (UPM) v Praze, která ve fotografiích a návrzích představuje vitrážová okna věhlasných sklářů Stanislava Libenského a Jaroslavy Brychtové pro sakrální prostory.

image:Image Za krásou barevného skla
V expozici lze sledovat cestu od návrhu po konečnou realizaci. Snímek autorka

Svatováclavská kaple pražské katedrály sv. Víta, Václava a Vojtěcha, kaple svatoanenská v sousední bazilice sv. Jiří, zámecká kaple v Horšovském Týně či hradní kaple na brněnském Špilberku – pro tyto čtyři středověké památky vytvořila slavná manželská dvojice okna, jejichž podobu, výrobu a duchovní obsahy expozice prezentuje. Díla, která vznikala v rozmezí 60. let 20. století až počátku století 21., jsou ukázkou hlubokého dialogu přes tok času i rozvíjením poselství, pro které byla ona čtveřice kaplí vystavěna.

Okna pro katedrálu

Nejstarší z těchto realizací jsou okna pro katedrální kapli. Libenský je vytvořil v letech 1964–1968. V roce 1968 pak byla osazena. Jak v rozhovoru pro online magazín Czech design k letošním nedožitým 100. narozeninám Libenského upozornila kurátorka výstavy Sylva Petrová, „jsou považována za nejvýznamnější realizaci druhé poloviny 20. století v tomto pro národ posvátném sakrálním prostoru“. Také technicky jde o unikát – skleněný reliéf je stavován v otevřených formách, okno tedy nevzniká kombinací barevných skel v olověných rámečcích, jako tomu bylo u tradičních vitráží. Kromě dobového velkoformátového snímku Libenského, jak maluje předlohu katedrálních oken v životní velikosti 7x2 metry, zde uvidíme i tyto předlohy samotné a několik předcházejících studií.

Dvoudílné okno pro kapli sv. Anny ve svatojiřské bazilice pochází ze 70. let a jeho velkoformátové snímky doprovázejí kreslené karikatury z dob schvalování této zakázky: řeholnice na nich v úleku prchají před dodaným „moderním“ dílem vsazeným pod románské oblouky. Konečná realizace však ukazuje, že autorská dvojice zvládla svůj úkol s citlivostí nejen k historické hodnotě stavby či možnostem světla, ale i k její duchovní podstatě.

Z devadesátých, respektive nultých let pak pocházejí návrhy i realizace vitráží pro kaple v Horšovském Týně a na Špilberku. Osazení těch druhých už se Libenský nedožil, zemřel rok před dovršením projektu. Expozici doplňují jejich dvě rozměrné vitráže z majetku firmy Lasvit, se kterou oba umělci v posledních letech spolupracovali.

Kudy putuje světlo

Podle Sylvy Petrové představují okna pro chrámové prostory v díle obou těchto plodných a mezinárodně uznávaných tvůrců umělecký vrchol. „Zhostili se jich nejen výtvarně zcela svébytně, ale i neortodoxně: spíše je pojali jako obecný symbol duchovního života než konkrétní liturgie,“ podotkla kurátorka. Jejich kariéry se jinak s duchovními tématy spíše míjely – což pochopitelně odpovídalo i době; spolupráce obou začala v 50. letech skleněnou nádobou nazvanou „Miska-hlava“. Ta je k vidění v expozici, do které je Via lucis v UPM vnořena a která provází vývojem autorské sklářské tvorby u nás od poválečných let do současnosti a nese název Plejády skla. V roce 1970 vystavili pak na Expu v Ósace dvaadvacet metrů dlouhé společné dílo „Řeka života“ – reliéf z taveného skla s motivy dívčích těl unášených proudem. Libenský je například také autorem skleněného obkladu budovy Nové scény pražského Národního divadla.

Vitráže pro sakrální prostory jsou však jejich nejmonumentálnějšími díly. Titul expozice Via lucis odkazuje ke Komenskému – autoru stejnojmenného spisu. A jak vyzdvihuje kurátorka Petrová, „naznačuje sílu a stálou platnost ‚světlého odkazu‘ těchto dvou sklářských osobností“.

Via lucis. Stanislav Libenský a Jaroslava Brychtová pro sakrální prostory v Čechách a na Moravě. Uměleckoprůmyslové museum v Praze – historická budova, od 21. 10. 2021

Předchozí článek Následující článek
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou