Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Červen 2025
Květen 2025
Duben 2025
Březen 2025
Únor 2025
Leden 2025
Prosinec 2024
Listopad 2024
Říjen 2024
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference

Obsah:

Perspektivy|Kultura|Zvěřinova inspirace pro dnešní dobu

Zvěřinova inspirace pro dnešní dobu

5. 10. 2021

Tisk

Dát se plně k dispozici do služby, ať to stojí cokoliv – tuto tvář kněze, teologa, kunsthistorika, vězně komunistické totality a disidenta Josefa Zvěřiny (1913–1990) ukazuje představení Duchovní a totalita v pražském Studiu Hrdinů, které zavítá i do dalších měst.

image:Image Zvěřinova inspirace pro dnešní dobu
Jako člověka, který se nezlomil, ale obětoval svůj život službě druhým, zobrazuje P. Josefa Zvěřinu herec Miloslav Mejzlík v inscenaci Duchovní a totalita. Snímek Adéla Vosičková

Na novou inscenaci režiséra Miroslava Bambuška s podtitulem Josef Zvěřina a zápas za duchovní svobodu v komunistických kriminálech přichází divák jako před netradiční „komisi“. Na scéně jej vítá strohá řada stolů s lampičkami a tlustými svazky, za nimi pětice herců jeden přes druhého vykládá dějiny Československa, každý z jiného úhlu: z pohledu obětí (zde Zvěřiny, ale též Oto Mádra, Růženy Vackové, Josefa Berana či Stanislava Zely), služebníků totalitní moci nebo z pozice objektivního studia historie. Až o překot se pak čtou archivní dokumenty, doznání a protokoly, na plátně v pozadí problikávají záběry z věznic, tváře nespravedlivě vězněných a zavražděných a do toho strop Sixtinské kaple či katedrála v Remeši se Zvěřinovým uměnovědným komentářem.

A do této podívané promlouvá klidný hlas herce Miloslava Mejzlíka, který ztělesňuje Zvěřinu. Hovoří o přímo „slavnostní atmosféře“, kterou pociťoval, když jej poprvé zavřeli – byla to přece příležitost sloužit v kriminále jako kněz.

Zvěřina strávil v komunistických žalářích od roku 1952, kdy byl ve vykonstruovaném procesu odsouzen za „špionáž a velezradu“, celkem 14 let (z původně vyměřených 22). Po více než roce u PTP a na Mírově prošel pracovním táborem Jáchymov, nechvalně proslulou Rudou věží smrti ve Vykmanově, kde drtil uranovou rudu, poté Leopoldovem a nakonec Valdicemi. Opakovaně byl trestán korekcemi a trýzněn při výsleších. A po celou dobu se tajně věnoval pastoraci, promýšlel uměnovědné otázky i teologii agapé.

V tom ostatně pokračoval i po svém propuštění, kdy nesměl oficiálně působit. Mezi prvními podepsal Chartu 77. Po pádu komunismu založil Českou křesťanskou akademii, kterou krátce vedl, než náhle zemřel při koupání v moři nedaleko Říma.

V pozoruhodném scénickém dokumentu založeném i na Zvěřinových spisech či na díle P. Antonína Mandla skvěle účinkují také herci Marek Pospíchal nebo Cyril Dobrý. Hudba k němu se nahrávala mj. v želivském klášteře, kde se v 50. letech v internaci ocitlo více než 460 kněží a řeholníků. Na diváky se hrne smršť informací, souvislostí a historických křivd i zlomyslného výsměchu mocných. Ambice vzdělávat a angažovanost je neskrývaná – tvůrci jako by dávali najevo, že máme na pochopení souvislostí málo času. „Za to, že dnes máme svobodu, musíme děkovat mnohým. A jedním z nich je i Josef Zvěřina, který se nezlomil. Obětoval svůj život službě druhým a takových lidí je dnes málo. Přesně tyto lidi silného a nezlomného ducha dnes potřebujeme před sebou vidět,“ uvedl na zářijové premiéře režisér Bambušek.

Pro tohoto tvůrce je typické, že se nebojí expresivní politicko-sociální kritiky současného dění. To se ostatně ukázalo i na jiném jeho vydařeném představení ve Studiu Hrdinů – v Kacířských esejích (premiérovaných 16. ledna 2020). Ty si při hodnocení odkazu filozofa a chartisty Jana Patočky neodpustily ani trpké narážky na současný tuzemský establishment.

Traktáty vyťukané morseovkou

Pevnost Zvěřinova charakteru a to, že nic nevzdával dopředu, dal kněz a církevní historik Tomáš Petráček na besedě po premiéře do kontrastu k typické české tendenci rezignovat. „Dopředu to ‚balíme‘, třeba teď s volbami. Oproti tomu Zvěřina vyťukával morseovkou přes zeď vězení latinské traktáty,“ zdůraznil Petráček. Jeden ze Zvěřinových známých, disident František Srovnal, zase připomněl, že teolog své špatné zkušenosti moc nesdílel: „Těžko jsme to z něj páčili.“ Historikovi Jaroslavu Cuhrovi, který se v Ústavu pro soudobé dějiny Akademie věd ČR věnuje mj. perzekuci církve v bývalém Československu a česko-vatikánským vztahům, bylo v době Zvěřinova úmrtí 18 let, přesto na něj už tehdy udělal hluboký dojem. „Byl naprosto úžasnej!“ svěřil se. Představení je naplánováno také v Pardubicích, Kolíně či Broumově (program na studiohrdinu.cz). Po všech reprízách budou následovat besedy, kterých se zúčastní mj. kněží Pavel Kuneš, Benedikt Mohelník či Ladislav Heryán nebo historici Jan Synek, Petr Blažek, Vojtěch Vlček a Petr Koura.

Duchovní a totalita. Studio Hrdinů, režie Miroslav Bambušek. Premiéra 17. září 2021, reprízy viz studiohrdinu.cz

Předchozí článek Následující článek
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou