Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Květen 2025
Duben 2025
Březen 2025
Únor 2025
Leden 2025
Prosinec 2024
Listopad 2024
Říjen 2024
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference

Obsah:

Přílohy|Svatá Ludmila 1100 let|Žena na prahu křesťanské identity národa

Žena na prahu křesťanské identity národa

7. 9. 2021

Tisk

Kult svatých se promítá do jejich druhého života. Pokračuje v příbězích o světcích, v historických studiích, v umění, v liturgickém životě církve a spiritualitě.

image:Image Žena na prahu křesťanské identity národa
Typické vyobrazení sv. Ludmily z 19. století, jak vyučuje vnuka sv. Václava. Oltářní obraz ve středočeských Úhonicích. Snímek Jiří Macháně

Kult svatých má několik rozměrů a v rámci dějin církve se proměňoval. Máme světce všedního života, jejichž pozemské putování však bylo nevšední. Máme mučedníky, kteří v rozhodující chvíli svou věrností a odvahou překonali mnohé, dokonalé a bezúhonné souputníky. Jsou světci, kteří jsou stavěni na oltář jako profesní model, ukazují, jakým způsobem je možné svatost aplikovat do našeho života. A máme také světce, ke kterým patří i sv. Ludmila, s nimiž začínají dějiny církve, národů a států v zaalpské Evropě.

Regentka knížectví a zbožná žena

Svatá Ludmila patří ke světcům a světicím, kterými začíná nejen křesťanská identita národa či etnika, ale také identita křesťanského státu. Rozhodujícím momentem pro tyto světce a světice byl křest, v němž se rodí také korunovační obřady.

Ve Středomoří, v prvotní církvi, je rozhodujícím krokem přijetí křtu jako svobodného rozhodnutí jednotlivce. V našem prostoru to bylo také rozhodnutí hlavy rodiny, rodu, kmene či národa. Tak vzniká smíšená identita, z které se rodí od počátku kooperační model mezi církví a státem, potažmo národem. Musíme přiznat, že i to je příčinou pozdějších konfesních sporů a bohužel i konfesních válek.

Biblické pojetí člověka či biblická antropologie hovoří o člověku jako muži a ženě, což je výchozí bod pro rovnoprávnost a lidskou důstojnost, která je společná oběma pohlavím. Zde je také i výchozí bod k rozličným úlohám muže a ženy, které se váží na biologicko-psychosomatickou rozdílnost, jež však vychází z kompatibility lidských práv a lidské důstojnosti. U kořenů křesťanské, národní, ale i státní identity jsou dvojice, muž a žena, manžel a manželka, otec a matka – sv. Jindřich a sv. Kunhuta, kníže Bořivoj a sv. Ludmila, kníže Měšek a Doubravka, sv. Štěpán a Gisela, sv. Vladimír a sv. Olga. Jak jsem zmínil, korunovační obřad je úzce propojen s křtem, proto tedy i pomazáním křižmem. Křest je svátost určená pro muže i ženy a při korunovacích vstupují do presbytáře král i královna, kníže a kněžna. Obřad korunovace ukazuje, že vztah muže a ženy není pouze biologický, erotický či sexuální. Je to vztah otce a matky, který zajišťuje budoucnost rodiny, rodu, ale i etnika. Nejen král, ale i královna či kněžna má rozhodující vliv na budoucnost potomstva jako matka, jako první vychovatelka a také jako opora a rádkyně svého muže. V mnoha případech také vidíme, že se více uplatňuje politický vliv a rozhled královny než krále.

Sv. Ludmila, manželka, matka, babička, kněžna, resp. regentka knížectví, zbožná žena, podporovatelka duchovního, kulturního a pedagogického života se smyslem pro sociální spravedlnost a empatií k trpícím a chudým.

Zásadním okamžikem pro vznik kultu této kněžny a mučednice je slavnostní přenesení jejích ostatků z Tetína, z místa jejího zavraždění, do největšího chrámového prostoru tehdejších Čech: do Vratislavovy baziliky sv. Jiří. Iniciátorem translace je syn Vratislava I. a vnuk sv. Ludmily sv. Václav a toto přenesení se koná za účasti řezenského biskupa. Je to aklamace, projev souhlasu věřícího lidu této země stvrzený přítomností biskupa, tedy té nejvyšší autority církve v daném prostoru. Při korunovaci se ptá biskup také přítomných stavů, kléru, aristokracie a lidu – a vyžaduje jejich ano, tedy souhlas. Vidím zde určitou podobnost právě při translacích, které se odehrávaly až do vrcholného středověku a byly chápány jako stvrzení svatosti.

Ostatky sv. Ludmily tedy nalézají místo spočinutí ve svatojiřské bazilice při prvním ženském klášteře v této zemi, který se stal důležitým duchovním, kulturním a vzdělávacím centrem a spoluúčastnil se na korunovaci. Byly to svatojiřské abatyše, které korunovaly královnu.

Požárem neporušený hrob

Rozhodujícím momentem kultu sv. Ludmily se v následujících letech stal krvácející krucifix, který stvrzoval její mučednictví, nejvyšší stupeň svatosti. Vyvrácena tak byla námitka, že její smrt byla pouhým následkem politického sporu mezi tchyní a snachou či sporu o politickou orientaci země, která současně byla i orientací duchovní.

Svatá Ludmila je světice přemyslovského rodu a středních Čech. Za knížete Vratislava II. usiluje abatyše Ludmila II. o bezprostřední potvrzení světice – mučednice a zaváže biskupa Heřmana k provedení Božího soudu (ordálu s nalezeným závojem). Tak se kult sv. Ludmily stal kultem celé země a k jeho dovršení patří událost spojená s vypálením Pražského Hradu Konrádem Znojemským v roce 1142. Na spáleništi baziliky sv. Jiří nalézá kameník Verner neporušený hrob sv. Ludmily. Ludmila se stává ochránkyní nejenom přemyslovského státu, ale i trpícího lidu v době válek a hladomoru. Dnes jsou ostatky sv. Ludmily umístěné v sarkofágu, který pochází z doby Václava IV., arcibiskupa Olbrama a abatyše Kuňky (Kunhuty) z Kolovrat.

Svatoludmilský kult je úzce spojen s christianizací naší země, jejímž symbolem se stal mariánský medailon nazvaný Balbínem Paladium země české a který měla světice obdržet z rukou věrozvěstů. Kult sv. Ludmily také propojil vytvoření království skládající se ze zemí koruny české, Čech, Moravy a Slezska, ke kterým přibyla i Lužice.

Otec vlasti Karel IV. viděl ve sv. Ludmile pramatku rodu, tak jako tomu bylo v rodokmenu Lucemburků s královnou Melusinou. V legendách „Fuit in provincia Boemorum“ a „Factum est…“ stojíme před podobou sv. Ludmily, kterou nově uchopí baroko, především díky kronice Václava Hájka z Libočan. Až do 19. století tak kult sv. Ludmily dostává rozměr babičky, vychovatelky a vzdělavatelky synů Vratislava I., především však sv. Václava.

Předchozí článek Následující článek
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou