7. 9. 2021
|Co je důležitější: udržování nevyléčitelného těla při životě, nebo chápavá komunikace a příprava na to, co beztak musí přijít? Nelehké otázky klade snímek Jednotka intenzivního života, oceněný na festivalu v Karlových Varech.
Hluboký a plný silných emocí, avšak nepatetický – takový je tento dokument režisérky Adély Komrzý (nar. 1992), který je od minulého týdne k vidění v českých kinech. Sleduje práci lékařů Ondřeje Kopeckého a Kateřiny Rusinové – zakladatelů a vedoucích oddělení paliativní péče pražské Všeobecné fakultní nemocnice (dnes už samostatná Klinika paliativní medicíny). Dvojice doprovází pacienty, jejichž zdravotní stav se nejspíš už nezlepší – a o to důležitější jsou pro ně chvíle s rodinou, usmíření a přijetí odchodu z tohoto světa.
to průkopníci s průpravou ze zahraničí školí mediky i „hotové“ lékaře v Česku v tom, jak s pacientem mluvit, na co jej ptát a jak zjistit, co si opravdu přeje; zda chce v léčbě pokračovat a dožít „na přístrojích“, nebo je pro něj lepší odejít v domácím prostředí.
V takových rozhovorech jde o hodnoty. Podle obou lékařů by se jim měla věnovat přinejmenším stejná pozornost jako dotazování, „jak přesně pacienta bolí na hrudi“. A někdy to znamená i vydržet mlčet, mj. při rozhovorech s rodinnými příslušníky, kteří si přejí slyšet dobré zprávy. Film tak poukazuje na skutečnost, že nejčastějším důvodem stížností na ošetřující personál je, že špatně komunikuje – ne, že špatně léčí.
Na plátně hovoří také několik pacientů s nevyléčitelnými nemocemi. Zatímco někteří – mladí tátové a mámy od rodin – bojují do poslední chvíle, jiní – starší vdovci a vdovy – bývají rezignovaní. Někteří s lékaři hned naváží přátelský vztah, jiní si drží odstup a dialog jim není příjemný.
Snímek ve Varech bodoval v soutěžní sekci Na východ od Západu, kde získal zvláštní uznání poroty. Diváci premiéru ocenili minutovým potleskem vestoje s úsměvem a kapesníkem a více než hodinovou besedou, ze které nikdo neodešel.
Natáčení trvalo tři roky. Režisérka Komrzý, která má mj. na kontě Cenu Andreje Stankoviče za svůj bakalářský film Výchova k válce (2016), chtěla původně natočit sociální kritiku fungování českých nemocnic – sama přišla o blízkého člověka, aniž by byla o jeho stavu lékaři dostatečně informována a mohla situaci přijmout. „Tehdy jsem potkala Kateřinu s Ondřejem, kteří na věc měli úplně jiný pohled,“ vzpomínala Komrzý na promítání pro novináře minulý týden v pražském kině Světozor. Oba lékaři se tam setkali dokonce s názorem, že působí jako „herci“ či „hrdinové“ – natolik je jejich zájem o pacienty laskavý a chápající. Ostatně Rusinová mimo medicíny vystudovala i DAMU, což jí v komunikaci pomáhá. Kopecký ale záhy uvedl na pravou míru, že role lékařů rozhodně nebyla a není herecká: „Náš cíl je navázat v krátkém čase s pacientem a jeho rodinou vztah důvěry. Nejsme spasitelé pro závěr života. Mnohdy se pacientům v dobré víře nutí mnohem více, než si přejí, a jim to ublíží.“ A Rusinová jej doplnila: „Nejde o to, udělat to jednoduché, ale přinést do těžkých chvil smysl.“
Dílo se provokativně táže, co je vlastně divného na tom, potkat člověka na konci života. Nabízí tak pohled na alternativu eutanazie – paliativní péči, které se u nás věnují lidé nejen v hospicích, ale také v desítkách nemocnic (z celkových 200 zařízení služba podle dvojice lékařů funguje v desítce dobře a ve třicítce „jakž takž“). Vzhledem k tomu, že v nemocnicích umírá asi 70–80 % obyvatel Česka, je to zoufale málo. A kvůli stárnutí populace bude paliativa v budoucnu ještě potřebnější. Nadějí je, že lékařská komunikační expertiza, ve které Rusinová s Kopeckým školí, na pacienty působí příznivě: ve výzkumech byla už prokázána na tisícovce lidí.
Film se vyhýbá černobílým pohledům, nedeklaruje žádná stanoviska ohledně náboženství ani nevynáší ploché teze o „smyslu utrpení“ – sami lékařští protagonisté nemají na mnoho otázek jasné odpovědi a neskrývají to. Přirozeně z něj však dýchá duchovnost, ač se tu o Bohu v podstatě nemluví. Spiritualita umírajících totiž nekoreluje s počtem křesťanů, který se ukazuje ve sčítání lidu – jak po promítání poznamenal Kopecký, který se sám hlásí ke katolické církvi.
Jednotka intenzivního života. Režie Adéla Komrzý (Česko 2021), v kinech od 2. září 2021