Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Listopad 2024
Říjen 2024
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference

Obsah:

Perspektivy|Spiritualita|Důležitá je očista srdce, nitra člověka

Důležitá je očista srdce, nitra člověka

24. 8. 2021

Tisk

Text z Markova evangelia pro tuto neděli jakoby klade do protikladu dodržování předpisů a zákonných ustanovení a svobodu v jejich překračování, když to situace vyžaduje.

image:Image Důležitá je očista srdce, nitra člověka
Pouhé dodržování vnějších zvyklostí nevede k té čistotě, o niž ve vztahu k Bohu jde. Snímek Pixabay

Ve skutečnosti však nejde o konfrontaci legalismu a liberálních postojů, nýbrž o interpretaci toho, co je životná tradice. Co je tradice, která je nosná, trvalá, a co je tradice ve smyslu konvence, zvyklosti, dočasného řádu. Jde o rozlišení podstatného a trvalého od dobově a kulturně podmíněného, pomíjivého ve vztahu k Bohu.

Tehdy nešlo primárně o hygienu

Ježíš je jako autorita osloven farizeji a zákoníky, proč jeho učedníci nedodržují v té době platné zvyklosti o čistotě. Tyto zvyklosti měly vést k posvěcení života, k větší blízkosti k Bohu. Text nám nic neříká o tom, zda si učedníci mohli či nemohli omýt ruce, jak tyto předpisy vyžadovaly. Prostě konstatuje, že jedli s neomytýma rukama. Tehdy nešlo primárně o hygienu!

Učedníci si měli ruce omýt z důvodů kultické čistoty, protože se na trhu nebo jinde při obstarávání potravy mohli setkat s něčím kulticky nečistým, co by pak poskvrňovalo je samotné i pokrm. Pro tuto tradici nelze najít patřičné předpisy v Zákonu, farizejové a zákoníci je vyvodili z obecnějších příkazů o kultické čistotě. Šlo tedy o aplikaci do života, jak se v průběhu času ustavila. Oni ji však povýšili na neměnný zákon.

Ježíš na jejich rigorismus reaguje kritickým odkazem na knihu Izajáš a posléze objasňuje, v čem jejich omyl spočívá: zaměnili neměnnost Božích ustanovení s jejich historicky podmíněnou aktualizací, jež je lidským počinem. Jádrem sporu je tedy smysl Božích ustanovení a jeho aplikace do života, která prochází proměnami s ohledem na kontext. Ježíš pak pro lepší pochopení uvádí příklad, který ukazuje, že se farizejům a zákoníkům s jejich aplikací, jakkoliv snad dobře míněnou, daří vylévat dítě i s vaničkou, totiž že svou rigorózní interpretací de facto ničí smysl základních ustanovení.

Cílem Božích ustanovení je ochrana plnosti života společenství i jednotlivce – o tuto plnost života je tedy třeba aktuální interpretací usilovat. Je třeba se soustředit na to, co je podstatné, co skutečně odpovídá Božímu záměru, a mít odvahu opouštět to, co je nepodstatné, co zavání formalismem a rigorózním legalismem. Ježíš kritizuje povýšení lidských výkladů na Boží ustanovení a jejich nemilosrdné vymáhání.

Zaměřit se na podstatné

Protože se i učedníkům zdál Ježíšův výklad příliš radikální, ozřejmuje jim smysl ustanovení o kultické čistotě. Nekritizuje tato ustanovení jako taková, ale zaměřuje pozornost posluchačů na podstatu čistoty. Formální aspekty jsou podružné, protože základem pravého vztahu k Bohu je čistota srdce. Pouhé dodržování vnějších zvyklostí nevede k té čistotě, o niž ve vztahu k Bohu jde. Důležitá je očista srdce, nitra člověka, protože právě z něho vychází to negativní, co vztah k Bohu ničí, co člověka a celou společnost poskvrňuje. Předpisy a ustanovení mají člověku sloužit, aby tuto čistotu srdce budoval, ale jejich čistě formální dodržování bez vnitřní proměny nemá valnou cenu.

Dnešní text nás tedy vybízí k úsilí o očistu smýšlení, vnitřního nastavení, k otevřenosti a k odvaze opustit formalismus a zaměřit se na podstatné. To se týká všech oblastí našeho života, od náboženských úkonů až po běžné denní rituály. Tradice jsou v našem životě velmi potřebné, protože nám poskytují zakotvení v čase i prostoru. Je ovšem nezbytné se čas od času ptát, jaký je jejich smysl, jak nás vedou k plnosti života. A pokud zjistíme, že jsou pro nás už jen formalitou, je třeba se vrátit k jejich základu, k jejich pravému smyslu a jejich aplikaci do života zreformovat. To je to, o co usiluje i papež František.

Nectít Pána jen rty

Současná covidová situace nám nabízí lecjaké možnosti reflexe a sebereflexe ve vztahu k modlitbě, bohoslužbám, církvi, setkávání s druhými, každodenním rituálům, zábavě, médiím… Je na čase se podívat na to, co jsou jen tradice lidské, jež přestaly fungovat, a vrátit se k tomu, co bylo jejich základem, k Božím nárokům, aby o nás neplatilo právě to, co Ježíš slovy Izajášovými řekl svým oponentům: „Tento lid ctí mě rty, ale srdce jejich je daleko ode mne; marná je zbožnost, kterou mne ctí, učíce naukám, jež jsou jen příkazy lidskými“ (Iz 29,13).

O autorovi| Mireia Ryšková, Autorka přednáší biblistiku na KTF UK v Praze

Předchozí článek Následující článek
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou