Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Listopad 2024
Říjen 2024
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference

Obsah:

Téma|Byl to prostě temperamentní Španěl

Obsah:

Úvod Téma

Byl to prostě temperamentní Španěl

3. 8. 2021

Tisk

Byl člověkem své doby. Žil v konkrétním čase a prostoru a ve specifických kulturních i sociálních podmínkách. Všechny tyto a další faktory výrazně ovlivnily i způsob modlitby sv. Dominika.

image:Image Byl to prostě temperamentní Španěl
Ilustrace znázorňuje devět způsobů Dominikovy modlitby. Snímek archiv KT

To však nic nemění na tom, že nás jeho formy rozhovoru s Bohem i po osmi stech letech stále inspirují a podněcují k hlubšímu modlitebnímu životu. Propast času a rozdílností je překlenuta jádrem Dominikova poselství.

Svatý Dominik nás vede k opravdové modlitbě, do které se zapojujeme celou svou bytostí. Bez jakékoliv rozpolcenosti se máme modlit celým tělem i celou duší. Nepředstavuje nám modlitbu ve strnulé poloze, kdy by se ke slovu dostával výhradně intelekt, zatímco výraznější pohyby by byly pokládány za překážku pro naše soustředění. Jen těžko by se dala obhájit představa, že by nehybnost byla duchovnější než pohyb. Naše lidství se totiž stalo skrze Krista nástrojem spasení, a to včetně své tělesnosti a pohybu.

Dominikovi spolubratři opakovaně dosvědčovali, že při modlitbě byl po většinu času fyzicky aktivní a postoje jeho těla v sobě odrážely obsah jeho modlitby a stav jeho duše. Formy Dominikovy modlitby byly již od 13. století děleny do devíti způsobů, které jsou však vzájemně provázané. Klaněl se, vrhal se tváří k zemi a zase se z ní zvedal, bičoval se, často poklekal, vzpřímeně stál a jeho ruce při tom zaujímaly různá gesta, vzpínal se k nebi či usebraně rozjímal vsedě nad knihou. K tomu prochodil celé noci po kostele či měsíce putoval krajinou i městy a kázal, tleskal rukama, mluvil, vykřikoval, byl v dialogu s Bohem a s lidmi. Skutečně temperamentní Španěl „v jednom kole“. Už se nejen modlil svým tělem, ale jeho tělo se stalo modlitbou – ta pro něj byla něčím zcela přirozeným a sjednocujícím.

Místo pýchy pokora

Různé způsoby modlitby sv. Dominika se vyznačují řadou společných rysů. V úklonách a ve vrhání se na podlahu je možné vidět odevzdanost samotnému Kristu a také pokoru a vědomí vlastní nehodnosti a slabosti. Jasně tím deklaroval, že se v žádném případě nespoléhal na svou bezúhonnost, že se nepovažoval za svatého či lepšího, než jsou druzí lidé kolem něj. Místo pýchy vidíme pokoru, ale i naději v Boží slitování. Výrazným prvkem v Dominikově modlitbě je také silný vztah k utrpení Páně, který byl typický pro dobu, ve které žil. Například bičování, které je dnes jen těžko pochopitelné, mělo v kontextu dobové zbožnosti své pevné místo. Odráželo v sobě realismus víry ve spojení s Kristem v jeho utrpení.

Předně spása duší

V úctě a s vděčností za Kristovu oběť uctíval také kříž, před nímž hodiny stál a poklekal. Naopak velmi originální byl postoj, kdy se Dominik vzpínal k Pánu jako šíp vystřelený z luku, jako by byl k Pánu vymršťován Duchem Svatým. Důležité místo u něj zaujímala tradiční mnišská modlitba lectio divina, kdy postupoval od četby Písma k modlitbě, rozjímání a ke kontemplaci. Bylo pro něj typické, že se četbě opravdově věnoval, stejně jako se věnoval lidem, kteří se na něj obraceli.

K Dominikově modlitbě však nepatří pouze jeho vnitřní jednota, ale především jednota s Bohem a také s druhými. Při modlitbě se totiž „netočil kolem sebe“, ale modlil se za lidi, jimž se během dne aktivně věnoval. Z toho je vidět, že modlitbu nelze oddělovat od služby lidem a od společného života s nimi. Naopak, modlitba by se měla stát nedílnou součástí naší činnosti. A jaký by měl být cíl naší činnosti? Štěstí, bohatství, úspěch nebo osobní dokonalost? Svatý Dominik na tuto otázku odpovídá dvěma slovy: spása duší.

Předchozí článek Následující článek
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou