3. 8. 2021
|Osobnost sv. Dominika, zakladatele kazatelského řádu, přibližuje v rozhovoru P. LUKÁŠ JAN FOŠUM OP, v současné době představený České dominikánské provincie.
Svatý Dominik byl pro mne první světec, o kterém si troufám tvrdit, že jsem se s ním setkal. To neznamená, že jsem měl nějaké jeho vidění nebo soukromé zjevení, ale že jsem ho vnímal jako živého světce, který ke mně promlouvá svým životem, povahou a zaměřením.
Asi především radostnost spojená s plněním jeho poslání. Když si člověk z dochovaných svědectví dává dohromady různé rysy Dominikovy povahy, jeho způsob života a to, co dělal, napadne vás, že takto může člověka utkat jedině Bůh. Konkrétně řečeno: jak je možné moc nejíst, skoro nespat, chodit denně často padesát kilometrů, mluvit pouze s Bohem anebo o Bohu, a přitom být tím, koho mají všichni rádi – a ještě se starat o všechno možné, naslouchat druhým a vést s nimi často dlouhý dialog, mít pro ně soucitné srdce. A důležité je k tomu dodat: nebýt přitom nějakým osamělým rebelem nebo romantikem, ale člověkem vzdělaným se smyslem pro autority a řád. Nebýt tedy někým, kdo by prosazoval své dílo, ale kdo se dává do služby díla vyššího a společného.
Korigovat nebylo třeba představu o Dominikovi a jeho charismatu, ale o způsobu, kterým já a bratři Řádu kazatelů máme jít za ním. Zcela jednoduše: následování sv. Dominika nespočívá v první řadě v tom nejezení, nespaní, nemluvení a heroickém úsměvu, ale v tom, že se dáte do služby téhož díla a necháte se proměňovat Boží milostí, a přitom jste k sobě a k druhým když ne příliš přísní, tak alespoň pravdiví.
Na to by nám lépe odpověděli historici. Mnišské řády, především cisterciáci, sami zjišťovali, že jejich způsob života neodpovídá na misijní potřeby tehdejší doby. Vedle již etablovaných forem zde byly řády, které se na začátku 13. století právě vytvářely – a tím byl řeholní život spojený s putujícím kázáním, studiem a dialogem se všemi. Naráželo to asi všude možně, a ne každý tomu věřil. Zde je zároveň nesmírně důležité, že Dominik ten vhodný způsob života po všech stránkách vytrvale a otevřeně hledal spolu se svými bratry a církevními autoritami, a přitom neslevoval z evangelijních ideálů. A jeho první nástupci dělali totéž. Naráželo to, ale prosadilo se!
Asi nejvýstižnější je tzv. zázrak s ohněm, kdy Dominik a jeho protivníci v dialogu sepsali své argumenty a hodili je do ohně. Zatímco Dominikův svitek opakovaně vyletěl z ohně, protistraně argumenty shořely. Jiné svědectví vypráví, jak Dominik celou noc diskutoval s hostinským. Zkrátka on do toho šel, nebál se hledat pravdu, nebyl pouze přikyvujícím posluchačem. Nakonec právě apoštolské ambice různých heretických směrů (souhrnně nazývaných jako kataři) utvrdili Dominika v jeho putujícím způsobu kázání.
U samotného Dominika jsem nikdy tento problém nevnímal. Jednak proto, že inkvizice vznikla až po jeho smrti, a jednak proto, že z výše řečeného je jasné, že mu šlo v první řadě o hlásání evangelia, a nikoliv o politickou moc nebo nějakou institucionální korekci druhých. Zároveň je však třeba chápat dobu vzniku inkvizice v úzké souvislosti s dlouhodobým působením řádu: dominikáni se svou znalostí heretických proudů a studovaností na inkvizitory zkrátka hodili. Byli to synové své doby a inkvizice do dějin zemí, kde působili, zkrátka patří. V rámci základního studia jsme měli jedno kolokvium o inkvizici a v roce 2011 vyšlo i číslo naší revue Salve k tomuto tématu. Já sám se snažím dívat na historii pravdivě a přijímat katolickou církev i dominikánský řád takový, jaký byl a je s jeho silnými i slabými stránkami.
Když se vrátíme k samotnému Dominikovi, vidíme v něm muže evangelia, který klade stejný důraz na studium jako na soucit s trpícími, a ještě více na modlitbu – tedy žádný suchý intelektuál. Když posílá bratry na univerzity, chce, aby byli přítomni v jádru dění, aby společně s ostatními hledali pravdu a byli mezi lidmi. Dominikáni jsou jak obhájci pravd víry, tak obhájci rozumu. Takže bránit učení církve? Ano, ale ne hlava nehlava, ale s hlavou a srdcem na správném místě.
Každý rok při týdenních misiích, které konáme většinou v menších městech (vloni Stráž pod Ralskem, letos Čelákovice), často vnímáme, že lidé, kteří v nich žijí, jsou více vděčni za každou přednášku, koncert, besedu, rozhovor než lidé ve větších městech, které je určitě obtížnější nasytit. Vzorem péče o chudé, potřebné, nemocné a všechny rodiny je pro nás sv. Zdislava, duchovní dcera sv. Dominika. Ta nakonec ukazuje, že na různé periferie dokážou ženy vykročit lépe než muži, laici lépe než řeholníci. A to platí možná i dnes, kdy jsou v dominikánské rodině aktivní řeholní sestry, laici a členky institutu blažené Zdislavy.
Covidová doba dala vzniknout mnoha novým periferiím. Nám se podařilo rozšířit naše působení v on-line prostoru. Debaty a večery pražského centra Dominikánská 8 měly i v on-line prostoru velmi dobrou sledovanost a viděli je i lidé ze zahraničí. Výuka on-line je téma samo o sobě. Já si však osobně vážím především toho, co se podařilo udržet i navzdory covidu: otevřené kostely, bohoslužby, zpovídání, přípravy lidí na svátosti. A možná že i jinak předat něco těm, kteří Boha teprve hledají.