Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Listopad 2024
Říjen 2024
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference

Obsah:

Perspektivy|Spiritualita|Nepozbýt charakteru soli a kvasu

Nepozbýt charakteru soli a kvasu

3. 8. 2021

Tisk

Až se nechce věřit, že následující text nebyl psán pro dnešní dobu, ale byl publikován už v září 1947. Nicméně jeho autor byl vždy znám tím, že uměl naprosto přesně (až prorocky) diagnostikovat a trefně popsat společenské a náboženské poměry (nejen) v naší zemi.

image:Image Nepozbýt charakteru soli a kvasu
Tři desetiletí po listopadu 1989 se v české společnosti objevují tendence návratu k autoritativní formě vládnutí. Snímek archiv KT

Vezměme takový pravicový totalismus. Ten si obyčejně potrpí na reprezentaci, hlásává úctu národní minulosti, a proto se mu jako štafáž dobře hodí nějaká ta církevní paráda. Ale je to skutečně čím dál tím více jenom paráda, draho zaplacená paráda. V totalismu je totiž první zásadou neomylnost vůdců, slepá poslušnost, chválení všeho, co je napadne, co oni dělají.

Jen tak dlouho mohou zástupci církve spolupracovat s totalitním režimem, pokud tyto vlastnosti mají, pokud mlčí, poslouchají, chválí. Za to dostávají hmotné příspěvky a dovolení vnějškově spolupůsobit. Ale jen vnějškově. Čím více však pozbudou svého charakteru soli a kvasu, čím více pozbudou své vnitřní nezávislosti, tím více vystupuje jejich vnitřní vyprázdněnost, tím více je na nich patrno, že pozbyli jakéhokoliv vnitřního oprávnění své existence, tím více se stávají zbyteční, protože úkol mythu tak jako tak obstarává více a více stát sám, jeho představitelé a jeho symboly.

Křesťanský Bůh je úplně zbytečný vedle totalitního státu. Bázliví přisluhovači takového režimu musí stále víc a víc kompromitovat vše to, co zastupují. Jako sami většinou přikrčeně lpějí na drobtech nějaké té diktátorské přízně, tak reprezentují i své náboženství jako cosi bezmocného, jako neživotnou, služebnou tradici, přechodně trpěnou, určenou však k odumření. Kdokoliv sledoval vývoj v diktátorských režimech, ve všech pravicových diktátorských režimech, jichž jsme byli současníky, nemůže popříti pravdivost tohoto obrazu. A nad to se všechny zločiny, které takový režim spáchá, přičtou na účet přisluhujícího náboženství, protože každý v něm vidí funkci kárajícího svědomí, a kde tento kárající hlas mlčí, vysuzuje se na schvalování nebo prostě na trestuhodnou zbabělost, která tak jako tak náboženství kompromituje a osvědčuje jeho zbytečnost.

V pokrokové republice, je-li tam aspoň trochu svobody, se dá docela jinak pracovat. Tam záleží skutečně na vnitřní hodnotě hlasatelů náboženství. Příval nevěrectví a nemravnosti, který v takovém režimu obyčejně chrlí tzv. svobodný tisk, je sice bolestný, protože cítíváte svou slabost tomu všemu čelit, a vidíte tedy, kolik slabých duší je tím otravováno, přesto však vás osobní pravda nabádá k vypětí všech sil, k reagování, prostě k boji, jímž právě rostou vaše síly.

V totalitním režimu není dovoleno ani nejmenší slůvko kritiky. Nejenom nejvyšší vůdce, i všichni podřízení si dělají nárok na neomylnost; cokoliv se ve státě děje, se musí stále prohlašovat za nejlepší. Tam, kde je trochu demokracie, tedy v tzv. pokrokové republice, můžete kritizovat přece jenom vždycky, můžete kritizovat i ty nejvyšší, a třebaže to ani tam není pohodlné, přece to tam znamená takřka základní životní podmínku režimu. Film o aféře Dreyfusově, který právě v těchto dnech v Praze běží, připomíná jedno z hlavních vítězství tohoto demokratického slova. Totéž demokratické slovo třeba obrátit proti řádění nevěrecké lhostejnosti, jež bývá v takových pokrokových republikách módou, je třeba ukázat, jak je stupidní, jak je omezená, jak je krátkozraká…

Článek byl publikován pod názvem „Pokroková republika anebo autoritativní stát?“ v časopise Katolík v září 1947; redakčně upraveno.

Předchozí článek Následující článek
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou