Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Listopad 2024
Říjen 2024
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference

Obsah:

Perspektivy|Spiritualita|Chléb příliš tvrdý pro zuby učedníků

Chléb příliš tvrdý pro zuby učedníků

3. 8. 2021

Tisk

Chléb, který přesahuje svět naší každodenní zkušenosti – to je přece Ježíš sám. Kolikrát ho ale přijímáme se srdcem vlažným a vyprahlým. On je ten chléb živý. Připomíná nám všechnu lásku, kterou nás ve své štědrosti zahrnuje náš Pán.

image:Image Chléb příliš tvrdý pro zuby učedníků
Pravoslavná církev tradičně řadí starozákonního proroka Eliáše mezi svaté. Na byzantské ikoně je znázorněno Eliášovo „nanebevzetí“. Snímek Pixabay

Prorok Eliáš putoval celý den pouští. Nechtělo se mu žít, vzdal svůj zápas s králem Achabem a nenávistnou Jezábel, měl pocit, že s takovými protivníky nemá šanci, že nemůže vyhrát. V těžké depresi si uprostřed pouště lehl pod jakýsi keř, který biblisté překládají malebným slovem „kručinka“, a očekával smrt hladem, vedrem a vyčerpáním.

Avšak Hospodin to tak nenechá a posílá svého anděla, který uondaného Eliáše třikrát probouzí k jídlu – ale co je to za jídlo? Vězeňská strava: chléb a voda! A v síle takového pokrmu prý šel dalších čtyřicet dní a čtyřicet nocí až k Boží hoře Chorebu, praví se v První knize Královské. Divný chléb a divná voda – a právě o takovém chlebě mluví Ježíš ve své eucharistické řeči v šesté kapitole Janova evangelia.

Každodenní cesta do pekařství

V naší brněnské komunitě jsem takový každodenní zásobovač, Eliášův „anděl“, co ráno vstává trochu dřív a chodí do pekařství k okýnku, aby přinesl čerstvý chléb. Když koupím chleba „šumický“, tři pletýnky a deset rohlíků, vyjde nám to zhruba na dva dny, pakliže nejsou všichni spolubratři v domě. Koupím-li chléb domácí výroby u Williama Thomase u okýnka na Mozolkách, zmizne jakékoli množství během dopoledne. Když nakoupím levnější chleba v Bille a k tomu třeba nařezanou bílou bagetu, vydrží nám to i tři dny, protože nejsou tak chutné. Občas taky chybí bezlepkový chléb pro bratry s dietou, na ten skoro vždycky zapomenu. Moc jsem spolubratry rozmazlil, jednodušší je kupovat ten nejlevnější chleba – jednak tolik nestojí a taky vydrží déle.

Ježíš ve své řeči mluví o sobě jako o chlebu: „Já jsem chléb, který sestoupil z nebe.“ Jak tomu měli učedníci a učednice rozumět? Celí zmatení se drží toho, co vidí, a chtějí jít koupit ten běžný chleba. Jejich zrak se netoulá jako ten Ježíšův kamsi za obzor. Oni vidí „jen“ Josefova syna, znají přece jeho otce a matku. V jiných evangeliích se mluví dokonce o tom, že znali Ježíšovy bratry Jakuba, Josefa, Judu a Šimona a taky nějaké ty sestry (Mk 6,3). Co jim ten nazaretský balík Jošua bude vykládat o svém království, o svém chlebě, dokonce o tom, že on sám je chlebem, a že nebudou-li jej jíst a pít, nevejdou do jeho království! Důvěrná znalost jejich spolurodáka Ježíše, jeho rodinného zázemí byla prvním učedníkům a žákům překážkou k tomu, aby slyšeli význam jeho slov. Prostě je neskousli.

Poslechneme si tě příště

V eucharistické řeči jim Ježíš podal příliš tvrdý chleba, který jim už na první pohled a poslech nechutnal. Byl to divný chléb, který si nedovedli ani ve snu představit – přesahoval svět jejich zkušenosti a každodennosti. Chléb života, obětovaný za život světa. Ježíš sám. To už bylo moc. Poslechneme si tě příště, říkali si a postupně se vytráceli z jeho blízkosti.

Zůstalo jich tehdy jen dvanáct, kteří si vsadili na to, že Ježíš není blázen, že nemůže fixlovat, i když to, co říká, zní hodně podivně. Na opravdové porozumění jeho slovům si museli počkat až do Poslední večeře. Do té doby jim zbylo jen Petrovo zvolání: „Pane, ke komu bychom šli, vždyť ty máš slova věčného života“ (Jan 6,68).

Působí tu on sám 

Kristus je tu přítomen i nyní. Ten, který kdysi posluhoval u onoho stolu, posluhuje i u tohoto. Neboť není to člověk, který působí, že z obětních darů se stává Kristovo tělo a krev, nýbrž je to on sám, pro nás ukřižovaný Kristus. Stojí tu kněz, jenž nahrazuje jeho vnější podobu a pronáší slova kdysi pronesená, ale síla a milost přichází od Boha. 

Svatý Jan Zlatoústý

O autorovi| Autor je šéfredaktorem Salesiánského magazínu

Předchozí článek Následující článek
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou