Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Listopad 2024
Říjen 2024
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference

Obsah:

Perspektivy|Názory|K rozhodnutí papeže o liturgii

K rozhodnutí papeže o liturgii

3. 8. 2021

Tisk

Nedávné rozhodnutí papeže Františka ohledně slavení předkoncilní liturgie vyvolává dva druhy otázek: pastorační a disciplinární. Jak vidí debaty ohledně pravidel o formě slavení mše svaté liturgik?

KOMENTÁŘ P. Pavla Kopečka

Pokoncilní liturgie se liší od té předchozí nejen v rituální formě, ale především v teologii slavení: předkoncilní liturgie soustředí pozornost na kněze, pokoncilní liturgie vnímá jako nositele slavení celé shromáždění. Boží lid shromážděný kolem oltáře vytváří zcela odlišnou strukturu slavení, která je výrazně dialogická a plně odpovídá rituálnímu chápání dnešního člověka.

Diskuze ohledně formy liturgie odráží dvě důležitá hlediska života církve: rituální a sociologické. Liturgie je slavnostní rituál, odkazuje na Kristovo mysterium, které zpřítomňuje a jež má v člověku vzbuzovat úctu a vědomí přesažnosti a osobní odpovědnosti. Mimořádná (předkoncilní) forma svým rituálním průběhem a latinským slovníkem v některých věřících vzbuzuje větší zbožnost a vědomí mysteria. Naproti tomu řádná forma slavená v lidovém jazyce s akcentem na aktivní zapojení všech přítomných může působit příliš žoviálně a všedně, čímž jako by ztrácela charakter posvátna a zbožnosti.

Významným důvodem zájmu o mimořádnou formu je otázka existenční, tedy jak se orientovat a žít v sekulární postmoderní a liberální společnosti. V nabídce názorů a duchovních postojů hledá věřící člověk jasné zakotvení, je pro něj stěžejní otázka volby, autentického života z víry, morálních pravidel a spásy duše. Svoboda hledání a s tím spojeného rozhodování i osobní zodpovědnosti je pro mnohé svízelná, je jednoduší přijmout nabízená řešení, která prezentují tradiční skupiny křesťanů.

Papež Benedikt XVI. usiloval o narovnání vztahů s Bratrstvem sv. Pia X. a dokumentem Summorum pontificum (2007) umožnil všem kněžím slavit mimořádnou formu římské liturgie. Volba rituální formy podle dokumentu nebyla v kompetenci biskupů, kteří jsou zodpovědní za slavení liturgie na území své diecéze. Nové motu proprio papeže Františka (Traditionis custodes, více v KT 30) nejen vrací rozhodovací pravomoci ohledně slavení mimořádné formy do rukou biskupů, ale především řeší otázku přijetí závěrů 2. vatikánského koncilu a následné liturgické reformy, celého pokoncilního vývoje života církve.

Důvody k vydání tohoto dokumentu uvádí sám papež František, zdůrazňuje, že mimořádná forma se stala vnějším vyjádřením těch křesťanů, kteří začali zpochybňovat 2. vatikánský koncil a pokoncilní vývoj. Souběh řádné a mimořádné formy římského ritu je dočasným jevem, různá rituální praxe a odlišná teologická východiska nejsou řešením. Papež František jasně vytyčil další liturgický vývoj, přičemž se opírá o hlasy biskupů, kteří byli dotazování, aby se vyjádřili k dvojí liturgické formě, především jaké zkušenosti mají ze svých diecézí. Odpovědi se promítly do znění dokumentu, který zdůrazňuje význam diecézního biskupa a jeho pravomoci ohledně slavení mimořádné formy.

Jaké budou reakce na toto nové motu proprio, nechci předjímat, ale rozhodnutí neděláme s ohledem na to, zda je někdo přijme a pochopí, ale protože jsou správná, uvážená a promyšlená. Takto bych vnímal i nový dokument papeže Františka a předpokládám, že stávající praxe farností a kostelů, kde se slaví mimořádná forma, bude dále pokračovat. Nová omezení se netýkají způsobu slavení, ale jsou otázkou vymezení pravomocí, komunity slavící mimořádnou formu budou více komunikovat s místním biskupem, na kterém záleží, jak bude pastoračně v této otázce jednat a své nové kompetence uplatňovat.

O autorovi| Autor je kněz a docent na Cyrilometodějské teologické fakultě olomoucké univerzity, zabývá se liturgikou

Předchozí článek Následující článek
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou