Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Prosinec 2025
Listopad 2025
Říjen 2025
Září 2025
Srpen 2025
Červenec 2025
Červen 2025
Květen 2025
Duben 2025
Březen 2025
Únor 2025
Leden 2025
Prosinec 2024
Listopad 2024
Říjen 2024
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference

Obsah:

Perspektivy|Kultura|Minulé století jako čas ztráty

Minulé století jako čas ztráty

3. 8. 2021

Tisk

Výjimečně zdařilá je nová expozice Národního muzea v Praze, nainstalovaná v jeho Nové budově a cele věnovaná dějinám 20. století. Přesto vzbouzí mnoho otázek, počínaje tou nejtěžší: Prožili jsme všichni tytéž dějiny?

image:Image Minulé století jako čas ztráty
Jedním ze zařízených dobových interiérů je prvorepublikový pokojík pro služku se svatými obrázky i tehdejší „červenou knihovnou“. Snímek archiv Národního muzea

Na ploše 2000 m2 se prezentuje bezmála tisícovka různorodých exponátů – fotografie, dokumenty, plakáty i předměty denní potřeby. Shrnující multimediální smyčka „časozdviž“, interaktivní panely, obrazové a zvukové projekce i „Bustárium“ ve vyvýšeném patře (soubor bust a 3D podobizen českých a československých politiků 20. století) pak evokují události a dotvářejí atmosféru jednotlivých období let 1914–2004, od vypuknutí první světové války po vstup České republiky do Evropské unie. Opěrným bodem pro uspořádání toku času a kulturních proměn je dělení expozice na veřejný a soukromý prostor, kde se politika a každodennost stýkaly a navzájem proměňovaly.

Není tedy na místě očekávat rozvržení do tradičních kapitol typu „první a druhá válka“, „politické procesy“, „normalizace“, „disent“ atp. Stejně tak exponáty nebyly vybírány tak, jak by je snad volil nevynalézavý středoškolský učitel – tedy mezi notoricky známými momenty a předměty. Ty nejsou zcela opomenuty, ale spíše jde o výběr méně samozřejmých dobových dokladů, které jednotlivá období ilustrují a evokují. A ve vzájemném sousedství pak vypovídají i o politických dějinách a zvratech podstatně více i objevněji. Protéza ruky ze dřeva a kůže vedle sady dobových chirurgických nástrojů a autentických snímků vojenských obětí první války připomenou událost, ale současně vyvolají emoci, možná nikoli vzdálenou té, kterou před desítkami let cítili přímí účastníci. Totéž platí třeba o zinscenovaném „Staroměstském náměstí“ s hlavou Madony ze svrženého sloupu, doplněném vlajkami a letáky na oslavu novorozené republiky, o sovětském tanku mířícím hlavní na posmrtnou masku Jana Palacha nebo o „devadesátkové“ vitríně kombinující logo nové České pošty, plyšového psa Nováka a dekorativní talíř upomínající na první papežskou návštěvu u nás – apoštolskou cestu sv. Jana Pavla II. v dubnu 1990.

„Expozice ukazuje, že všední svět nelze oddělit od událostí, které plnily přední stránky novin. Nabízí odpovědi na otázky, nakolik byl jedinec na území dnešní České republiky schopen žít svůj život svobodně a do jaké míry ho ovlivňovala mocenská rozhodnutí, technické novinky nebo kulturní a společenské trendy,“ předeslal ředitel Národního muzea Michal Lukeš.

Kam se ztratily menšiny?

Po této stránce autoři slovu dostáli. Přesto zaráží, že expozice některé nikoli nevýznamné události, skupiny a jevy takřka či úplně opomíjí. Jako by u nás v uplynulých desetiletích neexistovali, neovlivňovali tvářnost naší společnosti a politiky a neprožívali svá soukromá dramata řečtí či vietnamští imigranti, Romové nebo právě katolíci. Z tohoto pohledu je expozice mainstreamem tak ryzím, až se chce zaplakat: „Vždyť my tu byli taky!“ Odráží se tu tak bezděčně to, co jako menšiny sdílíme – že jsme pro okolí naprosto zanedbatelnou minoritou? Funkci nastaveného zrcadla expozice prokazatelně plní i podle návštěvnických reakcí. Co pro nás znamená naše minulost? U jedněch jsou to nostalgické vzdechy nad dobově zařízenými interiéry. U dalších bezstarostnost, se kterou šlapou na vitríny záměrně umístěné v podlaze, s osobními předměty Židů z transportů a odsunutých Čechů i Němců. Napotřetí zaslechnu od uniformy milicionáře, vystavené před záběry z listopadové Národní třídy: „Tak tohle jsi měl tenkrát na sobě?! To je paráda, uděláme si selfíčko!“ – a slova následuje čin.

Expozice Dějin 20. století bezpochyby vypráví příběh. Je to příběh svižný, poutavý, dramaticky vyklenutý. Možná ale víc než o samotných uplynulých desetiletích vypovídá o tom, co jsme během nich poztráceli – jako jednotlivci i jako společnost: od ruky v zákopech přes vědomí kulturní různosti až po společenskou shodu, co bylo dobré a co zlé.

Dějiny 20. století. Nová budova Národního muzea v Praze, od 23. 7. 2021

Zaujal vás článek? Katolický týdeník můžete číst celý v elektronické podobě. Vyzkoušejte si jej na 3 týdny ZDARMA!
Předchozí článek Následující článek
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou