Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Listopad 2024
Říjen 2024
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference

Obsah:

Doma|Mše svatá s vůní lesa

Obsah:

Úvod Doma

Mše svatá s vůní lesa

28. 6. 2021

Tisk

Skautský tábor. Výprava mládeže z farnosti. Společenství rodin na horské túře. A k tomu krásné letní počasí. Pokud je s námi kněz nebo na místo dorazí, všechno to zve ke slavení mše svaté pod širým nebem. A smí se to vůbec?

image:Image Mše svatá s vůní lesa
Mše svatá v přírodě a ve společenství kamarádů. Snímek Tomáš Cigánek / Člověk a Víra

Ano. A spousta táborníků, poutníků, turistů i farností už to zažila: mši svatou na lesní mýtině, táborovém náměstí či na vrcholu hory pod klenbou modré oblohy nebo zeleně lesa. „Křesťané nemají posvátná místa jako ostatní náboženství, která fungují tak, že se místo nejprve posvětí a pak se v něm něco koná. My konáme a tím se to místo posvětí,“ otevírá své vyprávění odborník na liturgii P. Radek Tichý a dodává: „Kristus se vtělil a chodil po tomto světě, čímž posvětil každý kus země, kam vkročil. A od té doby se řada dalších míst stává podobně posvátnými, protože se tam shromažďujeme my, Kristův lid, a protože se tam navíc slaví Pánova oběť. Jsme tam dva nebo tři v jeho jménu a konáme něco svatého.“

Na co tedy kostel?

Jeden z církevních otců na otázku, nač jsou kostely a proč se nelze modlit všude, když je Bůh přece všude stejný, odpověděl: „Ano! Ale ty nejsi všude stejný.“ Oprávněně tedy zazní námitka, že k bohoslužbě jsou přece určené kostely, kaple a oratoře, kterých je u nás spousta. „Přicházet do chrámu nám totiž pomáhá proměnit a nastavit svoje nitro. Kostel je posvátným místem, které je určené ke slavení eucharistie. A jejich posvěcení a určení podléhá biskupovi,“ vysvětluje P. Tichý a dodává: „Na druhou stranu ze zkušenosti církve víme, že jsou mimořádné situace, kdy slavíme mši svatou s vojáky v poli nebo v nemocnici u lůžka nemocného, ale také právě na táboře. Zkrátka tam, kde jsou momentálně shromážděni lidé. Bůh je tam, kde se nacházíme my. A na prvním místě přichází On za námi, ne my za ním,“ zdůrazňuje kněz.

Co je správně?

Rozhodnutí, jak je to správně, se skrývá právě ve slově „mimořádné“, jak připomíná P. Tichý. „Normativně se vlastně nepočítá s tím, že se slouží mše pod širým nebem. A pokud ano, měl by to správně schválit pokaždé biskup. Na druhou stranu biskupové, kněží a pořadatelé táborů i letních akcí počítají se sdíleným předpokladem, že to lze. Když přijede pan farář za dětmi na tábor a má pro ně mši na nepožehnaném místě, třeba na louce, není to nějaký přestupek,“ vysvětluje liturgik.

A tak se mše svaté zvláště o prázdninách s dětmi a mladými lidmi slouží i pod širým nebem: v lese na pařezu, uprostřed táborového náměstí či jinde. „Může to být velká pomoc a nová zkušenost pro mladé i dospělé v tom, jak prožít slavení eucharistie ještě intenzivněji nebo jinak než v prostředí kostela. Takže i to, že někdy vybočíme při mimořádné příležitosti, je dobře. Dáme tím zakusit našeho Boha jinak. On nás přeci pořád překvapuje, přichází k nám stále nově a nově,“ říká P. Tichý. A doplňuje, že inspirativní bývá už samotné místo, kde nestojí oltář, jak jej známe z kostela, ale nějaká přírodnina (pařez, balvan aj.). Na táboře pak všichni kolem ní udělají kruh, zatímco v kostele jsou v lavicích.

S lesní výzdobou

Jiná může být i výzdoba, když třeba děti natrhají luční květy a přírodní oltář sami ozdobí něčím, co je obklopuje, nebo vyrobí kříž ze dvou větví svázaných lýkem. „Je to něco úplně jiného, když stojíte venku, vítr povívá vašimi vlasy, vidíte kněze, oltář třeba na pařezu a k tomu celý les za ním. Když pak jdete ke svatému přijímání, neklečíte v lavici, ale sednete si na mech, obejmete kolena. To všechno otevírá srdce. Naše tělo souvisí s duchovním prožitkem, který k nám přichází skrze hmatatelný a viditelný svět přírody, jež nás v tu chvíli obklopuje,“ uzavírá svou zkušenost P. Radek Tichý.


Co je zapotřebí k bohoslužbě pod klenbou nebes? 

Ke slavení mše svaté je zapotřebí improvizovaný oltář: skalka, pařez nebo stůl postavený partou skautů. Neměla by se měnit struktura mše svaté, ke čtení jsou předepsány biblické texty, eucharistická modlitba. V žádném případě nelze zaměnit chléb a víno. Místo, kam klademe dary, však může být minimalistické a prosté. Pokud je možnost, je vhodné použit svíčku a místo označit znamením kříže, protože se zde zpřítomňuje Kristova oběť na kříži. Kněz, který bude mši svatou sloužit, si obvykle doveze bohoslužebné knihy, kalich, paténu a hostie. Součástí jeho kufříku bývají i ampule na vodu a víno. K základní výbavě patří také plátna: purifikatorium na kalich, korporál na prostření a ručník na umytí rukou.

Předchozí článek Následující článek
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou