Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Listopad 2024
Říjen 2024
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference

Obsah:

Perspektivy|Kultura|Císařův kunstkabinet v Hradci Králové

Císařův kunstkabinet v Hradci Králové

21. 6. 2021

Tisk

Mimořádný kulturní zážitek nabízí Muzeum východních Čech v Hradci Králové. Po loňské reprezentativní výstavě gotického umění zve nyní mezi umělce vrcholně renesančního rudolfinského dvora.

image:Image Císařův kunstkabinet v Hradci Králové
Dirk de Quade van Ravensteyn: Madona s děckem a muzicírujícími anděly. Snímek Muzeum východních Čech v Hradci Králové

Expozice Umění pro císaře představuje osm desítek maleb, grafik, plastik a dalších uměleckých předmětů výhradně ze soukromých sbírek – takové totiž byly i proslulé Rudolfovy sbírky. Císař je tehdy vystavoval ve Španělském sále či v dalších prostorách Pražského hradu, které pro svůj soubor umění a kuriozit nechal vybudovat. Po jeho smrti se sbírka rozdrobila mezi Vídeň, Stockholm a četné drobné vlastníky. Až v posledních letech se alespoň některá díla díky soukromým sběratelům vracejí do Česka. „Chceme představit veřejnosti tuto soukromou sběratelskou aktivitu jako činnost, která uspokojuje osobní zálibu, ale jsou-li díla dostupná publiku, je také podstatným obohacením našeho kulturního dědictví,“ vysvětlila novinářům autorka výstavy Eliška Fučíková.

Ze zahraničí – z Knížecích lichtenštejnských sbírek – připutoval jediný obraz, „Portrét Rudolfa II.“ od vlámského mistra Lucase von Valckenborcha. Ten návštěvníka na decentně, vkusně připravené výstavě vítá, jako by se císař chtěl pyšnit krásou, kterou kolem sebe dokázal shromáždit. „Rudolfových portrétů v Česku moc nemáme a jsem rád, že se podařilo pro výstavu získat právě tento, protože císaře ukazuje v mladém věku, ne jako starého pána, jak jsme zvyklí jej vídat na reprodukcích. Navíc, ačkoli sám nebyl žádný velký bojovník, je vyobrazen v překrásném jezdeckém kyrysu,“ podotýká pro KT kurátor Stanislav Hrbatý.

Valckenborchův Rudolf pak jakoby předvádí díla Bartholomea Sprangera, Hanse von Aachena, Matthiase Gundelacha, Adriaena de Vriese či Aegidia Sadelera. „Někdejší Rudolfova sbírka čítala asi tři tisíce položek. Ty ale nikdy nebyly inventarizovány, a tak můžeme jen o dvou vystavených dílech říci, že byla takřka jistě císařovým majetkem,“ vysvětluje Hrbatý. Prvním je rozměrná krajinomalba Pietera Stevense, druhým pak „Alegorie na turecké války“ Bartholomea Sprangera, jež tematizuje potýkání Habsburků s Osmany na balkánském a uherském území. „Ostatní exponáty jsou díla umělců, kteří pro císaře Rudolfa pracovali, a pocházejí přibližně z jeho doby,“ upřesňuje kurátor. Takto zde najdeme i scénu z bitvy na Bílé hoře, které se Rudolf nedožil. Ale také sérii grafických listů s pohledy na renesanční Prahu a českou krajinu, výjevy z antické mytologie, mapy českého království za Rudolfovy vlády či dobové listiny a tisky.

Nechybí ani oddíl věnovaný křesťanské inspiraci. Vedle emocemi nabitého Aachenova „Ukřižování“, pokorného Sprangerova „Sv. Františka“, něžného „Ráje“ Daniela Froleschla nebo manýristického Kilianova „Klanění“ lze obdivovat rozměrný olej Dirka de Quade van Ravensteyna „Madona s děckem a muzicírujícími anděly“. Nizozemský malíř se nechal ovlivnit proslulou Dürerovou „Růžencovou slavností“ i umem svých současníků a vytvořil harmonickou kompozici překypující hravou atmosférou, kam navíc záměrně škaredí andílci vnášejí dotek humoru.

„Renesanční svět nerozlišoval tak striktně a kategoricky křesťanské a pohanské, protestantské a katolické, umělecké a kuriózní, jako to činila pozdější období. Byl otevřený všemu a – zjednodušeně řečeno – nasával poznání, ať přicházelo odkudkoliv. To se pak odráželo i v podobě kunstkabinetů, jaké se slušelo mít při každém šlechtickém dvoře. Rudolf II. v tom nebyl výjimkou. A tak se vedle sebe ocitala velká duchovní plátna, sošky antických bohů, pštrosí vejce, vycpaná zvířata, knihy, archeologické nálezy nebo třeba mušle,“ vystihuje Stanislav Hrbatý. „Renesanční sbírka pak byla vlastně jakousi encyklopedií, souhrnem dobového poznání,“ doplňuje.

Hradecké muzeum pokračuje v tomto duchu a císařovy sbírky doplnilo na chodbách a ochozech díly našich současníků, které rudolfi nské umění tak či onak inspirovalo.

Rudolf II. – Umění pro císaře.

Muzeum východních Čech v Hradci Králové, 28. 5. – 7. 11. 2021

Předchozí článek Následující článek
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou