Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Prosinec 2024
Listopad 2024
Říjen 2024
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference

Obsah:

Téma

Obsah:

Úvod Téma

Smíření někdy vyžaduje heroické úsilí

30. 7. 2024

Tisk

Milovat nepřítele může každý, kdo se k druhému chová korektně, slušně, s respektem – říká P. PETR ŠABAKA, který má zkušenosti z prostředí, kde „nepřítel“ není žádnou abstraktní nálepkou. Je totiž vojenský kaplan a byl i na misi v Afghánistánu.

image:Image Smíření někdy vyžaduje heroické úsilí
Pro vojáky není nepřítel něčím abstraktním. Ilustrační snímek Pixabay

Máte nějaké nepřátele? Koho byste tak nazval?

První otázka a hned hřebíček na hlavičku. Přímost přijímám. Já osobně nikoho nepovažuji za svého nepřítele. Bohužel jsou lidé, kteří za nepřítele považují mě. Mrzí mne to, ale to je asi vše, co s tím mohu dělat. Nepřítel je opak přítele (amicus – nemicus). Lidově bych řekl, že je to někdo, kdo druhého člověka nenávidí, projevuje mu svou zlobu, skrytě i otevřeně s ním zápasí, přetahuje se, přeje a působí mu zlo. Důvod k nepřátelství může být oprávněný, anebo postavený na nedorozumění.

Mnoho lidí nepozná nepřátele, kteří jim skutečně usilují o život. Vojáci ano. Jak na ně tato zkušenost působí?

U vojáků je to trochu jiné. Armáda je součást výkonné složky státní moci. Nepřítele mu vlastně určuje státní moc. Na všeobecně lidské úrovni bychom mohli říci, že voják je úplně první obětí války či ozbrojeného konfliktu. Před nějakým časem se u mě zastavil jeden kolega a zamýšlel se nad tím, že byl dvakrát v Iráku. Jednou bojoval proti irácké armádě a podruhé školil její specialisty. Život přináší pestré paradoxy. Moc se mi líbí tradice mezinárodních vojenských poutí do Lurd. Tato pouť vznikla po druhé světové válce, kdy si němečtí a francouzští vojáci řekli, že jsou všichni věřící, a že když skončilo nepřátelství, měli by dělat něco pro přátelství. Tak začali putovat, scházet se a modlit se. Je zajímavé přemýšlet v tomto kontextu na chvíli, kdy pominou důvody nepřátelství v našich malých soukromých válkách a my začneme žít: vedle sebe, spolu, jeden pro druhého. Někdy mír po válce – ať už po té osobní nebo mezinárodní – vyžaduje heroické úsilí a trpělivost. Ale myslím, že je důležité nějak začít. Bůh pak požehná a pomůže.

Byl jste i na misi v Afghánistánu. Pro vojáky to může být nepřehledné prostředí. Jak si udržet vědomí, že ne všichni místní jsou moji nepřátelé?

Nejsem si jistý, zda nad tím vojáci tak mudrují. Oni tam jedou splnit konkrétní úkol. Určitě vnímají hodnoty rodiny, dětí (sami jsou třeba otcové, matky, bratři a synové), pokoje ve vztazích, vzájemné domluvy. Opoziční síly považují samozřejmě za hrozbu. Musí být proto velice obezřetní. Ale mise typu Afghánistán je již minulostí. V současnosti čelíme jiným staronovým typům ozbrojeného konfliktu – a to s sebou nese i otázky po vztahu k někomu, kdo, jakým způsobem a proč nás ohrožuje.

Jak to vypadá po návratu domů?

Snad jen poznamenám, že se vojáci samozřejmě těší domů. Váží si svého světa, rodiny, přátel, nemohou se dočkat, až vyrazí na pivo nebo na fotbal. Umí si po návratu užívat.

Může tedy voják coby křesťan milovat svého nepřítele?

Na tuto otázku odpovím „od lesa“. V hlavě mám jeden ze základních motivů filmové ságy Star Wars – Hvězdných válek. Objevují se tam profesionální vojáci Jediové, kteří se netrénují jen v boji světelným mečem, ale i v odolnosti mysli. Cesta k temné straně moci vede skrze nenávist a strach. To se snaží potlačit. Pak je jejich boj čistý. Pak minimalizují riziko nespravedlnosti. Pak odhalí skutečného protivníka, tedy toho, kdo v sobě chová nenávist a nezřízenou touhu po moci. Citovaný motiv je mi návodem k osobnímu postoji.

Co si z toho může vzít člověk, který není ani voják, ani Jedi?

Milovat nepřítele může nejen voják, ale potažmo každý, kdo se k druhému chová korektně, slušně, s respektem. Nedávno jsem doprovázel dva naše kolegy na turnaj v MMA (smíšené bojové umění). To jsou ti zápasníci v Oktagonu, kde zdánlivě neplatí žádná pravidla. Byl jsem však ohromen, že ve chvíli, kdy rozhodčí zápas zastavil, vzájemně si pomáhali na nohy, byli si schopni po zápase podat ruku, obejmout se, respektovat se. Jeden kolega mě pak ohromil, když řekl, že i když vyhraje, děkuje svému soupeři za zápas. Jen díky němu se může zlepšovat, poznávat své limity nebo slabá místa. I když se někdo považuje za mého nepřítele, svým způsobem mu děkuji, protože mne činí pokorným, připomíná mi mé nedokonalosti a slabosti. V této souvislosti mě napadl biblický příběh o Absolomovi, který svrhl na čas svého otce krále Davida z trůnu. Když David potupně opouští Jeruzalém, volá na něj jeden muž, vysmívá se mu a zlořečí. Když jej chtějí královi zbrojnoši umlčet, odpoví jim: „Nechte ho, ať zlořečí, neboť mu to nařídil Hospodin. Snad Hospodin pohlédne na mé ponížení, snad mi Hospodin za to jeho dnešní zlořečení odplatí dobrem!“ (2 Sam 16, 11-12).

Předchozí článek Následující článek
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou