Obsah:
Perspektivy|Kultura
31. 10. 2023
Zdánlivě jednoduché, ale plné křesťanské symboliky a prodchnuté náladou, která se dotýká hloubky lidského srdce – takové jsou obrazy výjimečného současného malíře a ilustrátora Jana Knapa (*1949). Pod názvem Betlém je vážná věc budou provázet adventním a vánočním časem v Severočeské galerii výtvarného umění v Litoměřicích.
Na Knapových rozměrných malbách potkáme nejčastěji Svatou rodinu, avšak takovou, jako bychom právě zazvonili u sousedů odvedle. Maminka Maria v sukni a tričku cosi žehlí, tatínek Josef má práci opodál a po zahradě s jabloněmi pobíhají andílci a s lecčím pomáhají: nosí nádobí jako vytažené z babiččiny kredence, sbírají ovoce nebo hračkami zabavují malinkého Ježíška. „Pracují na společné věci. Jsou spolu,“ vystihla anotace výstavy, kterou loni v létě Knapovo dílo připomněli v Muzeu církevního umění v Plzni: celá společnost je ponořena do díla zároveň ryze pozemského, a přitom v prozářené atmosféře dokonalého souladu a lásky – a tedy zcela nebeské.
Tehdy nad výstavou převzal záštitu plzeňský biskup Tomáš Holub. Tentokrát se patronátu ujali duchovní hned dvou církví: pomocný pražský biskup Václav Malý a Zdeněk Bárta, evangelický farář a člen správní rady Diakonie ČCE v Litoměřicích. Ve prospěch litoměřické Diakonie se 30. listopadu bude konat charitativní aukce, kam Jan Knap jedno ze svých děl věnoval.
Jeho Svaté rodiny mohou příchozí v Litoměřicích navštívit do 28. ledna hned na třech místech: výstava Betlém je vážná věc je nainstalovaná v hlavní výstavní budově v Michalské ulici a soustřeďuje výběr z Knapových maleb a kreseb. V Diecézním muzeu na Mírovém náměstí jsou vybraná Knapova díla dočasně umístěna mezi exponáty stálé výstavy. A od 7. prosince bude ve vedlejším Muzeu insitního umění k vidění také originální ručně malovaný Knapův betlém, vytvořený cíleně pro litoměřickou galerii. Návštěvníky bude provázet adventem i Vánoci a 6. ledna – o slavnosti Zjevení Páně – jej doplní také tříkrálová scéna.
„Pro něj je správný obraz ten, který v člověku probudí tajemství,“ řekla o Janu Knapovi ředitelka galerie Dana Veselská. Upozornila tak na to, co možná na první pohled divákovi unikne: za Knapovými babičkovskými idylami se ukrývá pečlivá, sofistikovaná umělecká práce. Knap sice chvíli studoval u jednoho z nejuznávanějších malířů dneška – německého umělce Gerharda Richtera, hodně ale načerpal i z gotického a renesančního umění. Odkaz starých mistrů se nezapře v barevnosti a o staletí zpět přenesou i pokorně skloněné figury, gesta jejich rukou nebo v důvěře pozdvižené tváře. Vedle porcelánových šálků, nerezových žehliček nebo proutěných košíků v rukou postav je na místě si všimnout ptáčků (holubic, ale také třeba barevných stehlíků tolik oblíbených v gotice), zvířat (jako oslíka, beránků nebo bílých králíků – středověkých symbolů Neposkvrněného početí) či rostlin (červených jablek, bílých lilií nebo mariánských růží). Naoko obyčejné rodinné scenérie tak i takto přenášejí do podstatně vyšších, duchovních sfér.
Pro Jana Knapa ostatně není malování obživou, ale především posláním. Po roce 1968 emigroval na Západ (za obrazy, jak prozradil v rozhovoru pro KT 35/2022), prošel Brazílii, Spojené státy (kde konvertoval ke křesťanství), Německo a poté krátce studoval bohosloví v Římě. „Ty nejsi spokojený,“ upozornil ho po dvou letech studia kardinál Tomáš Špidlík. „Uvědomil jsem si, že má pravdu,“ ohlíží se Jan Knap ve zmíněném rozhovoru. A jako Boží odpověď mu téhož dne přišla nabídka od významného německého kurátora Kaspara Königa podílet se na jeho výstavním projektu. „Namísto knězem jsem se tedy stal malířem. A řekl jsem si, že to budu dělat naplno: I kdybys neměl co jíst, budeš malovat,“ ohlíží se Knap.
V roce 1992 se s rodinou z emigrace vrátil do Čech a žije v Plané u Mariánských Lázní. Vystavoval v Německu, Nizozemsku, San Marinu, Španělsku, USA nebo Itálii. Ale zkusil si během života i práci v americké armádě, jako myč oken nebo číšník. Nejen jeho dílo, ale i jeho život by vydal na knihu. Vlastně o něm jedna vyšla: jejím autorem je Jan Šícha a s názvem Můj obraz je jako pohlazení chudáka vyšla loni zrcadlově česky a německy ke vzpomínané plzeňské výstavě.
Jan Knap – Betlém je vážná věc. SGVU v Litoměřicích, 3. 11. 2023 – 28. 1. 2024
Vydavatel: KatMedia s.r.o.
ISSN 0862-5557 (Print)
ISSN 2787-9593 (Online)
Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.
Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.
Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou
Nastavení souborů cookies
Soubory cookies jsou malé textové soubory, které se ukládají do vašeho zařízení při navštěvování webových stránek. Soubory cookies používáme k různým uživatelským, analytickým a marketingovým účelům (například pro zapamatování přihlašovacích údajů k vašemu účtu, apod.).
Své předvolby můžete měnit a odmítnout určité typy cookies, které se mají ukládat do vašeho zařízení. Můžete také odstranit všechny soubory cookie, které jsou již uloženy ve vašem počítači. Tím však můžete přijít o některé uživatelské vymoženosti našeho portálu.