Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference
Archivní článek

Tři omyly Davida Macka

29. 8. 2008

Tisk

Vydání: 2008/30 Setkání mládeže ActIv8 na Velehradě, 29.8.2008

Příloha: Perspektivy

Diskuse o smyslu politiky vyrůstající z křesťanských kořenů, která se rozvinula v Perspektivách (10, 12 a 14/2008), je velmi cenná a neměla by skončit příliš brzy. Naposledy do ní přispěl místopředseda KDU-ČSL David Macek. Volá po politice inspirované sociálním učením církve. V tom mu nelze než zatleskat. Je však třeba zdůraznit, že sociální učení církve není politický program. Poukazuje na závažné sociální otázky, nenabízí však konkrétní politické prostředky. Příklad: Víme, že je třeba bojovat proti nezaměstnanosti. Ale jak? Někteří katolíci se mohou domnívat, že nejlepší cestou je budování sociálního státu a vysoká podpora v nezaměstnanosti, jiní preferují cestu snižování daňové zátěže podnikatelského sektoru. Ani práce „Mlčochova týmu“ nejsou politickým programem – a nemohou jím být, nemají-li se ocitnout mimo církevní půdu. Pozvání na cestu přichází s tezí, že „princip subsidiarity se stává podmínkou výstavby svobodné společnosti“. Jak ale tuto tezi zhmotnit v politické realitě, například ve vztahu k evropské integraci? Legitimních odpovědí může být řada. Být skeptický vůči Lisabonské smlouvě je dle Macka v rozporu s postoji církve. Škoda, že nenapsal, jakou církev má na mysli. Ta katolická k Lisabonské smlouvě žádný postoj nemá. Nemají-li křesťanští politici dostatek argumentů, jsou v pokušení zaštiťovat své osobní politické přesvědčení učením církve. Takové zneužívání víry činí konzervativní a křesťansko-demokratickou politiku nevěrohodnou. Vadí-li Mackovi, že ti, kteří mají k Lisabonské smlouvě výhrady, si notují s Janem Zahradilem, nechť se i on pečlivě rozhlédne a zjistí, s kým vším sdílí svůj bezvýhradně pozitivní postoj.
A do třetice: Mackovi se nelíbí ztotožňování pojmů konzervativní a křesťansko-demokratická politika. Strávil jsem nedávno víkend na školení vedeném představiteli německé CDU. Ani jednou svou politiku nenazvali křesťansko- -demokratickou, vždy konzervativní. Vytváření těchto umělých dělítek je českou politickou specialitou.

Kde je budoucnost křesťansko-demokratické (konzervativní) politiky?
Má-li mít konzervativní či křesťansko-demokratická politika budoucnost a smysl, musí do středu svého politického programu postavit rodinu. Přirozenou heterosexuální rodinu založenou na manželství. A to zcela novým způsobem. Ne jako jednu z mnoha priorit, ale jako měřítko celého politického programu. Hodnotoví konzervativci dosud neustále jen brání pozice proti „progresivním“ a „moderním“ přístupům těch, kdo jsou věčně proti něčemu. To je třeba změnit a připravit sebevědomý pozitivní program.
Tváří v tvář současné sociodemografické situaci je třeba si začít klást i nepříjemné otázky: Jak přispěl sociální stát k rozpadu rodiny? Jaká byla v tomto procesu úloha sociálních dávek, důchodového systému, zdravotního pojištění či podpory osamělých matek? A státního školství? Vychází vzdělávací systém z primární odpovědnosti rodičů za výchovu dětí, anebo se „moudrý“ stát pokouší tuto výchovu zmonopolizovat? A jak přispívají k upevnění rodiny genderové a antidiskriminační ideologie? A co daňový systém – není nastaven spíše tak, že početné rodiny jsou solidární s bezdětnými „singles“? Položit si takové otázky vyžaduje notnou dávku odvahy. Jejich poctivé zodpovězení totiž může zbourat mnohé mýty o možnostech politiky přerozdělování. Máme-li vytvořit komplexní politický program, do jehož středu je postavena rodina, je to nezbytné. I v tomto kontextu je pošilhávání některých lidovců po ČSSD obtížně pochopitelné. Sociální program, který levice nabízí, je radikálně protirodinný.

Kritičnost vůči KDU-ČSL
David Macek se pozastavuje nad přílišnou kritičností ke KDU-ČSL. Cosi ve stylu: Jsme jediní křesťanští bojovníci, za co nás to kritizujete!? Není však jistá míra kritičnosti k (jakékoliv) politické straně na místě? I když se to tak stranickým kádrům jevit nemusí, hlavním účelem existence politické strany má být prosazování programových priorit, nikoliv zajištění dostatečného počtu pracovních míst pro věrné členy. Pokusme se o krátký test.
Když se před dvěma lety schvaloval zákon o registrovaném partnerství, KDU-ČSL hlasovala proti. Aktivitu srovnatelnou s tlakem na odchod premiéra Grosse sice nevyvinula, ale alespoň (až na jednoho senátora) správně hlasovala. V současné době probíhá proces přijímání antidiskriminační legislativy. Zde KDU-ČSL bohužel zatím selhává a návrh zákona podporuje. Jako klíčový bod testu se však projeví postoj ke zdravotnické reformě. Navrhovaný zákon o specifických zdravotnických službách představuje historicky obtížně opakovatelnou příležitost pro změnu potratové legislativy. Že KDU-ČSL nepodpoří liberalizaci potratů je nasnadě, vyplývá to i z usnesení pardubického sjezdu. Klíčové není „zda“ – ale „jak“. Otázka lékařských poplatků ukazuje, že chce-li se, lze dosáhnout mnohého. Doufejme, že do obrany nenarozeného života vloží strana se slovem „křesťanská“ v názvu více úsilí, než do boje proti třiceti korunám u lékaře.

Závěr
KDU-ČSL je v českém politickém systému cennou stranou. Dokáže hájit nepopulární etická stanoviska. Je však vystavena dvojímu pokušení: spokojenosti se sebou samou („děláme dost, co víc po nás v této společnosti chcete?“) a nárokováním si výlučnosti („křesťane, vol nás, jinak hřešíš“). Občasná kritika politiky strany z křesťansko-demokratických či konzervativních pozic není podrážením nohou, ale snahou o to, aby těmto pokušením nepodlehla.
Jakub Kříž Autor, právník, je předsedou Mladých křesťanských demokratů


Reakce na článek Davida Macka Cestou „zlatého středu“

Křesťané v politice: silné rodiny i silnou Evropu

Základní omyl Jakuba Kříže
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou