Tři prezidenti, vrcholní politici, zástupci církve z okolních zemí, ale i z Islandu, několik opatů. Seznam hostů, které v úvodu bohoslužby uvítal biskup Zdenek Wasserbauer, byl dlouhý. Také liturgický průvod, jenž za zvuku zvonů vyrazil z Arcibiskupského paláce do katedrály, byl něčím, co místní církev dlouho nepamatuje. Táhl se přes dvě nádvoří a šlo v něm na 250 lidí – ministrantů, jáhnů, kněží a
V souvislosti s náboženskou vírou užíváme různé metafory, jako třeba plamen, oheň, rozlet, nebo ji spojujeme s přírodními jevy, jako jsou kořeny, plody, květy a jejich barvy. Mluvíme o živé vodě víry či jejím umrznutí a vyvanutí. Jakoby to byl vnitřní orgán v nás, motor, který buď napojíme palivem, a pak ho rozfajrujeme naplno, nebo bez šťávy začne vynechávat, až zhasne. Jak sledovat stav nádrže u
Kdo a proč dal k novému vydání podnět? Biskupové na plenárním zasedání České biskupské konference. Bylo to proto, že katechismus byl delší dobu nedostupný. Když jsem zjistil, že nemáme textové podklady ani sazbu, vzali jsme to po konzultaci s generálním sekretářem ČBK Romanem Czudkem „z jedné vody načisto“ a pustili se do revize. Překlad jezuity Josefa Koláčka z 90. let je dobrý, poprvé ho vydalo
Jak se Ježíš naučil věřit – zní název knihy německého kněze Wilhelma Brunerse, v níž se pouští do odvážné úvahy. Učil se Ježíš věřit v Boha? Oprávněně o tom můžeme pochybovat. Vždyť to jako Boží Syn věděl, řeknou přesvědčivě někteří z vás. Ne, jako rodilý Žid vyrůstal v prostředí židovské tradice víry, a tak se víře také učil, opáčili by oprávněně druzí. Autor se ve své argumentaci opírá o list
Spolek sv. Vojtěcha letos slaví 155 let a je nejstarším katolickým spolkem na Slovensku. Proč vznikl a jaký je jeho smysl? Spolek sv. Vojtěcha byl založen v září 1870, kdy se v Trnavě konala první valná hromada. Tedy ještě za Rakouska-Uherska. A dlouhá je i samotná historie jeho vzniku. Stál za tím kněz, jazykovědec, přírodovědec a národní buditel Andrej Radlinský. Roky působil v Pešti, kde se snažil založit spolek, který by vzdělával slovenské
Projekt Královsky! iniciovala redakce katechetického časopisu Duha – P. Tomáš Cyril Havel a Eva Muroňová. V Německu se P. Havel seznámil s výrobcem dřevěných králů, trvalým jáhnem a řezbářem Ralfem Knoblauchem, který se s tématem lidské důstojnosti potkává při službě v nemocnicích, hospicích i školách. Proto ho napadlo ztvárnit abstraktní hodnotu – lidskou důstojnost – jako krále a královnu, jichž za bezmála dvacet let vyřezal více než tisíc a
LUDMILA SERBUSOVÁ Měla jsem Dominika Duku moc ráda. Se sestrou jsme chodily na jeho bohoslužby do katedrály. Vždycky měl co říct lidem a nebál se říct i nepříjemnou pravdu. Za komunismu měl tvrdý život, nemohl se prosadit, studovat. Pocházím z Polabí, a když obec Byšičky, asi 3 km od Lysé nad Labem, slavila tisíc let, kardinál Duka tam měl proslov u kapličky. Znali jsme se s ním už z dřívějška, a tak se s námi vyfotil. Tu fotku mám vystavenou a
Když v brazilské Amazonii víří vlhký vzduch nad deštným pralesem a v ulicích Belému zní hlasy modlících se františkánů z celého světa, z Říma přichází hlas nového papeže Lva XIV. Jeho poselství ke klimatickému summitu COP30 nepřetrhuje linii papeže Františka, spíše ji zpřesňuje a dává jí nový rámec. Lev XIV. vstupuje do dialogu se světem s vědomím, že ochrana stvoření není jen ekologická otázka, ale také věc míru, spravedlnosti a lidské
Během cesty, která se z bezpečnostních důvodů uskutečnila v utajení, olomouckého arcibiskupa nejvíce uchvátila nezdolnost místních lidí čelících válce. „Hned první noc jsme zažili poplach a létající rakety, ale život se tam nezastavil. Pořád dokola mě překvapovalo, že všichni hledí dopředu: statečně zůstávají, dál pracují, pomáhají si a přitom se dovedou i smát. Jejich víra není teorie, ale pomáhá jim vydržet každý den,“ popsal své dojmy
Těmito slovy a s nebývalou naléhavostí vydali američtí biskupové v rámci svého plenárního zasedání prohlášení, v němž vyjádřili své obavy z postupu amerických úřadů proti migrantům. „Jsme zarmouceni očerňováním migrantů,“ pokračovali v prohlášení, v němž zmínili také útoky na kostely či strach přistěhovalců ze zatčení. Mimořádná je i shoda, jak hlasovalo 216 biskupů pro toto „Zvláštní poselství“, (4 byli proti a 3 se zdrželi). Učinili tak poprvé
Tradiční mše s poděkováním za svobodu se letos konala v kostele sv. Tomáše v Josefské ulici v Praze. Slavil ji českobudějovický biskup Vlastimil Kročil, následoval průvod k památníku na Národní třídu. Tam si mohli zájemci prohlédnout audio-dokumentární instalaci o skryté církvi. K vidění, a hlavně k poslechu byla v kostele sv. Voršily. Program oslav nejen na Národní třídě koordinoval spolek Díky, že můžem, který s mottem „Máme si co říct“ zval k
„Papež Lev XVI. říká o mši svaté, že je to poklad všech pokladů, a tak z tohoto pokladu čerpejme sílu. Krásně o tom mluví slova adventní písně 126 z Kancionálu: „Krista čtvero příští / Písmo svaté jistí: / nejprvnější v těle, / druhé v duši celé, / třetí při skonání, / čtvrté o vzkříšení,“ uvádí jáhen Ladislav Kinc, který působí ve farnosti Štěpánov nad Svratkou. „Když se člověk chystá na něco důležitého, snaží se na to dobře připravit. To ovšem
Během Vánoc se v nejedné domácnosti všichni sesednou, aby sledovali pohádky plné králů, princů a princezen. Snad i vinou těchto rodinných příběhů, kde vždy zvítězí dobro nad zlem, mnoho lidí chápe Ježíšův pojem Božího „království' pokřiveně. Řecké spojení „basileia tú theú' by proto možná bylo vhodnější překládat jako Boží vládu. Tolik by to nesvádělo, abychom si při tom představovali území, palác či trůn. Boží království, které hlásal Ježíš, je
Říká se, že každá korespondence je tak trochu autobiografií. Platí to i o nově vydaném souboru dopisů tvůrce Hobita, Pána prstenů, Silmarillionu (Mýtů a legend Středozemě) a dalších proslulých děl – britského spisovatele, filologa a katolíka J. R. R. Tolkiena (1892–1973). Některé jeho dopisy si čeští čtenáři mohli přečíst už v knize Tolkienovo vidění světa od Petera Kreefta (Paulínky 2014). V aktuálně vydaných dopisech se mj. odráží notoricky
Obnova nabídla prostor k prohloubení víry a osobní uzdravení. Marcin Zieliński připomněl, že křesťanský život stojí především na osobním vztahu s Bohem. „Víra není jen intelektuální znalost. Potřebujeme zakoušet živou zkušenost s Ježíšem ve svém srdci,“ uvedl. Podle něj tato zkušenost způsobí, že když nás lidé uvidí, budou v nás vidět Krista a budou po něm toužit. Rovněž zmínil odkaz sv. Jeronýma: „Neznalost Písma je neznalostí Krista,“ a dodal:
Když slyším slovo smíření, vybaví se mi ticho po bouři. Ale i to ticho může bolet. Dlouho jsem si myslela, že smíření znamená zapomenout a jít dál. Teprve časem jsem pochopila, že skutečné smíření je mnohem hlubší – a také plné protikladů. Možná právě proto je to paradox. Je to cesta, která začíná v bolesti, ale končí v pokoji. Je to pohyb mezi tím, co bylo, a tím, co ještě může být. Smíření není jen náboženské slovo. Je to zkušenost, kterou si
Je to vůbec poprvé, co to tamní církevní subjekt učinil. Františkánské sestry nepřetržité adorace původně koupily pozemek v roce 1966 a využily pro své centrum františkánské spirituality nedaleko hranice s Minnesotou. Nyní jej původnímu vlastníkovi, domorodému kmeni, prodaly za 30 tisíc dolarů (cca 622 tisíc korun), což je tatáž částka, za niž jej tehdy koupily od soukromé osoby – shrnuje Catholic News Agency. To je jen zhruba procento současné
Všichni známe ten příběh. Všichni jsme ho někdy četli nebo slyšeli. Vypráví o otci, nejspíš bohatém hospodáři, a jeho dvou synech. Starší tak trochu zatrpklý, ale svědomitý pracant, stojící oběma nohama na zemi, zatímco ten mladší, spíš lehkomyslný mladík s bujnou fantazií, snílek a romantik, člověk s hlavou – jak se říká – v oblacích. Jednoho dne mladší syn přichází k otci a žádá jej, aby na něj převedl díl majetku, na nějž měl podle dědického
V historické budově Národní rady v Bratislavě proběhla bohoslužba pokání s prosbou za odpuštění, kde zástupci církví působících na Slovensku prosili za obnovu vztahů, vnitřní očistu a rozvoj kultury odpuštění. Za účasti dvou set hostí, mezi nimiž byl například prezident Peter Pellegrini či nuncius Nicola Girasoli, zaznělo pojmenování konkrétních oblastí, kde je třeba prosit za odpuštění. Týkaly se jednoty mezi církvemi, obrany spravedlnosti,
Filmová tvorba je podle papeže Lva XIV. „výrazem vůle rozjímat nad životem a rozumět mu, vyprávěním o jeho velikosti a křehkosti, vyjádřením stesku po nekonečnu“. Nad filmovým uměním, které podle něj propojuje zábavu s hledáním smyslu a krásy, se zamýšlel v sobotu společně s více než 150 herci, režiséry a dalšími osobnostmi filmového průmyslu, kteří přijeli do Vatikánu v rámci Svatého roku. „Naše doba potřebuje svědky naděje, krásy a pravdy – a
Rovnou však předestírám, že úplně nesdílím katastrofické scénáře o budoucnosti církve (u nás, ale ani v Evropě). Ona má totiž tužší kořínek, než se zdá. Napadá mě příklad Augustina z Hippa, umírajícího ve městě pustošeném barbary, díky nimž měla za pár století povstat slavná křesťanská Evropa. Napadá mě, jaký byl stav církve za života Kateřiny Sienské, byť počty pokřtěných byly možná o dost vyšší. Napadají mě Ignác z Loyoly, František Xaverský a
Co vás napadne jako první, když potkáte někoho, kdo vám řekne, že je unaven situací v církvi, všemi těmi skandály a přešlapy, a že by tedy nejradši „přerušil spojení“ nebo rovnou odešel? První reakcí bývá, že toho člověka úplně chápu. Když vidím aroganci, přetvářku nebo skryté vyzývání k nenávisti, přijde mi to jako zrada na evangeliu. Nejčastějším důvodem odchodu lidí z náboženských skupin nebývá problém s přijetím věrouky (tedy obsahu víry),
Církev by se měla více věnovat mladým lidem a nenechávat prostor „svůdným silám, které živí extremismus založený na identitě“ – vyzývá nový předseda francouzských biskupů kardinál Jean-Marc Aveline. Jeho slova působí odvážně, protože tamní biskupové o krajní pravici moc často nemluví. Arcibiskup z Marseille si však u mladých žadatelů o křest, kterých ve Francii přibývá, všímá „touhy po identitě“. Ta, jak říká, je zcela „legitimní“, ovšem
V sobotu, na kterou připadl Světový den chudých (ten ustanovil papež František v roce 2017), poobědval Lev XIV. s nemocnými, starými lidmi či těmi, kdo žijí bez domova. V aule Pavla VI., kde jinak probíhají generální audience, přichystali členové kongregace sv. Vincence z Pauly oběd pro 1 300 lidí. Generální představený tohoto společenství P. Tomaž Mavrič papeži symbolicky předal klíče od 13 domů pro bezdomovce, které spravují ve 13 zemích. Během














