Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Říjen 2025
Září 2025
Srpen 2025
Červenec 2025
Červen 2025
Květen 2025
Duben 2025
Březen 2025
Únor 2025
Leden 2025
Prosinec 2024
Listopad 2024
Říjen 2024
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference

Obsah:

Perspektivy|Spiritualita|Stále se modlit a neochabovat

Stále se modlit a neochabovat

14. 10. 2025

Tisk

Proč se musí věřící člověk stále modlit a zápasit? Nedala by se víra nabrat nějak do zásoby? To zkoušeli už Izraelci s manou – a nešlo to. Modlitba totiž není náboženská povinnost, kterou si musíme splnit, abychom si pak mohli žít po svém.

image:Image Stále se modlit a neochabovat
Mistr z Mondsee: Panna Maria se modlí v chrámu (kol. 1497, Uměleckohistorické muzeum ve Vídni, Rakousko). Snímek Wikimedia Commons

Modlitba není ani předpokladem, bez něhož se už můžeme klidně obejít, když dosáhneme dalšího bodu cesty. Spíše spolutvoří samu podstatu víry. Vždyť co jiného je víra než vztah důvěry, který se udržuje a roste komunikací.

Vnímat znamení Kristova příchodu

Ježíš vypráví dnešní podobenství (Lk 18,1-8) nikoli zástupům, nýbrž učedníkům, svým nejbližším. A chce jim ukázat, „jak je třeba stále se modlit a neochabovat“. Podobnou výzvu slyšíme i v nejstarším novozákonním spisu, v 1. listu Tesalonickým: „v modlitbách neustávejte“ nebo „bez přestání se modlete“ (5,17). To svědčí o živé víře prvních křesťanů, kteří žili každý den v očekávání příchodu Pána.

Zdá se však, že Ježíš v onom podobenství myslí zvláště na nás, kteří máme po tolika staletích pocit, že Pán „s pomocí prodlévá“. Má-li být i pro nás Boží království každodenní živou realitou, potřebujeme se modlit a neochabovat, učit se vnímat znamení Kristova příchodu, otevírat se Boží přítomnosti a učit se číst skutečnost Božíma očima.

Aktéry podobenství jsou soudce, „který se Boha nebál a z lidí si nic nedělal,“ a vdova, „která k němu ustavičně chodila a žádala: Zastaň se mne proti mému odpůrci.“ Vdovy (a sirotci) patřily v Izraeli mezi skupiny lidí, které zasluhovaly zvláštní pozornosti a ochrany. Soudce s pomocí otálí. Vede si svou samomluvu a jediným důvodem, proč se nakonec té ženy zastane, je obava, že ho bude pořád obtěžovat – čili je veden touhou mít od ní už konečně pokoj.

Ježíš toto podobenství vypráví jako jakousi karikaturu Boha Otce. Možná se přitom jeho posluchači i zasmějí. Pak ale zvážní: „Všimněte si, co praví ten nespravedlivý soudce! Což teprve Bůh!“ Otec není jako ten nespravedlivý soudce. Ale ano, navenek to tak někdy vypadá. „Ustavičně“ k němu chodíme, modlíme se a máme pocit, že se nic neděje. To je lidská perspektiva. Ale Ježíš nám odhaluje tu Boží: „Nezjedná on právo svým vyvoleným, kteří k němu dnem i nocí volají, i když jim s pomocí prodlévá?“ (Lk 18,7).

Pro překladatele je oříškem, jak přeložit řecký termín makrotchymein, který je zde za výrazem „prodlévá“ či „otálí“. Znamená totiž především trpělivost a očekávání. Tak to slyšíme v 2. listu Petrově: „Pán neotálí splnit svá zaslíbení, jak si to někteří vykládají, nýbrž má s námi trpělivost, protože si nepřeje, aby někdo zahynul, ale chce, aby všichni dospěli k pokání“ (2 Pt 3,9). A tak to prožil i sám Pán: „Ježíš za svého pozemského života přinesl s bolestným voláním a slzami oběť modliteb a úpěnlivých proseb Bohu, který ho mohl zachránit před smrtí; a Bůh ho pro jeho pokoru slyšel“ (Žd 5,7).

Bůh nám dává čas k obrácení

Jinými slovy: To, co prožíváme lidsky jako Boží otálení s pomocí, je z Božího pohledu projevem Boží trpělivosti, která nám dává čas k obrácení, tedy k tomu, abychom se v životě jako onen soudce netočili jenom kolem sebe, svých potřeb a starostí, ale aby se jeho středem stále více stával Bůh. Často vnímáme, že naše modlitby vyslyšeny nejsou. Tak i Boží Syn nebyl zachráněn před smrtí, i když o to prosil. Bůh nás ale slyší, zastane se nás a zachrání nás – jako se zastal svého Syna, když ho vzkřísil z mrtvých.

Není snadné to takto vidět. A právě proto potřebujeme „stále se modlit a neochabovat“. Perspektiva se obrací. My se ptáme: Proč se máme stále modlit? Kristus se však ptá: „Ale nalezne Syn člověka víru na zemi, až přijde?“

Autor je evangelický farář v Chrástu u Plzně a působí jako odborný asistent na Teologické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích.

Předchozí článek Následující článek
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou