7. 10. 2025
Magistr dominikánského řádu P. GERARD TIMONER, na devět let volený představený celého řádu, navštěvuje „své“ komunity po celém světě a na sklonku září přijel i do České republiky. S jakou vírou a inspiracemi se setkává?
Součást mé služby je navštěvovat bratry a členy dominikánské rodiny, takže i sestry – kontemplativní i apoštolské – a laiky. Jinak žiji v Římě, ale tam trávím tak čtyři a půl měsíce v roce, zbytek času jsem na cestách, na vizitacích. Většinou poznám letiště a kláštery, a co je mezi tím. Doma se však cítím v každém klášteře.
Přesně tak, slovům při mši sice nemusí rozumět, ale ví, co se děje. Ať je pokřtěný tady nebo jako já na Filipínách, je doma v každém farním kostele. A co vídám na cestách? Všímám si rozdílů mezi místními církvemi, ale něco nás všechny spojuje, což je krásné. V Nigérii to bylo úplně jiné než tady v Evropě. Víra, radost a zpěv tam byly nakažlivé. A pak jsem byl třeba v Polsku, kde je více ztišení, ale stejně hluboká víra. To vše je katolicita.
Ano, ale to se děje i tam, kde si myslíte, že se nic neděje. Například mě těší, že jsem se tady po mši setkal s dvaceti lidmi, kteří se zajímají o víru a stali se katechumeny. To je Boží dílo a my máme být jen k dispozici.
Není to inspekce, jako když generální ředitel obhlíží pobočky. Jako lidé víry se vírou inspirujeme. Dějiny spásy jsou sérií Božích navštívení. V Zachariášově chvalozpěvu slyšíme: „Požehnaný Hospodin, Bůh Izraele, že navštívil a vykoupil svůj lid.“ To nás inspiruje – chceme objevovat, co Bůh koná v nás a skrze naše bratry. Vidíme, zda je něco, co můžeme doporučit nebo sdílet s ostatními. Návštěva je znamením Boží blízkosti. Podobě jako kaplan navštěvuje nemocného nebo někdo, kdo je s rodinou v okamžiku ztráty milovaného. To všechno jsou znamení blízkosti. Patří k tomu i hovory s člověkem, který má pochybnosti o víře atd. V Plzni nás na ulici oslovil jeden muž, jestli se může na něco zeptat. „Jsem ateista. Fakt věříte tomu, čemu věříte?“ A my jsme řekli: „Ano, ano.“ Odpověděl: „Proboha, tomu nemůžu věřit.“ A my na to: „Ale právě jste řekl – Pro Boha!“
Ale bylo to vlastně v pohodě.
Máme 5 145 bratří a asi 2 200 kontemplativních sester (mnišek). Do dominikánské rodiny počítáme také laiky, těch je 137 tisíc! Dále je to 17 tisíc apoštolských sester a pak více než 400 členů Kněžského sdružení sv. Dominika. Máme také členy sekulárních institutů a dominikánského hnutí mládeže. A máme radost, že dva terciáři jsou nebo budou svatořečeni – nedávno to byl Pier Giorgio Frassati a 19. října to bude Bartolomeo Longo. Jinak máme už 389 blahoslavených a svatých. A rok má přitom jen 365 dní!
Během těchto šesti let už asi s více než čtyřmi tisíci.
Dominikova mise je podílet se na poslání církve. Bůh poslal svého Syna a seslal Ducha Svatého, aby povolal lidstvo do společenství s ním. Sv. Dominik si uvědomil, že jeden z účinných způsobů kázání je v komunitě. Proto Ježíš vyslal učedníky po dvou: mají-li hlásat evangelium lásky, musí o ní svědčit. Způsob života ve společenství už je formou kázání. Ukazuje na důležitou pravdu, že Ježíš nám vyjevuje Boha jako Otce, a proto jsme my všichni bratři a sestry.
Kázání je život. Tomáš Akvinský či Albert Veliký byli profesoři, teologové a filozofové, ale máme také Kateřinu Sienskou, terciářku, mystičku, rovněž proslulou svým kázáním. Kázat totiž znamená sdílet Boží slovo. A pak jsou světci jako Martin de Porres a Jan Macias. Byli členy dominikánské rodiny a kázali svými skutky charity. Nebo nedávno svatořečený Pier Giorgio Frassati, mladý muž a horolezec, který ale také docházel na eucharistickou adoraci a navštěvoval chudé. Když se ho ptali, proč tam chodí, když to u nich smrdí, odpověděl: „Bůh mě navštěvuje každé ráno v eucharistii, a tak já z vděčnosti navštěvuji jeho, který je přítomen v chudých.“ Byl to normální člověk, účastnil se třeba demonstrací. Ale také zval mladé lidi k eucharistii, zval k výšinám. Tito svatí jsou barvití, mnohostranní. Potkat je v jedné místnosti, ani byste nevěděli, že jsou dominikáni.
Charisma, které přijal Dominik – kázat Boží slovo všemi způsoby, sdělovat světu Boží lásku a milosrdenství.
Ano, charisma je dar k budování církve. Na kázání nemají dominikáni žádný monopol, ale toto charisma připomíná, co dělat. Podobně jako milosrdní bratři, hospitálský řád sv. Jana z Boha, mají charisma péče o nemocné. To ale neznamená, že bychom se my ostatní neměli starat o nemocné. Oni nám tuto povinnost připomínají. A také kázání je povinností každého křesťana.
Chtěl jsem se stát jezuitou, ale rodiče se báli, že budu vyslán na misie. Rozhodl jsem se tedy, že půjdu do semináře na Univerzitu sv. Tomáše v Manile. K tomu jsem potřeboval doporučení arcibiskupa, který byl dominikán. Jeho sekretář ale nějak nepochopil mou žádost, takže doporučení putovalo k provinciálovi dominikánů, a ne k rektorovi semináře. Bylo mi 17 let a nic jsem nevěděl, ani jsem neznal zkratku OP. A tak jsem se ocitl u dominikánů a už tam zůstal. Zkrátka můj příběh povolání stojí na chybě. Ale i to se stává (směje se).
Hlavou církve je Kristus, a proto je svatá. Ale jejími údy jsme my – hříšníci, a proto se lidské slabosti objevují všude. Je správné vyznávat: „Je to má vina, má veliká vina.“ Někdo, když je řeč o církvi, vidí jen skandály. Ale kdybychom vzali ve světě instituce, církevní nebo světské, a podívali se, jak řeší otázky ochrany a vyšetřování případů zneužívání, zjistili bychom, že církev udělala opravdu hodně – včetně stíhání viníků a prevence. Někde se také církev polarizuje – na pravici, levici apod. Je smutné, když si lidi nálepkujeme, a pak je démonizujeme, nebo naopak idealizujeme. V církvi jsou neshody už od dob sv. Petra a Pavla. I v našem řádu stáli Kateřina Sienská a Vincenc Ferrerský na opačných stranách sporu ve věci západního schizmatu. A oba jsou svatí! Přestože spolu nesouhlasili, oba pracovali pro jednotu církve – jen z různých stran. Zkrátka můžeme spolu nesouhlasit, ale nesmíme zapomenout, že patříme do jedné komunity. Napětí je součástí života, je v lidské DNA. Náš život je v napětí mezi kontemplací a akcí, samotou a časem s lidmi. Problém nastává, když se z napětí stane konflikt. Nesouhlas není totéž co nepřátelství. To je dnes pro církev velká výzva – naučit se nesouhlasit, a přitom zůstat v jednotě.
Ano. Média jsou užitečný nástroj, ale lidi zajímá, co je nenormální – konflikty, skandály, negativní zprávy. Když média napíšou, že byl kněz obviněn ze zneužívání, je to strašně smutné. Ale zároveň je to dobrá zpráva o tom, že to není normální. Musíme zůstat bratry a sestrami, i když máme konflikty. Papež František také říkal, že jsme se příliš soustředili jen na sexualitu, až to vypadá, že na ní vše záleží. Přitom existují i jiné zásadní rozpory: někdo je „prolife“, ale zároveň „pro zbraně“. Někdo je proti potratům, ale podporuje válku. To jsou protimluvy. Samozřejmě, obrana je legitimní a agresivní válka je nespravedlivá. A právě o spravedlnost jde – proto se mluví o „legitimní sebeobraně“. Politika to ale často zneužívá. Lidé třeba volí jednu stranu, protože je proti potratům, a zapomenou u ní na ostatní věci proti evangeliu. Nebo volí stranu, která pomáhá chudým, ale zároveň podporuje potraty. Církev má stát na straně evangelia a následovat Ježíše, nemá vstupovat do stranické politiky. Nelze říkat, že je nějaká strana katolická a jiná není, obě mohou být i nebýt. Církev má lidem pomoci, aby rozlišovali a rozhodovali se podle svědomí – a aby viděli na obou stranách i rozpory. Mnoho katolíků se cítí být politickými „bezdomovci“ – nemohou se ztotožnit s žádnou politickou stranou. Ale to nám připomíná, že patříme do církve, a ne do strany.
Jsem, protože i v těžkých situacích nacházím naději a milost. Třeba v roce 2023 jsem byl na Ukrajině. Nedaleko Kyjeva, ve Fastivu, šlo dvanáct dětí k prvnímu svatému přijímání. Tam, kde zní sirény, najednou zvaly zvony k oslavě. Rodiče se snažili dětem i uprostřed války vytvořit radostnou vzpomínku. A ty děti nás pak chtěly obdarovat. Víte, co nám daly? Velké nábojnice, které vyzdobily. Ukázaly nám, že se snaží proměnit symbol smrti ve znamení života. Přišlo mi na mysl: „Ó smrti, kde je tvůj osten?“
I já jsem tam plakal dojetím. Nemohl jsem to ovládnout. Mysleli si, že se hroutím, ale jsem jen člověk. Jeden z našich polských bratří mi tam na Ukrajině vyprávěl: „Ptají se mě, jestli mají s Rusy nějakou budoucnost.“ On jim na to odpověděl: „Nevím, to je na vás. Ale řeknu vám příběh své rodiny. Mého dědečka před sto lety Ukrajinci mučili. A já Polák jsem teď na Ukrajinu přišel dobrovolně, protože vám chci pomoci. Je to tedy na vás.“ Dalším symbolem naděje jsou pro mě dva bratři – Rus Arťom, dominikán, který má dobrého přítele Igora, Ukrajince. Snaží se spolu dělat podcast a říkají: „Nezapomínejme, že na obou stranách jsou dobří lidé, kteří s tím vším nesouhlasí.“ To jsou symboly naděje v temném světě. Ukazují nám, jak překonat konflikty, jak budovat mosty. Problém mostu, například vašeho krásného Karlova mostu, je ten, že po něm lidé přecházejí a on musí unést jejich váhu. Byl jsem také v Myanmaru (bývalá Barma). Naši bratři a sestry tam teď žijí v horách, kam byli lidé vyhnáni, ač nic nemají. Snaží se tam vést normální život, takže zřídili školy, jaké měli v nížině. Nevědí, jestli vláda tuto výuku uzná, ale chovají naději. A pak máme bratry v místech, kde se musejí schovávat a kde je úplný chaos. Jsou to země, které nemohu jmenovat, protože bych bratry ohrozil nebo bych se tam pak nedostal. V jedné mě drželi na hranicích čtyři hodiny. Dohledávali, jestli jsem někdy neřekl něco proti tamní vládě. To jsou těžké případy, ale vždy jsou tam i známky naděje.
Nevím (směje se). Můj strýc působil v politice a můj otec víceméně také. Mým křestním kmotrem byl Benigno Aquino, který byl zavražděn v roce 1983 (vůdce opozice proti diktátorovi Ferdinandu Marcosovi – pozn. red.). No, a my jsme tušili, že nechceme vést takový život. Je spousta špatných zpráv, ale musíme hledat dobro: světla ve tmě. Problém církve je, že lidé na pravici si myslí, že ti na levici jsou „mimo“ – a naopak. Musíme se naučit hledat střed. Svět jde do extrémů, což vede ke konfliktům a válkám. To je proti tomu, co Ježíš učil. Někdy si stěžujeme, že Pán neslyší naše modlitby, ale myslím, že i Pán se může ptát: „Proč vy neslyšíte mou modlitbu?“ Nastal čas, aby církev zpomalila a naslouchala Ježíšově modlitbě: „Modlím se, aby byli jedno…“
P. GERARD TIMONER III. (*1968) získal v roce 1991 licenciát filozofie na Filipínském dominikánském centru pro mezinárodní studia, v roce 1994 licenciát teologie na univerzitě sv. Tomáše v Manile, v roce 2004 doktorát z teologie na katolické univerzitě v nizozemském Nijmegenu. V roce 2014 ho papež František jmenoval členem Mezinárodní teologické komise. Působil také jako provinciál filipínské provincie a pomocník (socius) magistra řádu pro jihovýchodní Asii a Tichomoří. Od roku 2019 je 88. magistrem řádu, prvním pocházejícím z Asie.
Vydavatel: KatMedia s.r.o.
ISSN 0862-5557 (Print)
ISSN 2787-9593 (Online)
Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.
Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.
Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou
Nastavení souborů cookies
Soubory cookies jsou malé textové soubory, které se ukládají do vašeho zařízení při navštěvování webových stránek. Soubory cookies používáme k různým uživatelským, analytickým a marketingovým účelům (například pro zapamatování přihlašovacích údajů k vašemu účtu, apod.).
Své předvolby můžete měnit a odmítnout určité typy cookies, které se mají ukládat do vašeho zařízení. Můžete také odstranit všechny soubory cookie, které jsou již uloženy ve vašem počítači. Tím však můžete přijít o některé uživatelské vymoženosti našeho portálu.