Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Říjen 2025
Září 2025
Srpen 2025
Červenec 2025
Červen 2025
Květen 2025
Duben 2025
Březen 2025
Únor 2025
Leden 2025
Prosinec 2024
Listopad 2024
Říjen 2024
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference

Obsah:

Rozhovor|Napětí je součástí života

Obsah:

Úvod Rozhovor

Napětí je součástí života

7. 10. 2025

Tisk

Magistr dominikánského řádu P. GERARD TIMONER, na devět let volený představený celého řádu, navštěvuje „své“ komunity po celém světě a na sklonku září přijel i do České republiky. S jakou vírou a inspiracemi se setkává?

image:Image Napětí je součástí života
Magistr dominikánů Gerard Timoner při setkání s laiky v pražském klášteře. Snímek archiv dominikánů

Magistrem dominikánů jste už šest let. Musíte kvůli tomu hodně cestovat. Jakou církev vidíte?

Součást mé služby je navštěvovat bratry a členy dominikánské rodiny, takže i sestry – kontemplativní i apoštolské – a laiky. Jinak žiji v Římě, ale tam trávím tak čtyři a půl měsíce v roce, zbytek času jsem na cestách, na vizitacích. Většinou poznám letiště a kláštery, a co je mezi tím. Doma se však cítím v každém klášteře.

Podobně jako každý katolík na cestách v kostele…

Přesně tak, slovům při mši sice nemusí rozumět, ale ví, co se děje. Ať je pokřtěný tady nebo jako já na Filipínách, je doma v každém farním kostele. A co vídám na cestách? Všímám si rozdílů mezi místními církvemi, ale něco nás všechny spojuje, což je krásné. V Nigérii to bylo úplně jiné než tady v Evropě. Víra, radost a zpěv tam byly nakažlivé. A pak jsem byl třeba v Polsku, kde je více ztišení, ale stejně hluboká víra. To vše je katolicita.

Objevil jste na cestách některé oblasti, které jsou inspirací pro ostatní?

Ano, ale to se děje i tam, kde si myslíte, že se nic neděje. Například mě těší, že jsem se tady po mši setkal s dvaceti lidmi, kteří se zajímají o víru a stali se katechumeny. To je Boží dílo a my máme být jen k dispozici.

Jste zde na vizitaci. Co to obnáší?

Není to inspekce, jako když generální ředitel obhlíží pobočky. Jako lidé víry se vírou inspirujeme. Dějiny spásy jsou sérií Božích navštívení. V Zachariášově chvalozpěvu slyšíme: „Požehnaný Hospodin, Bůh Izraele, že navštívil a vykoupil svůj lid.“ To nás inspiruje – chceme objevovat, co Bůh koná v nás a skrze naše bratry. Vidíme, zda je něco, co můžeme doporučit nebo sdílet s ostatními. Návštěva je znamením Boží blízkosti. Podobě jako kaplan navštěvuje nemocného nebo někdo, kdo je s rodinou v okamžiku ztráty milovaného. To všechno jsou znamení blízkosti. Patří k tomu i hovory s člověkem, který má pochybnosti o víře atd. V Plzni nás na ulici oslovil jeden muž, jestli se může na něco zeptat. „Jsem ateista. Fakt věříte tomu, čemu věříte?“ A my jsme řekli: „Ano, ano.“ Odpověděl: „Proboha, tomu nemůžu věřit.“ A my na to: „Ale právě jste řekl – Pro Boha!“

V hábitu se asi jen tak v klidu nejde procházet po městě.

Ale bylo to vlastně v pohodě.

Kolik je na světě dominikánů?

Máme 5 145 bratří a asi 2 200 kontemplativních sester (mnišek). Do dominikánské rodiny počítáme také laiky, těch je 137 tisíc! Dále je to 17 tisíc apoštolských sester a pak více než 400 členů Kněžského sdružení sv. Dominika. Máme také členy sekulárních institutů a dominikánského hnutí mládeže. A máme radost, že dva terciáři jsou nebo budou svatořečeni – nedávno to byl Pier Giorgio Frassati a 19. října to bude Bartolomeo Longo. Jinak máme už 389 blahoslavených a svatých. A rok má přitom jen 365 dní!

A s kolika žijícími členy jste se setkal?

Během těchto šesti let už asi s více než čtyřmi tisíci.

Jak dnes oslovují lidi sv. Dominik a váš způsob života?

Dominikova mise je podílet se na poslání církve. Bůh poslal svého Syna a seslal Ducha Svatého, aby povolal lidstvo do společenství s ním. Sv. Dominik si uvědomil, že jeden z účinných způsobů kázání je v komunitě. Proto Ježíš vyslal učedníky po dvou: mají-li hlásat evangelium lásky, musí o ní svědčit. Způsob života ve společenství už je formou kázání. Ukazuje na důležitou pravdu, že Ježíš nám vyjevuje Boha jako Otce, a proto jsme my všichni bratři a sestry.

Takže kázáním se nemyslí jen promluva.

Kázání je život. Tomáš Akvinský či Albert Veliký byli profesoři, teologové a filozofové, ale máme také Kateřinu Sienskou, terciářku, mystičku, rovněž proslulou svým kázáním. Kázat totiž znamená sdílet Boží slovo. A pak jsou světci jako Martin de Porres a Jan Macias. Byli členy dominikánské rodiny a kázali svými skutky charity. Nebo nedávno svatořečený Pier Giorgio Frassati, mladý muž a horolezec, který ale také docházel na eucharistickou adoraci a navštěvoval chudé. Když se ho ptali, proč tam chodí, když to u nich smrdí, odpověděl: „Bůh mě navštěvuje každé ráno v eucharistii, a tak já z vděčnosti navštěvuji jeho, který je přítomen v chudých.“ Byl to normální člověk, účastnil se třeba demonstrací. Ale také zval mladé lidi k eucharistii, zval k výšinám. Tito svatí jsou barvití, mnohostranní. Potkat je v jedné místnosti, ani byste nevěděli, že jsou dominikáni.

Co je tedy spojuje?

Charisma, které přijal Dominik – kázat Boží slovo všemi způsoby, sdělovat světu Boží lásku a milosrdenství.

Neplatí to ale pro každého křesťana?

Ano, charisma je dar k budování církve. Na kázání nemají dominikáni žádný monopol, ale toto charisma připomíná, co dělat. Podobně jako milosrdní bratři, hospitálský řád sv. Jana z Boha, mají charisma péče o nemocné. To ale neznamená, že bychom se my ostatní neměli starat o nemocné. Oni nám tuto povinnost připomínají. A také kázání je povinností každého křesťana.

Dočetla jsem se, že vaše cesta k dominikánům byla vlastně omyl.

Chtěl jsem se stát jezuitou, ale rodiče se báli, že budu vyslán na misie. Rozhodl jsem se tedy, že půjdu do semináře na Univerzitu sv. Tomáše v Manile. K tomu jsem potřeboval doporučení arcibiskupa, který byl dominikán. Jeho sekretář ale nějak nepochopil mou žádost, takže doporučení putovalo k provinciálovi dominikánů, a ne k rektorovi semináře. Bylo mi 17 let a nic jsem nevěděl, ani jsem neznal zkratku OP. A tak jsem se ocitl u dominikánů a už tam zůstal. Zkrátka můj příběh povolání stojí na chybě. Ale i to se stává (směje se).

Když navštěvujete vaše komunity, musíte také řešit problémy. Dnes se zdá, že církev je nějak moc plná problémů.

Hlavou církve je Kristus, a proto je svatá. Ale jejími údy jsme my – hříšníci, a proto se lidské slabosti objevují všude. Je správné vyznávat: „Je to má vina, má veliká vina.“ Někdo, když je řeč o církvi, vidí jen skandály. Ale kdybychom vzali ve světě instituce, církevní nebo světské, a podívali se, jak řeší otázky ochrany a vyšetřování případů zneužívání, zjistili bychom, že církev udělala opravdu hodně – včetně stíhání viníků a prevence. Někde se také církev polarizuje – na pravici, levici apod. Je smutné, když si lidi nálepkujeme, a pak je démonizujeme, nebo naopak idealizujeme. V církvi jsou neshody už od dob sv. Petra a Pavla. I v našem řádu stáli Kateřina Sienská a Vincenc Ferrerský na opačných stranách sporu ve věci západního schizmatu. A oba jsou svatí! Přestože spolu nesouhlasili, oba pracovali pro jednotu církve – jen z různých stran. Zkrátka můžeme spolu nesouhlasit, ale nesmíme zapomenout, že patříme do jedné komunity. Napětí je součástí života, je v lidské DNA. Náš život je v napětí mezi kontemplací a akcí, samotou a časem s lidmi. Problém nastává, když se z napětí stane konflikt. Nesouhlas není totéž co nepřátelství. To je dnes pro církev velká výzva – naučit se nesouhlasit, a přitom zůstat v jednotě.

To je těžké mít na mysli třeba na sociálních sítích, společně u jednoho stolu se nepřátelství tolik nedaří.

Ano. Média jsou užitečný nástroj, ale lidi zajímá, co je nenormální – konflikty, skandály, negativní zprávy. Když média napíšou, že byl kněz obviněn ze zneužívání, je to strašně smutné. Ale zároveň je to dobrá zpráva o tom, že to není normální. Musíme zůstat bratry a sestrami, i když máme konflikty. Papež František také říkal, že jsme se příliš soustředili jen na sexualitu, až to vypadá, že na ní vše záleží. Přitom existují i jiné zásadní rozpory: někdo je „prolife“, ale zároveň „pro zbraně“. Někdo je proti potratům, ale podporuje válku. To jsou protimluvy. Samozřejmě, obrana je legitimní a agresivní válka je nespravedlivá. A právě o spravedlnost jde – proto se mluví o „legitimní sebeobraně“. Politika to ale často zneužívá. Lidé třeba volí jednu stranu, protože je proti potratům, a zapomenou u ní na ostatní věci proti evangeliu. Nebo volí stranu, která pomáhá chudým, ale zároveň podporuje potraty. Církev má stát na straně evangelia a následovat Ježíše, nemá vstupovat do stranické politiky. Nelze říkat, že je nějaká strana katolická a jiná není, obě mohou být i nebýt. Církev má lidem pomoci, aby rozlišovali a rozhodovali se podle svědomí – a aby viděli na obou stranách i rozpory. Mnoho katolíků se cítí být politickými „bezdomovci“ – nemohou se ztotožnit s žádnou politickou stranou. Ale to nám připomíná, že patříme do církve, a ne do strany.

Jste ve své práci šťastný?

Jsem, protože i v těžkých situacích nacházím naději a milost. Třeba v roce 2023 jsem byl na Ukrajině. Nedaleko Kyjeva, ve Fastivu, šlo dvanáct dětí k prvnímu svatému přijímání. Tam, kde zní sirény, najednou zvaly zvony k oslavě. Rodiče se snažili dětem i uprostřed války vytvořit radostnou vzpomínku. A ty děti nás pak chtěly obdarovat. Víte, co nám daly? Velké nábojnice, které vyzdobily. Ukázaly nám, že se snaží proměnit symbol smrti ve znamení života. Přišlo mi na mysl: „Ó smrti, kde je tvůj osten?“

Teď mi vyhrkly slzy.

I já jsem tam plakal dojetím. Nemohl jsem to ovládnout. Mysleli si, že se hroutím, ale jsem jen člověk. Jeden z našich polských bratří mi tam na Ukrajině vyprávěl: „Ptají se mě, jestli mají s Rusy nějakou budoucnost.“ On jim na to odpověděl: „Nevím, to je na vás. Ale řeknu vám příběh své rodiny. Mého dědečka před sto lety Ukrajinci mučili. A já Polák jsem teď na Ukrajinu přišel dobrovolně, protože vám chci pomoci. Je to tedy na vás.“ Dalším symbolem naděje jsou pro mě dva bratři – Rus Arťom, dominikán, který má dobrého přítele Igora, Ukrajince. Snaží se spolu dělat podcast a říkají: „Nezapomínejme, že na obou stranách jsou dobří lidé, kteří s tím vším nesouhlasí.“ To jsou symboly naděje v temném světě. Ukazují nám, jak překonat konflikty, jak budovat mosty. Problém mostu, například vašeho krásného Karlova mostu, je ten, že po něm lidé přecházejí a on musí unést jejich váhu. Byl jsem také v Myanmaru (bývalá Barma). Naši bratři a sestry tam teď žijí v horách, kam byli lidé vyhnáni, ač nic nemají. Snaží se tam vést normální život, takže zřídili školy, jaké měli v nížině. Nevědí, jestli vláda tuto výuku uzná, ale chovají naději. A pak máme bratry v místech, kde se musejí schovávat a kde je úplný chaos. Jsou to země, které nemohu jmenovat, protože bych bratry ohrozil nebo bych se tam pak nedostal. V jedné mě drželi na hranicích čtyři hodiny. Dohledávali, jestli jsem někdy neřekl něco proti tamní vládě. To jsou těžké případy, ale vždy jsou tam i známky naděje.

Váš bratr je biskupem. Jak to, že jste se oba stali duchovními?

Nevím (směje se). Můj strýc působil v politice a můj otec víceméně také. Mým křestním kmotrem byl Benigno Aquino, který byl zavražděn v roce 1983 (vůdce opozice proti diktátorovi Ferdinandu Marcosovi – pozn. red.). No, a my jsme tušili, že nechceme vést takový život. Je spousta špatných zpráv, ale musíme hledat dobro: světla ve tmě. Problém církve je, že lidé na pravici si myslí, že ti na levici jsou „mimo“ – a naopak. Musíme se naučit hledat střed. Svět jde do extrémů, což vede ke konfliktům a válkám. To je proti tomu, co Ježíš učil. Někdy si stěžujeme, že Pán neslyší naše modlitby, ale myslím, že i Pán se může ptát: „Proč vy neslyšíte mou modlitbu?“ Nastal čas, aby církev zpomalila a naslouchala Ježíšově modlitbě: „Modlím se, aby byli jedno…“

P. GERARD TIMONER III. (*1968) získal v roce 1991 licenciát filozofie na Filipínském dominikánském centru pro mezinárodní studia, v roce 1994 licenciát teologie na univerzitě sv. Tomáše v Manile, v roce 2004 doktorát z teologie na katolické univerzitě v nizozemském Nijmegenu. V roce 2014 ho papež František jmenoval členem Mezinárodní teologické komise. Působil také jako provinciál filipínské provincie a pomocník (socius) magistra řádu pro jihovýchodní Asii a Tichomoří. Od roku 2019 je 88. magistrem řádu, prvním pocházejícím z Asie.

Zpět na úvodní stranu
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou