23. 9. 2025
|Hromady hraček, které podle odborníků rozvíjejí kreativitu nebo motoriku dětí. Kurzy pro rodiče, jak být dokonalí „organizátoři dětství“. A na druhé straně enormní tlak technologií už od kolébky. Ale co takhle trávit čas s dětmi „obyčejnými“ činnostmi, ale naplno přítomní?
Dnešní tlak na dokonalost v rodičovství – být tzv. maximální či intenzivní mámy a tátové – podle dětských psychologů neprospívá dětem ani rodičům. Zatímco rodiče v tomto nesplnitelném úkolu snadno vyhoří, ani jejich ratolesti nebudou šťastnější, protože si na sebe akorát naučí klást příliš vysoké nároky. Mluvíme o tom níže s psycholožkou Jitkou Jindrovou z Křesťanské pedagogicko-psychologické poradny. Ta namísto stálé a někdy až přehnané stimulace dětí nabízí alternativu v podobě trávení času společně – a to klidně u naprosto obyčejných činností. „Pro dítě je podstatné trojí: zájem, pozornost a interakce. Ať si tedy hrajeme na zemi s kostkami, nebo společně mícháme těsto na koláč, není v tom vůbec žádný rozdíl,“ říká.
Na druhé straně podobu dnešního rodičovství dramaticky ovlivňují digitální technologie – např. rodiči „zmrzne“ obličej, když řeší něco urgentního na mobilu, a vůbec nevnímá, že jej dítě o něco docela potichu prosí, pak postupně natahuje, až někdy propuká v zuřivý křik… Po letních prázdninách jsme nyní znovu naskočili do „režimu“ školka či škola. Po všech těch táborech, pobytech u babiček apod. bude výzvou upoutat dětskou pozornost. Psycholožka Jindrová doporučuje znovu zavést pravidla ideálně čtrnáct dní před začátkem docházky (třeba příští rok). „Jestli bylo dítě přes prázdniny zvyklé chodit spát až v 10 hodin večer nebo i déle, šoupala bych to třeba po čtvrthodinách postupně do dřívějších hodin. A hodně bych o tom mluvila. Samozřejmě záleží na věku – menším dětem může pomoci třeba tabulka, aby si mohly návrat pravidel názorně představit,“ navrhuje.