Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Květen 2025
Duben 2025
Březen 2025
Únor 2025
Leden 2025
Prosinec 2024
Listopad 2024
Říjen 2024
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference

Obsah:

Perspektivy|Názory|Výzvy pro nového papeže

Výzvy pro nového papeže

13. 5. 2025

Tisk

Očekávání spojená s novým papežem jsou nastavena nelidsky vysoko, bude to skutečná „mission impossible“, především kvůli komplexitě a složitosti výzev, které před novým římským biskupem stojí.

image:Image Výzvy pro nového papeže
© Jan Hrubý

Za něco si papežové mohou sami. Především v posledních dvou stech letech si stáhli do Vatikánu tolik pravomocí, že jsou základním hybatelem, či naopak retardérem celé katolické církve. Přestože centralizace šla postupně, jejím vrcholem nebyl První vatikánský koncil a následné kodifi kování postavení papeže jako univerzálního manažera církve v kodexu církevního práva z roku 1917, nýbrž pontifikát Jana Pavla II. (v letech 1978–2005). Papež už není především symbolickou hlavou církve, která má jen opatrně užívané poslední slovo, pečlivě rozlišuje impulzy z místních církví a ztělesňuje jednotu, jak tomu bylo po většinu dějin západní církve. Stal se skutečným vykonavatelem rozhodující moci v církvi včetně jmenování prakticky všech biskupů a svrchovaným kontrolorem dění v univerzální církvi.

Druhým důvodem je obrovská popularita papeže Františka, kterou doložilo dění týden po jeho zesnutí. František zásadně změnil mentalitu katolické církve a vzbudil velké očekávání obnovy života v pohybu od rigidního institucionálního provozu posedlého dodržováním pečlivě vypracovaných směrnic směrem k živému putujícímu společenství víry, kde už vnitrocírkevnímu diskurzu nedominují pojmy autorita, moc, poslušnost, ale důvěra, bratrství, spolupráce, směrem k polní nemocnici.

Třetím důvodem je pak množství dlouhodobě neřešených problémů, napětí či nově vzniklé fenomény, s nimiž se Svatý stolec pod vedením nového papeže bude muset vyrovnat. Zkusme část těch nejpalčivějších postupně pojednat.

Zneužívání moci a klerikalismus

Církev nemůže plnit své klíčové poslání – věrohodně a účinně žít a hlásat radostnou zvěst – nevyřeší-li sama své obrovské trauma. To, které především v tradičních katolických zemích (kde měla silné instituce, pozici ve společnosti a formální i neformální autoritu) ničí už desetiletí její elementární důvěryhodnost. Papež František udělal základní kroky, kdy přiznal, že existuje strukturální problém výkonu moci v církvi, že je to důsledek klerikalismu a upřednostňování institucionálních zájmů před utrpením konkrétních obětí, ovšem nebude to stačit. Církev se musí dále vypořádat i s jinými formami zneužívání duchovenské autority při manipulování věřícími, v řeholních komunitách, s nedostatkem možností dovolat se spravedlnosti v rámci církevního práva. Církev nemůže hlásat spravedlnost a rovnost jako podstatné křesťanské a lidské hodnoty, když je sama ve svém provozu porušuje, často navíc s manipulativním náboženským zdůvodněním. Církev by měla být v těchto věcech naopak napřed před společností, ukazovat cestu, nikoli být ostrůvkem netransparentnosti a neférovosti ve vlastním institucionálním a strukturálním nastavení. Koneckonců nedávné dění okolo zrušení kaplanského místa u Nejsvětějšího Salvátora v Praze dostatečně ukázalo, jak citlivě to lidé v církvi i mimo ni vnímají.

Dalším velkým tématem je klerikalismus, který papež František označoval za velké břemeno současné církve. Není náhodou, že všechny tradiční historické církve se zabývají otázkou podstaty a charakteru ordinované služby. Dělení na klérus a laiky, jež dávalo smysl ve středověku a snad ještě v novověku kvůli dostupnosti vzdělání a složení společnosti, s dominantní pozicí kněze ve farnosti se ukazuje jako neproduktivní a přežité. Vidíme, že naopak kvetou ta společenství, kde duchovní přijímá roli rovného mezi rovnými, kde tvoří putující a hledající společenství, nikoli dokonalou společnost, jak se církev v historii sama definovala. Jenže ani to nebude stačit.

Praktické vymizení kněžských povolání v Evropě je třeba vnímat jako Boží mluvení k nám, které nás vybízí, abychom radikálně promysleli podstatu kněžské služby a uvažovali o jejím zásadním otevření mnohem většímu spektru věřícího společenství. Dovoz duchovních z Afriky či Asie je iluze, trendy dojdou i tam, a je třeba si otevřeně klást otázky, k čemu nás tím Pán vybízí. V každé živé farnosti lze najít lidi s dostatečným vzdělanostním základem a nadšením pro službu Bohu a společenství a je škoda jim neposkytnout potřebné znalosti a nedat jim prostor. Samozřejmě to bude náročné, protože se celibátní kněžství stalo v potridentské době zásadním katolickým znakem, ale to byla latinská liturgie také a církev se tím nenechala paralyzovat, když rozlišila nutnost změny.

Decentralizovaná a vícerychlostní církev

Vzhledem ke globálnímu charakteru církve a dosti rozličnému tempu vývoje bude třeba přijmout skutečnost, že se některé místní církve vyvíjí odlišným tempem, a poskytnout jim k tomu dostatek prostoru. Co je přijatelné v německé společnosti, je stále ještě tabu třeba v Nigérii; změny, které jsou nazrálé či přezrálé v jedné zemi, by způsobily velký chaos a odpor v jiné. Církev potřebuje větší pružnost i z důvodu vytváření nových forem liturgického a církevního života, pastoračních technik, typů svého společenského a charitativního angažmá. Bez většího pochopení pro diverzitu se nepodaří objevit a vytvořit nové podoby života církve pro současné i budoucí generace, jejichž mentalita a každodennost se proměňují dynamičtěji než kdykoli předtím.

S tím souvisí pokračování synodálního procesu, aby se skutečně změnilo vnímání, že církev jsou papež, biskupové a v nejlepším případě kněží. Církev je Kristova a zároveň je církev úkolem nás všech, jednoho každého z nás, kdo společně tvoříme mystické tělo Kristovo. Jde o to, nabýt patřičné sebevědomí na straně laiků, včetně převzetí odpovědnosti za budoucnost církve, a na straně druhé, na straně biskupů, o synodalitě jenom nemluvit, nýbrž vzít hlasy věřících vážně. Ani to není nic nového v církevní tradici, spíše jen rádo zapomínaný teologický princip „sensus fidelium“, který „komplikuje“ výkon moci. To by pomohlo i v jedné velké bolesti – intuitivního příklonu mnoha katolíků k autoritářským, populistickým a extremistickým politickým proudům: pro katolickou tradici je obrovskou ostudou, jak vysoké procento katolíků nezvládá základní rozlišování hodnot a politických směrů.

Tělesnost a kulturní války

Zásadním úkolem katolické a zdaleka nejen katolické teologie a antropologie bude revize a nové promýšlení otázky lidské tělesnosti. Na teoretické rovině vyznáváme víru ve vzkříšení těla, obdivujeme vtělení božského logu, věříme, že nás takto Bůh stvořil ke svému obrazu, ale v našem myšlení a vnímání stále panuje pozdně antický dualismus, kdy to jediné cenné je naše duše, zatímco tělo je zvířecí hnilobná past, která nás ponižuje a táhne ke hříchu. Kdy vezmeme základní pravdy víry vážně a zamyslíme se nad provázaností našeho vědomí a těla, nad hodnotou lidského těla a tělesnosti samotných? Nad tím, že to přece musí mít hluboký smysl, že nás Bůh stvořil právě takto?

Jsem přesvědčen, že to s sebou ponese i jiný pohled na lidskou sexualitu a právě v novém pojetí vztahu duše a těla v docenění lidské tělesnosti se církev konečně osvobodí od svého uhranutí otázkami, jež ji vtahuje do nekonečných a neplodných kulturních válek. Opět to není luxus ani přizpůsobování se době, nýbrž naléhavá potřeba věrnosti samotnému evangeliu a daru rozumu a poznání, které jako křesťané oceňujeme a měly by být naším vodítkem. A dalším plodem otevřeného promýšlení těchto věcí pak bude konečně narovnané postavení žen v církvi, které přes všechny deklarace a reálné pokroky nemůže nevzbuzovat znepokojivé otázky, ba přímo pohoršení.

Více papeže, méně papeže

Papež František ukázal, že role papeže do budoucna skutečně může být v tom, že bude povzbuzovat své bratry a sestry, že symbol jednoty a jeho moc bude spíše charismatická než institucionální. Při současné velikosti a diverzitě katolické církve už nebude moci fungovat jako exekutivní manažer, anglicky CEO, jak tomu bylo v posledních 200 letech. Je to příležitost k obnově původního římského charismatu, jímž je právě rozlišování, finální rozlišování impulzů, které se rodí v místních církvích v momentě, kdy přesahují hranice a vytváří masivnější proud.

Paradoxně k tomu ale povede cesta přes zásadní změny směrem k participativnějším a modernějším formám vedení církve, které bude muset provést autoritativně, s využitím svých historicky vzniklých výsad. Jednoduše řečeno, nejprve bude více papeže, aby mohlo pro dobro všech být méně papeže. Bude to velké ulehčení především pro něj samotného a sami jsme viděli, jak se papež František snažil pozici a roli papeže odmytologizovat a oddramatizovat, jak převelice stál o to, aby lidé pochopili slabost a křehkost člověka drceného takovou službou a aby přijali vlastní díl odpovědnosti za církev i za svůj konkrétní náboženský život, aby dospěli a dozráli k větší svobodě.

Krize jsou zdravé

Církev je v krizi, vždycky a z podstaty věci. Vždy zaostává za ideálem evangelia, vždy to musí pojmenovávat, nikdy nemůže rezignovat na snahu o vnitřní obnovu a růst k plnosti Krista. A vždy se potřebuje vyvíjet, adaptovat na svět, v němž žije, kam ji Bůh posílá. Ne jako přizpůsobení světu, nýbrž jako náročné procesy inkulturace evangelia do jazyka své doby a jako nepříjemný, občas bolestivý proces prověřování a rozlišování mezi tím, co je podstatou křesťanské víry a co jsou jen dobově kulturně podmíněné představy, které musíme ve světle nového poznání a prohloubené četby evangelia odložit. Skutečné krize, neplodné a paralyzující, přichází, když církev ignoruje vlastní dějinnost, když z pohodlnosti a touhy po moci rezignuje na hledání hlubší plnosti a pravdy církevního života a čtení evangelia. Modleme se, aby nový papež měl světlo Ducha Svatého, aby viděl, co je třeba udělat, a jeho sílu, aby měl odvahu jednat.

Autor je kněz, teolog a historik.

Předchozí článek Následující článek
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou