Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Leden 2025
Prosinec 2024
Listopad 2024
Říjen 2024
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference

Obsah:

Perspektivy|Spiritualita|Vidět v druhém člověku obraz Boha

Vidět v druhém člověku obraz Boha

7. 1. 2025

Tisk

„Duch Svatý sestoupil na Ježíše v podobě holubice.“ Jan předpovídá, že od Ježíše bude Duch Svatý sestupovat na každého z nás: „On vás bude křtít Duchem Svatým a ohněm.“ A Pavel dosvědčuje, že už se tak stalo: „Bůh na nás v hojnosti vylil Ducha Svatého.“ Co znamená toto trojí biblické svědectví pro křesťany a pro církev dnes? Věříme-li, že Duch Svatý stále působí, měl by nás stále proměňovat. Děje se to?

image:Image Vidět v druhém člověku obraz Boha
Andrea del Verrocchio, Leonardo da Vinci: Křest Krista (1472–1475, Galerie Uffizi, Florencie). Snímek Wikimedia Commons

Francouzský teolog Christoph Theobald říká, že v církvi prožíváme „pneumatologický obrat“, obrat k Duchu Svatému. V rámci synodní metody konverzace v Duchu Svatém totiž nasloucháme Božímu slovu a zároveň nasloucháme jeden druhému. V tom, co společně rezonuje v našich srdcích, pak objevujeme hlas Ducha Svatého. Synoda nám tedy „poskytuje příležitost odhalovat jeho diskrétní působení v našich vztahových meziprostorech: ve zkušenosti rezonance Božího slova a slova našich bližních, úzce spjatého s charismatem každého pokřtěného a každé lidské bytosti“.

Věřící mají posilovat svého biskupa

Vědomí, že Bůh na všechny v hojnosti vylévá Ducha Svatého, má praktické důsledky pro naše lidské vztahy. Pokud jsem já, ale i každý můj bližní, chrámem Ducha Svatého, přistupujeme k sobě s úctou a respektem. Ve druhém člověku vidím obraz Boha. V jeho názorech a zkušenostech, které mohou být velmi odlišné od těch mých, hledám, a možná i nacházím, hlas Ducha Svatého. Ve svém manželovi, ve své manželce hledám Boží obdarování, která jsou jiná než ta moje, ale právě v jejich vzájemném doplňování vytváříme jedno tělo a jednu duši. V člověku, jenž nevěří v Boha, nacházím někdy hlubší zájem o duchovní hodnoty než u mnohých věřících. Je to dílo Ducha Svatého. Jeho touha a má znalost můžou vést k oboustrannému obohacení. Člověk, jenž spáchal zločin, prožívá velkou lítost a touhu po odpuštění, které v něm probouzí Duch Svatý. Mne zase vede tentýž Duch k tomu, abych mu zvěstoval Boží milosrdenství.

A vědomí, že Bůh na všechny v hojnosti vylévá Ducha Svatého, má praktické důsledky i pro život církve. Třeba jak vyjádřil ve své nástupní promluvě nový varšavský arcibiskup Adrian Galbas: „Chci být pastýřem a chci posilovat věřící ve víře. Někdy podpořit, někdy pozvednout, někdy ukázat směr, někdy s nimi prostě jít. Ne moc rychle, aby se slabí neunavili, a ne moc pomalu, aby se silní nenudili. Rád bych šel společně, synodálně, v nejhlubším smyslu toho slova, s nadějí, že i vy, bratři a sestry, duchovní i laici, mě někdy pozvednete, někdy podpoříte, někdy mi ukážete směr, někdy mě napomenete, ale nikdy mě neodepíšete. Prosím o to každou a každého z vás.“ Ano, biskup má posilovat své věřící ve víře. Ale zároveň mají věřící posilovat svého biskupa. Protože na všechny, nejen na biskupa, Bůh v hojnosti vylévá Ducha Svatého.

Hledání pravdy je náročný proces

Závěrečný dokument synody nám kromě toho připomíná, že „díky pomazání Duchem Svatým přijatému ve křtu mají všichni věřící instinkt pro pravdu evangelia, nazývaný sensus fidei (smysl víry). Spočívá v jisté spřízněnosti s božskými skutečnostmi, která se zakládá na tom, že v Duchu Svatém se pokřtění stávají účastníky božské přirozenosti. Proto si je církev jistá, že svatý Boží lid se nemůže mýlit ve víře, když celek pokřtěných vyjadřuje svůj všeobecný souhlas ve věcech víry a mravů“.

To neznamená, že by církev měla vyhlašovat pravdy víry na základě výzkumů veřejného mínění. Hledání pravdy je mnohem náročnější proces. Je třeba v něm spojit naslouchání Božímu slovu, modlitbu k Duchu Svatému a sdílení názorů a zkušeností Božího lidu. Pokud se tímto způsobem dosáhne vysoké míry souhlasu věřících, může jít o „jisté kritérium pro určení, zda určitá nauka nebo praxe patří k apoštolské víře“. V praxi to znamená pasivně nečekat, jak rozhodne papež nebo biskup, nýbrž zapojit se spolu s nimi do tohoto hledání.

K tomu, abychom všichni vědomě přijímali dary Ducha Svatého a podle nich přetvářeli své osobní vztahy i svou církev, povede ještě dlouhá cesta. Synodní proces nás dovedl na její začátek. Prosme Ducha Svatého, aby vedl naše další kroky.

Autor je salesiánský kněz, vyučující na VOŠ Jabok a bývalý vězeňský kaplan.

Předchozí článek Následující článek
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou