Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Listopad 2024
Říjen 2024
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference

Obsah:

Téma|Často to dokonce vyžadujeme

Obsah:

Úvod Téma

Často to dokonce vyžadujeme

12. 11. 2024

Tisk

Autorita může být prospěšná, ale nesmíme na ni spoléhat příliš. Zneužití je odporný akt, horší než zneužití moci, tvrdí psycholog DALIBOR ŠPOK.

image:Image Často to dokonce vyžadujeme
Autorita může být pomocnou rukou, ale o to více její selhání bolí. Snímek Pixabay

Co je podle vás autorita?

Můžeme se na ni dívat z mnoha pohledů. Je to vždycky „vztahová“ záležitost. Nemůžete být autorita pro někoho, kdo vás jako autoritu nepřijímá nebo vámi pohrdá. Tedy není to tak, že když má někdo postavení, peníze či vliv, je nutně autoritou. V tu chvíli má moc. A to není totéž. Autorita je podle mě jedna z mnoha podkategorií moci. Policista, kterému zločinec nedůvěřuje, není pro něj autoritou, i když je jí z hlediska společenské definice – může vykonávat moc, zadržet zločince. Ale psychologicky se autoritou stává až v momentě, kdy by ho zločinec přijal jako člověka, jehož je dobré z nějakého důvodu poslechnout, inspirovat se jím a podobně. Tím, že někoho začnu považovat za autoritu, mu vlastně psychologicky předám část moci nade mnou.

V čem může být autorita prospěšná?

Pomáhá nám lépe a snadněji žít – ve světě, sami se sebou i ve společnosti lidí. Hledáme, vytváříme a uznáváme autority, aby za nás rozhodovaly, aby nám ušetřily tápání, aby nám ukazovaly, co je dobré – a abychom si tak zjednodušovali naše fungování ve světě, protože nikdy nemůžeme být schopni zjišťovat a rozhodovat všechno sami. Na to je náš sociální a kulturní svět příliš složitý. Například chci-li řešit daňový problém nebo vyléčit žlučník, nemusím studovat desítky knih, ale obrátím se na autoritu v oboru. Ušetřím tím vlastní kapacity a zvýším pravděpodobnost dobrého řešení. Podobně postupuji, když se chci inspirovat, jak mi může pomoci psychologie s řešením životního problému. Obrátím se na autority v oboru nebo přečtu jejich knihy – a to mi podstatně zkrátí přemýšlení, hledání a tápání.

Jak naopak vypadá její zneužití?

Oddělme především zneužití autority od zneužití moci, to je širší pojem. Zmiňovaný policista, politik či šéf zneužije svoji moc – chce po nás věci, které jsou proti naší vůli nebo které by po nás chtít neměl. Může tak učinit, protože má velkou moc a my se mu třeba psychologicky neumíme bránit, bojíme se rizik, vyhození z práce a podobně. Zneužití psychologické autority je mnohem horší a více zraňující čin. A to právě proto, že jde o zrazení naší důvěry, kterou jsme autoritě dali. Je to v širším slova smyslu zneužití lásky, opravdu odporný akt. Oběti škodíme nejen samotným činem zneužití, ale mnohonásobně více právě tím, že jí psychologicky ukazujeme: „Podívej, ty jsi mi věřila, a takhle to dopadlo. Druhému proto nikdy nevěř. Důvěra není dobrá věc.“ Pokud tuto zkušenost oběť příliš zobecní, což se pod tíhou traumatu snadno děje, nebo má-li mnoho podobných zkušeností (jako dítě třeba nikdy nezažila nic výrazně jiného), zcela to destruuje její pohled na svět, druhé lidi i na seb e. Opravit naučenou nedůvěru v lidi či ve svět, tedy neschopnost milovat, je velmi obtížné. O klasickém zneužití autority ve smyslu psychického či sexuálního zneužívání se dnes hovoří hodně a je to dobře. Za daleko větší problém dnes ovšem považuji nadměrné či nesprávné užívání autority, což je o jeden stupeň méně než její zneužití. Není to tak traumatizující, jak o tom mluvím výše, často to dokonce od druhých vyžadujeme. „Ať to někdo rozhodne. Ať to někdo vezme pevně do rukou!“ Ale právě proto, že nejde o zjevný nemorální akt, takové nadměrné uplatňování autority mnohem více tolerujeme, a dokonce považujeme za správné.

Proč se ve společnosti najde takové množství lidí, kteří jsou ochotni podřídit se člověku, jenž autoritu zneužívá?

Jistě bychom mohli mluvit o tzv. „autoritářské osobnosti“, pro niž je typické vyžadování silné autority nad sebou a poslušnosti pod sebou. Ale opět je důležitější dívat se na problém optikou nižší míry patologie než rovnou zkoumat autoritářské osobnosti. Do jisté míry totiž nadměrně vyžadujeme autority skoro všichni. Pro náš život jsou potřebné, ovšem zjednodušení a hotová „řešení“, která za nás přinášejí, mohou také znamenat, že se něco podstatného nenaučím, nestanu se tím, kým bych se měl stát – protože jsem delegoval problém příslušné vnější autoritě. Když nepročtu ty knihy o žlučníku či daních, něco kvůli tomu nebudu vědět. Zde to asi není zásadní. Nicméně v mnoha jiných životních oblastech se velmi negativně projeví, že k něčemu nedojdu sám, vlastním úsilím či chybováním. To je tedy důvodem, proč často vidíme onu nadměrnou ochotu podřídit se autoritám. Je to pro nás zkrátka pohodlné a alibistické. Nechceme věci řešit, brát za ně osobní zodpovědnost – v církvi, ve veřejném prostoru, ve společnosti, kdekoli. Domnívám se, že taková pozice je vysoce nekřesťanská, je vlastně odmítnutím převzít zodpovědnost za vlastní život a rozhodnutí, která v něm činíme.

I my se můžeme někdy stát autoritou. Jak poznat, že s ní už nezacházíme zodpovědně?

Takovým osobním protijedem ke špatnému užívání autority je zaprvé kultivace vlastní osobnosti. Pokud je mou hlavní životní motivací „být dobrá autorita“ nebo „mít dobrou pověst“ či „být u lidí populární“, budu mít vždy tendenci nesprávně je užívat a fixovat se na ně. Svůj život musím postavit na něčem jiném než na moci či slávě. Přerovnat si hodnoty. A tomu se učím jen pomalu. Jestliže to však umím, beru takovou autoritu spíše jako svěřenou službu. Taková hezká ověřovací otázka zní: „Pokud bych tuto autoritu/popularitu/ moc ze dne na den ztratil, jak moc bych tím trpěl? Jak bych dále žil?“ Zadruhé je podstatná široká a rozmanitá znalost světa a ruku v ruce s ní jdoucí tolerance a schopnost pochopit, že věci mohou být v pořádku i jinak, než si myslím, že je to nejlepší. Jedině podívám-li se i za vlastní humna a hranice svého kmene, mohu jako autorita zodpovědně rozhodovat o tom, co je v rámci těch vlastních humen dobré.

To je takřka celoživotní úkol.

V krátkodobějším horizontu je důležitá otevřená komunikace. Nejsem-li ochoten nejen slyšet, ale také poctivě promýšlet, co mi druzí říkají, už vlastně v tu chvíli svou autoritu zneužívám. A v neposlední řadě je to tak prostá a mocná technika, jako je poctivá denní reflexe (zpytování svědomí) s upřímnou snahou podívat se na vlastní chyby a slabiny. Pokud to dělám denně a do hloubky, není možné, abych na chyby nebo nesprávné užití svého charismatu, popularity či moci, která je mi svěřena, po jisté době nepřišel.

Předchozí článek Následující článek
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou