Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference

Obsah:

Perspektivy|Spiritualita|Kdo není proti nám, je s námi…

Kdo není proti nám, je s námi…

24. 9. 2024

Tisk

Je dobře, že v deváté kapitole Markova evangelia je oněch deset důležitých veršů, které tuto neděli uslyšíme v kostele (Mk 9,38-48). Bez nich bychom totiž těžko odolali pokušení myslet si, že pouze my, katoličtí křesťané, máme monopol na páchání dobra, spravedlnost a pravdivé poznání.

image:Image Kdo není proti nám, je s námi…
Evangelista svatý Marek (malba na kazatelně farního kostela v obci Hüttau, Rakousko). Snímek Wikimedia Commons

Na kurzech meditace někdy nabízíme cvičení, ve kterém účastníci s pomocí imaginace mají hledat místo, kde by se mohli setkat s Bohem. Často je pro ně objevné, kde všude ho nacházejí. Ostatně i křesťanská mystika nás učí vidět Boha všude: v přírodě, která nás odkazuje na Tvůrce, ve tváři bližních nebo v různých životních situacích, v nichž se nás Hospodin ujímá. Pán se chce nechat najít všem, kdo mají otevřené srdce, a vtěluje se i skrze ně do tohoto světa.

Nestát se překážkou pro hledající

Evangelium této neděle odkrývá žárlivost Ježíšových učedníků. Projevovali nelibost nad mužem, který Ježíšovým jménem konal podobné skutky jako oni. Jejich pobouření prozrazuje, že si chtěli uchovat privilegované postavení členů Mistrova kruhu. Nechtěli se s nikým dělit o dary uzdravovat nemocné a vyhánět zlé duchy, kterými je Pán obdařil. Dokonce se snažili onoho muže zastavit a zabránit mu v konání dobra. Ježíšova slova lze chápat jako výzvu k větší velkorysosti a otevřenosti: „Kdo není proti nám, je s námi“ (Mk 9,40).

I dnes může velmi snadno jakákoli skupina věřících (farnost, sbor, komunita, řád, duchovní hnutí, církev apod.) mít sklon k elitářství, trvat na nějakých výsadách, vytahovat se před druhými, přesvědčovat sebe i jiné o své výjimečnosti a chovat se tak, jako by měla monopol na páchání dobra. Církev slouží jako důležitý prostor, ve kterém se lidé setkávají s Bohem. On se však chce přiblížit každému člověku a rád využije jakýkoli způsob, aby se mu dal poznat. Věřící, zvláště tam, kde si jsou příliš jisti svou pravdou a spravedlností, se pak lehko mohou stát pro takové hledající spíše překážkou než pomocí.

Ve společnosti vidíme, že Bůh koná své dílo lásky i prostřednictvím osob, které nejsou organizovány v žádné církvi, ale nezřídka jsou lepšími lidmi než křesťané. Často se setkávám například mezi učiteli, zdravotníky, humanitárními pracovníky, ale i mezi docela obyčejnými smrtelníky s těmi, kteří sice „nechodí do kostela“, ale svými pevnými postoji a poctivým životem nás věřící zahanbují. Jsou ochotní dávat vysoké částky ve sbírkách za oběti různých katastrof, nezištně pomáhat běžencům, být nablízku lidem na okraji… Bůh je jistě přítomen v tomto světě i díky těmto lidem, byť neznají katechismus, ani nikdy nečetli evangelium. I o nich by možná Ježíš prohlásil, že nejsou daleko od Božího království (srov. Mk 12,34).

Čtení této neděle jsou vážným varováním pro křesťany, aby jejich srdce pýchou nezkamenělo, aby druhým nebránili konat dobro a tím být blízko Bohu. Vždyť každý z nás věřících se tak lehko může stát balvanem, který tarasí cestu ke spáse druhým, kamenem úrazu (řec. skandalon), o který zakopávají a ztrácejí tak rovnováhu.

Naopak Bůh je všude tam, kde je agapé, opravdový, nejen předstíraný zájem o bližního. Ale agapé má mnoho podob, tváří a jmen: může se projevit jako blízkost, vlídnost, vnímavost, laskavost, pozornost, starost o druhého, nebo dokonce něha a objetí. Projevuje se přitom více činy než vznešenými slovy nebo velkohubými slogany.

Být pro druhé bratrem či sestrou

Když Matka Tereza přebírala v roce 1979 v norském Oslu Nobelovu cenu za mír, převzala ji jménem nejchudších z chudých, tedy jménem těch, kterým zasvětila život. Jak tehdy zdůraznila, je „důležité si uvědomit, že láska, aby byla opravdová, musí bolet“. Hned také ukázala, že to myslí vážně. Přesvědčila organizátory, aby zrušili obvyklý banket u příležitosti předání ceny a poskytli ušetřené peníze potřebným. Oslovilo to tehdy mnoho obyčejných lidí, kteří pak uspořádali sbírku pro chudé a vybrali ještě větší obnos, než jaký se ušetřil zrušením slavnostní hostiny.

Jako křesťan je každý z nás povolán k tomu, aby byl pro druhé Kristem, aby štědrostí bojoval proti lakotě, byl nablízku zbloudilým, obvazoval rány světa, hájil spravedlnost proti bezpráví, byl pro druhé bratrem či sestrou. Bůh přebývá tam, kde lidé i v tomto potemnělém světě vystupují na obranu svobody a spravedlnosti, budují vzájemnou důvěru, porozumění a smíření.

Předchozí článek Následující článek
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou