Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Listopad 2024
Říjen 2024
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference

Obsah:

Perspektivy|Esej|Poznávat rány své i druhých

Poznávat rány své i druhých

10. 9. 2024

Tisk

V září 1224 přijal sv. František z Assisi stigmata. Co může toto soukromé znamení hlubokého spojení s Kristovým utrpením po osmi staletích říct? Ukazuje na lidi, které dnešní svět stigmatizuje – tedy přehlíží.

image:Image Poznávat rány své i druhých
Ruce i nohy sv. Františka byly uprostřed zřetelně probodeny hřeby... Snímek Ondřej Mléčka

Celý letošní rok si naše františkánská rodina připomíná výročí stigmatizace sv. Františka. Jde o součást širšího tzv. Františkánského výročí, kdy si společně aktualizujeme události ze života tohoto světce (loni 800 let od schválení Potvrzené řehole a sestavení prvních jesliček v Grecciu, letos výročí přijetí Kristových ran-stigmat, příští rok to bude složení Chvalozpěvu stvoření a v roce 2026 Františkův přechod do nebe).

17. září uplyne přesně 800 let ode dne, kdy se na tajemné hoře La Verně (v Toskánsku – pozn. red.) naplnila Františkova celoživotní touha vyjádřená v modlitbě Absorbeat: „Ať uchvátí, prosím, Pane, ohnivá a sladká moc tvé lásky mou duši skrze všechno, co je zde pod nebem, abych zemřel láskou k tvé lásce, jako tys zemřel z lásky k mé lásce.“ František se stal podobným Kristu natolik, že na jeho těle se obtiskly Kristovy rány a spolu se sv. Pavlem tak nosil znamení, že patří Kristu Ježíši (srv. Gal 6,17). Takto se o událostech na La Verně píše v Legendě Maior spjaté se sv. Bonaventurou:

„Žárem serafské touhy byl František unášen vzhůru k Bohu a něžnou soustrastí se proměňoval v toho, který z tak veliké lásky se dal ukřižovat. Jednou zrána kolem svátku Povýšení svatého kříže modlil se na úbočí hory. Spatřil serafa, který měl šest ohnivých zářících křídel a sestupoval z výšin nebe. Když se rychlým letem snesl blízko Božího muže, ukázala se mezi křídly podoba ukřižovaného člověka, který měl ruce i nohy rozpjaté ve tvaru kříže a ke kříži přibité. Dvě křídla byla rozpjata nad jeho hlavou, dvě roztažena k letu a dvě zahalovala celé tělo.

Při pohledu na to František velice užasl a jeho srdce pronikla radost smíšená s bolestí. Měl radost z láskyplného pohledu, když Kristus v podobě serafa na něho hleděl, ale přibití na kříž probodávalo jeho duši mečem soustrastné bolesti. Velice se divil tomu nevyzpytatelnému vidění, neboť věděl, že mdloba utrpení se naprosto nesrovnává s nesmrtelností serafského ducha. Nakonec porozuměl, když se mu o tom dostalo zjevení od Pána, že takové vidění ukázala Boží prozřetelnost jeho zrakům proto, aby on, Kristův přítel, poznal, že se má cele přetvořit k podobnosti s Kristem ne umučením těla, ale zapálením mysli.

Když vidění mizelo, zanechávalo v jeho srdci podivuhodný žár, ale také na tělo vtisklo neméně zvláštní znamení. Ihned se na rukou i nohou začaly objevovat stopy hřebů, jak to předtím uviděl na onom obraze ukřižovaného muže. Jeho ruce i nohy byly uprostřed zřetelně probodeny hřeby a hlavy hřebů bylo vidět na dlaních i nártech, ostří pak na druhé straně. Hlavy hřebů byly na rukou i nohou okrouhlé a černé, hroty pak podlouhlé, zakřivené a jakoby rozbité. Vystupovaly z těla a přečnívaly ostatní maso. Pravý bok byl také proboden jakoby kopím, byl potažen rudou jizvou a často se z něho vylévala svatá krev, smáčející hábit i spodní šat.“

Přijetí Kristových ran-stigmat nebylo ve Františkově životě nahodilým momentem, ale vyvrcholením celoživotního procesu (povolání), který se začal už jeho hledáním Boží vůle v modlitbě před ukřižovaným Kristem v polorozpadlém kostelíku San Damiano. František se Ježíše ptal: „Pane, co chceš, abych udělal?“ A Ukřižovaný Františkovi odpověděl: „Jdi, Františku, a oprav můj dům; vidíš přece, že se rozpadá.“ Jak Františkův životopisec Tomáš z Celana poznamenává: „A od té doby měl František utrpení Páně stále na paměti.“

K bolestem Krista přes bolesti světa

Důležitými momenty na cestě k plnému zpodobení s Kristem byla i Františkova setkání se stigmatizovanými té doby, s malomocnými. Tomáš z Celana nám o nich podává zprávu:

„Svatý milovník všeho pokorného (se odebral) k malomocným, žil s nimi, aby jim kvůli Bohu horlivě sloužil ve všech potřebách; vymýval jim hnisající rány a čistil jejich vředy, jak se o tom sám zmiňuje ve své Závěti: ‚Když jsem byl v hříších, zdálo se mi příliš trpkým vidět malomocné. A sám Pán mě přivedl mezi ně a prokázal jsem jim milosrdenství.‘

Tak hořkým, jak sám říkal, se mu zdál pouhý pohled na malomocné, že si v době své světské marnosti už dvě míle od jejich domků zacpával rukama nos. Když však nyní začal s milostí a v síle Nejvyššího myslit na svaté a užitečné věci, potkal jednou, ještě světsky oděn, malomocného, který vypadal, jako by na něho čekal. Přemohl se, přistoupil k němu a políbil ho.

Od té chvíle začal sám sebou stále víc pohrdat, až došel skrze milosrdenství Vykupitele k dokonalému vítězství nad sebou samým.“

Sluneční píseň nevidomého

František ve svém životě plně nazíral tajemství vyjádřené samotným Ježíšem v 25. kapitole Matoušova evangelia: „Cokoli jste udělali pro jednoho z těchto mých nejposlednějších bratří, pro mne jste udělali.“ V druhých je přítomen Kristus. František choval úctu ke všemu, co bylo spojené s Kristem – dokonce i k nehodným kněžím. Stále více se na jeho životě také odhaloval paradox, že v lidské slabosti se o to více projevuje Boží síla (srov. 2 Kor 12,9). K tomu patří i to, že jednu z nejkrásnějších básní světové literatury Sluneční píseň – Chvalozpěv stvoření napsal ke konci svého života, stigmatizovaný, kdy už kvůli oční nemoci téměř neviděl, zato o to víc viděl srdcem.

Františkánská tradice také zdůrazňuje, že vnější stigmata byla odrazem jeho vnitřních stigmat. Svatý Bonaventura, v mládí uzdravený na přímluvu sv. Františka poté, co byl zvolen generálním představeným řádu a musel zanechat svých milovaných studií a výuky, přišel načerpat sílu pro svou novou „křížovou“ službu také na horu La Verna a jeho nazírání tajemství stigmat se objevuje v životopisech o sv. Františkovi. Ale odráží se také v jeho monumentálním díle „Putování mysli do Boha“, kdy „sestup“ znamená „vzestup“…

Jeho rány nás uzdravily

Ale co mohou Františkova stigmata říct i nám samotným po osmi stech letech? Dovolte mi nyní připojit osobní vzpomínku. Ještě před mým vstupem do řádu jsme vyrazili s naší františkánskou farností v březnu na pouť do Říma, do Assisi a na La Vernu. Tehdy jsem byla čerstvě přijata do katolické církve. V Assisi jsme měli čas pobýt u Františkova hrobu. Kdo zde byl, tak ví, že se nachází vespodu nádherné baziliky sv. Františka – a je syrově prostý a jednoduchý. Při modlitbě se mě tam náhle dotkla touha hlouběji se obrátit. To bylo matoucí, přišlo mi, že už obrácená jsem, a nechápala jsem to…

Později, když jsme se dostali na La Vernu, mě uchvátila krása onoho místa. Konvent bratří se tyčí na vršku hory, ze které je vidět do celého kraje, a místo dýchá původním a ryzím františkánstvím. Při meditaci o Kristově utrpení, které připadalo na daný den, mi přišlo, že i mě se Kristus ptá, zda chci trpět s ním, být vydána do rukou lidí atd. V nadšení i bázni jsem odpověděla, že ano. A v srdci se mi zrodila touha následovat Krista tak jako sv. František – touha, která osvětlila ono hnutí po hlubším obrácení a byla zrodem mého povolání. Obě místa jsou mi tedy velmi drahá, stejně jako všem františkánským sestrám a bratřím. Vypovídají totiž o smrti a vzkříšení, slabosti a síle, o našich ranách i jejich oslavení.

Během svého života mám mnoho příležitostí poznávat své vlastní rány i rány druhých, zvlášť mladých lidí. Nikdo je neukazuje rád a zakrývá je. Stejně tak i František je zakrýval a nechtěl, aby je někdo spatřil. Podobně i otec Pio, který byl stigmatizovaný 20. září 1918 – přesně „tři dny“ po Františkovi. Přesto pokud jsou v důvěře ukázány Bohu, stávají se vstupy, kudy Ježíš vchází a vychází. On sám si svoje rány ponechal i po zmrtvýchvstání a ony září milostí a láskou. Ne nadarmo prorok Izajáš volá: „Jeho rány nás uzdravily.“ Existují svědectví lidí, kteří prošli těžkými traumaty (např. zneužitím v dětství) a říkají, že v té nejhorší bolesti nezůstali sami. Byl tam s nimi přítomen Ježíš, byť ho v té době ještě neznali, ale později při konverzi si na toto setkání vzpomněli. Kde se rozmnožil hřích, tam se v míře ještě daleko štědřejší ukázala milost (Řím 5,20). Samotní zranění se pak díky Ježíšovi mohou stát uzdraviteli dalších zraněných.

Láska ke stigmatizovaným

Svou láskou k stigmatizovaným lidem nám sv. František ukazuje cestu. Není vždy snadná, ale platí zde jeho zkušenost, že to, co se nám zdá hořkým, může se stát sladkým, pokud k těmto lidem vyjdeme vstříc a obejmeme je.

Aktuálně září Františkovy dary i v současném papeži. Stačí vzpomenout na jeho neustálá volání, abychom se nebáli vykročit na periferie a přijmout naše bratry a sestry – bezdomovce, uprchlíky, nejrůznějším způsobem zraněné; abychom byli polní nemocnicí. Papež František sám za nimi rád chodí a je nám osobním příkladem.

Pokud nyní pohlédneme dopředu na nadcházející milostivý rok 2025 s tématem Poutníci naděje, papež František nám ve své bule Naděje neklame vyjmenovává stigmatizované dnešní doby: vězně, staré, chudé, nemocné, mladé lidi, uprchlíky – a nabádá nás ke konkrétním krokům. Denně je dokonce možné získat jubilejní odpustky: „Pokud věřící navštíví a věnují patřičný čas bratřím v nouzi nebo v nesnázích (nemocným, vězňům, osamělým starým lidem, postiženým...), vykonají tak pouť za Kristem v nich přítomným (srov. Mt 25,34-36) a splní obvyklé duchovní, svátostné a modlitební podmínky. Věřící budou nepochybně moci tyto návštěvy během Svatého roku opakovat a získat plnomocné odpustky pokaždé, dokonce každý den.“

Milí čtenáři, přeji vám na přímluvu sv. Františka milost nahlédnutí, že naše rány i rány našich bratří a sester jsou vstupy, kudy Ježíš vychází a vchází, a že v maličkých a nepatrných je on sám přítomen.

Zpět na úvodní stranu
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou