Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference

Obsah:

Téma|Vydejme se do „zahrady mariánské“

Obsah:

Úvod Téma

Vydejme se do „zahrady mariánské“

7. 5. 2024

Tisk

Bohatství „Mariiny zahrádky“ je nepřeberné a kvetou v ní rozmanité druhy květin. Najdeme je v názvech posvátných míst i na starých obrazech.

image:Image Vydejme se do „zahrady mariánské“
Madona v zahradě od Mistra Tiburtinské Sybilly z roku 1494. Repro KT

Středověký klášter kartuziánů na pražském Smíchově, zničený za husitských válek, byl nazýván Zahrada Panny Marie (Hortus Sanctae Mariae). V římské čtvrti Trastevere, u někdejšího zeleninového a ovocného tržiště, se pak kostel S. Maria dell’Orto (Panna Maria v zahradě) nachází dodnes. Jeho název souvisí se zázračným obrazem zavěšeným u vchodu zahrady patřící zahradníkovi uzdravenému na Mariinu přímluvu. Ze 13 bratrstev při tomto kostele bylo nejpočetnější to, jehož členy byli prodejci ovoce a zeleniny – tomu odpovídá také výzdoba kostela, bohatá na květinové a ovocné motivy. Na závěr bohoslužby o titulárním svátku třetí neděli v říjnu se tu věřícím rozdávala požehnaná jablka.

Jablko poukazuje na hřích prarodičů Adama a Evy. Nevíme, jakého biologického druhu byly stromy života a poznání uprostřed ráje. Zatímco v židovském talmudu jsou ztotožňovány s fíkovníkem, granátovníkem, vinným keřem či palmou, v křesťanské tradici je strom poznání jabloní. Podle etymologického výkladu, odkazujícího na latinské pojmenování jabloně (malus), je jablko spjato se zlem (malum), tedy dědičným hříchem. Maria s jablkem v ruce tak představuje „novou Evu“, která vykoupila hřích „Evy staré“. Jinou symboliku má granátové jablko. Vzhledem k velkému množství semen v plodu je symbolem hojnosti a milostí, které Panna Maria poskytuje svými přímluvami. Vzácně se v rukách Ježíška či Panny Marie vyskytuje na obrazech vlašský ořech, který má zelenou slupku, skořápku a jádro, a symbolizuje tak trojjedinost Boží.

Uzavřená zahrada symbolizuje Mariino panenství

Prorok Izajáš prorokoval: „I vzejde proutek z pařezu Jišajova a výhonek kořenů ponese ovoce.“ Také tento proutek je ztotožňován s Pannou Marií, neboť podle církevních autorit existuje vnitřní souvislost latinských slov virgula (proutek) a virgo (Panna). V některých starých textech je Maria líčena jako výhonek vinné révy vyživující hrozen-Krista. Proto za Madonou na tympanonu portálu „Brána nebes“ (asi 1270) kostela sv. Alžběty v hessenském Marburgu vidíme vedle růžového keře také keř vinný, podobně jako za trůnící Madonou na raně gotickém tympanonu portálu kaple v Českém Šternberku.

Panna Maria je často zobrazována, jak sedí v uzavřené zahradě (hortus conclusus) s uzavřenou bránou (porta clausa). Uprostřed zahrady pak je ještě zobrazován zapečetěný pramen (fons signatus) a společně – v návaznosti na Píseň písní – symbolizují Mariino panenství. V „uzavřených zahradách“ (jako na malbě Mistra Tiburtinské Sibylly z roku 1494 uchovávané v Diecézním muzeu v Litoměřicích viz. obrázek) roste „rostlinstvo Mariino“, ke kterému patří zejména lilie, růže, chudobka, fialka, konvalinka, jahodník či kosatec.

Důležitými prameny symboliky rostlin ve středověku i novověku byl spis Physiologus, sepsaný ve 2. století v Alexandrii a inspirovaný antickými autory. Řadu přirovnání Panny Marie ke květinám (kromě růže, lilie či kosatce i k záhonku libovonného koření, myrze či nardu) a ke stromům (např. k cedru, cypřiši, palmě, olivě, javoru, platanu, jedli, řečíku terebintovému, skořicovníku nebo vinnému keři) pak nalezneme ve spisu Mariale italského minority Servasanta da Faenza z 2. pol. 13. století. Tento rukopis si přivezl ze studií v Itálii Arnošt z Pardubic a věnoval ho klášteru augustiniánů kanovníků v Kladsku (dnes je uložen v Rakouské národní knihovně). V Mariale je Panna Maria vzývána jako „květ nade všemi květy“ („flos florum“) a královna všech květin.

Čistá jako lilie, růže bez trní

Většina spisů připomíná v souvislosti s Marií především lilii a růži. Lilie symbolizuje čistotu, panenství, Neposkvrněné početí či bělostnou krásu Panny Marie. Najdeme ji především na obrazech Zvěstování, kdy ji anděl Marii předává, je umístěná ve váze s Mariiným monogramem nebo vyrůstá ze země – jako na Zvěstování od Mistra Vyšebrodského oltáře (kolem 1340), kde má navíc lilie tři květy, čímž poukazuje na Nejsvětější Trojici. K růži, která vyrůstá z trní, přirovnával Ježíšovu matku již v 5. století básník Coelius Sedulius. Podle legendy neměla růže v ráji trny, získala je až v důsledku dědičného hříchu, a protože Maria byla prvotního hříchu uchráněna, byla nazývána „růží bez trní“. Podle Servasanta da Faenza je Maria „růží nebeskou“. V loretánské litanii, vznikající ve 12. století, je pak vzývána jako „růže tajemná“. Výraznou mariánskou symboliku má i šípková růže s pěti okvětními lístky, které symbolizují také pět ran Kristových a společně s trny Kristovo utrpení.

Růženec – květinová modlitba

V letech 1400–1420 se do celé Evropy rozšířil z Francie typ obrazu Madony v růžovém keři (např. Madona v růžové zahradě od Stefana Lochnera, kol. 1450). Objasnění můžeme opět nalézt v Mariale, kde je Panna Maria přirovnávána k růžovému keři (či růžové zahra dě) v Jerichu. V 15. století se začínají objevovat obrazy, kde Maria korunuje růžovými věnci věřící, což souvisí s šířením modlitby růžence a růžencových bratrstev. Snad nejznámějším obrazem tohoto typu je Růžencová slavnost od Albrechta Dürera (1505–1507). Podle legend byla Maria růžemi a liliemi obklopena také při svém nanebevzetí. A v neposlední řadě všichni známe verše ze středověké písně Narodil se Kristus Pán: „Z růže kvítek vykvet‘ nám, radujme se!“

Předchozí článek Následující článek
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou