Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Prosinec 2024
Listopad 2024
Říjen 2024
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference

Obsah:

Perspektivy|Spiritualita|Skutečná velikost spočívá ve službě

Skutečná velikost spočívá ve službě

31. 10. 2023

Tisk

Na sklonku církevního roku čteme úryvky z konce Matoušova evangelia, kde nacházíme zprávu o rostoucím napětí mezi Ježíšem a předáky tehdejší židovské komunity. Bylo by snadné číst evangelium a ukazovat přitom prstem na druhé. Místo toho je zapotřebí, abychom si ho pustili k tělu a ptali se sami sebe, nakolik Ježíšovy výtky platí i pro náš způsob života.

image:Image Skutečná velikost spočívá ve službě
„Kdo je mezi vámi největší, ať je vaším služebníkem“ (Mt 23,11). (Mistr domácí knihy: Umývání nohou, kol. 1480, obrazárna Státního muzea v Berlíně) Snímek Wikimedia Commons

Ježíš své učedníky často varoval před učiteli Zákona a farizeji, kteří nejednali podle svých slov, nakládali na druhé neúnosná břemena, sami se jim vyhýbali a všechno konali jen z okázalosti před lidmi (Mt 23,1-12). Pán těmito slovy rozhodně nechtěl odsoudit všechny farizeje. Mnozí z nich byli velmi poctiví, věrně plnili přikázání Mojžíšova zákona, i za cenu velkých osobních obětí, a nechyběli mezi nimi ani ti, kteří měli k Ježíši velmi blízko. Patřil k nim i Nikodém, který se pod rouškou noci vydal za Ježíšem, aby mu položil několik zásadních otázek (srov. Jan 3,1-21).

Pouze Boha máme nazývat mistrem a pánem

Svými soudy Ježíš jistě nechtěl pranýřovat celou tehdejší náboženskou elitu, jen jejich arogantní, pokrytecké a zatvrzelé postoje. Zejména pak to, že užívali dvojí metr: jednu věc říkali a dělali něco docela jiného. Podobali se tak zákonodárcům, kteří nezachovávají zákony, pro něž sami v parlamentu hlasují. Nebo učitelům, vychovatelům či rodičům, jež věci, které sami bez váhání dělají, zakazují těm, za něž mají odpovědnost.

Ježíš také u mocných své doby tepal to, že si nárokovali zvláštní privilegia a výhody. Týká se to dnes všech, kteří mají ve společnosti či církvi nějaký vliv a moc. Někteří z nich se těší velkým výsadám: Nemusejí například platit za některé služby. Zvláštního zacházení se dostává těm, kteří se v určitém prostředí ukážou na veřejnosti v náboženském oděvu.

Další Ježíšova kritika zamířila k používání různých titulů. I dnes jsou někteří představitelé církevní či světské moci velmi citliví na to, zda je ostatní oslovují řádnými tituly. Ježíš proto upozornil na to, že pouze Bůh je původcem všeho a jedině on má právo být nazýván mistrem a pánem.

„Kdo je mezi vámi největší, ať je vaším služebníkem“ (Mt 23,11). Výjimečným člověkem se člověk nestává tím, co nosí, zda ho vozí limuzínou, pravidelně se ukazuje v televizních zprávách, všude mu dávají přednost, tleskají mu a všichni si přejí se s ním vyfotit. Skuteční velikáni jsou podle evangelia pouze ti, kteří jsou zcela ve službě druhým. Skutečný vůdce „nekáže vodu a nepije víno“, nezneužívá své moci, nemanipuluje druhými, ale umožňuje jim hledat a naplňovat to, k čemu jsou povoláni. Farizejové se chovali, jako by jim patřilo učení, které předávali druhým, a očekávali přitom od nich úctu. Posláním Ježíšových učedníků je naopak si uvědomovat, že každý z nich je jen služebníkem a nástrojem Božího slova. Mají svědčit o tom, co nepochází od nich. Jak to výstižně vyjádřil svatý Pavel: „Poklad víry máme v nádobě hliněné“ (2 Kor 4,7). Nemůžeme si tedy obsah této nádoby přivlastňovat a „chlubit se cizím peřím“.

Stejně tak není třeba tvrdit, že v sobě plně ztělesňujeme Kristovy ideály, které se snažíme sdílet s druhými. Naopak, neměli bychom mít strach otevřeně přiznat vlastní zranitelnost a slabost. Děti dokážou pochopit slabost svých rodičů, co jim však vadí, je jakákoli forma falše a pokrytectví.

Potřeba soucitu, laskavosti a vnímavosti

Když se postavíme na podstavec, hrozí nám pád. Když si naopak na základě Ježíšových slov uvědomíme, že skutečná velikost spočívá ve službě, pak v nás už nyní může být budováno Boží království. Čím větší je naše odpovědnost za druhé, tím větší je potřeba soucitu, laskavosti a vnímavosti.

Dnešní evangelium je určeno nám všem a vyzývá nás k bezúhonnosti a poctivosti, k tomu, abychom si jako Ježíšovi učedníci nenárokovali právo na respekt, na zvláštní zacházení, na různé výsady a podkuřování. Naopak bychom se měli učit mít smysl pro vzájemnou úctu, toužit být druhým nablízku v jejich potřebách a sdílet s nimi vše, co máme.

Předchozí článek Následující článek
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou